شرکای تجاری آینده ایران کسانی هستند که امروز کنارمان باشند

به گزارش سفر به آنتالیا، خبرنگاران/فارس رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با بیان اینکه دوران تحریم ها، گذراست، گفت: شرکای تجاری ایران کشورهایی خواهند بود که در این دوران سخت، کنار ما باشند.

شرکای تجاری آینده ایران کسانی هستند که امروز کنارمان باشند

جمال رازقی سه شنبه 21 آبان در ملاقات با سفیر آفریقای جنوبی در جمهوری اسلامی ایران، افزود: استان فارس پتانسیل های فراوانی در بخش های کشاورزی، پزشکی، علمی، گردشگری، معادن و غیره دارد به طوری که در بخش کشاورزی بین 10 تا 14 میلیون تن محصولات کشور را تامین می نماید.

وی افزود: همچنین تنوع معادن، برخورداری از ذخایر عظیم گاز و صنایع پتروشیمی، فعالیت 700 واحد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی استان و وجو 16 کارخانه سیمان از دیگر ظرفیت های فارس است که سال جاری نخستین محموله سیمان از استان فارس به آفریقای جنوبی صادر شده است.

رازقی گفت: در بخش فرهنگی و گردشگری نیز وجود آثار تاریخی مانند آرامگاه حافظ و سعدی، آثار دوران زندیه، تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم و باغ ارم از جلوه های منحصر به فرد و پتانسیل های بزرگ فارس در ایران و دنیاست.

وی افزود: همچنین وجود دانشگاه های معتبر در فارس موجب شده امروز این استان به قطب پزشکی در منطقه تبدیل گردد و یک سوم تخت های بیمارستانی فارس به گردشگران کشورهای مختلف که برای درمان به این استان مراجعه می نمایند اختصاص داده شده و ما در این زمینه در فصول مختلف میزبان گردشگران و توریسم سلامت از کشورهای مختلف در شهر شیراز هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به روابط کشورهای ایران و آفریقای جنوبی در ادوار مختلف ادامه داد: با وجود روابط محبت آمیز ای که از دیرباز بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد اما حجم مبادلات تجاری ما بسیار اندک است.

رازقی با تاکید بر پتانسیل های تجار فارس عنوان داشت: آماده توسعه همکاری های مالی تجار و بازرگانان فارس با آفریقای جنوبی هستیم گرچه باور داریم شرایط مالی و تجاری ایران هر روز امیدبخش تر می گردد.

او اعلام نمود: کشور ایران یکی از بزرگترین ذخایر گاز دنیا را دارد و به طور حتم در اقتصاد آینده دنیا نقش موثری در فراوری غذا و انرژی خواهد داشت.

رازقی افزود: باید برای آنالیز و توسعه زمینه های همکاری اتاق بازرگانی فارس و آفریقای جنوبی، جلسات مداوم به صورت عملیاتی با هدف افزایش مبادلات دو منطقه را دنبال کنیم تا بتوانیم در سالجاری هیات مالی از فارس به آن کشور اعزام و میزبان هیاتی نیز از آفریقای جنوبی در شیراز باشیم.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز گفت: مردم استان فارس بسیار مهربان، صمیمی، مهمان نواز و خلاق هستند و این ویژگی های شایسته و درخورشان برای این استان است.

ویکا کومالو ادامه داد: جاذبه های مالی و فرهنگی استان فارس مورد توجه ماست و این موضوع را در قالب کمیسیون مشترک دنبال خواهیم کرد.

وی اظهارداشت: مردم آفریقای جنوبی در روزهای سخت در دوران های گذشته، حضور مردم ایران در کنارشان را هرگز فراموش نمی نمایند و امروز آفریقای جنوبی آگاهانه در کنار مردم ایران است.

کومالو افزود: در چند هفته گذشته چهاردهمین نشست مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور سران دو کشور برگزار گردید که در آن نشست مسائل مختلفی مطرح و راهکارهای همکارهای بیشتر دو طرف مذاکرات مثبتی صورت گرفته است.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران با بیان اینکه مردم ایران بسیار خلاق و نوآور و مقاوم هستند و دوران سخت را پشت سر می گذارند افزود: گسترش روابط دو کشور ایران و آفریقای جنوبی را با جدیت دنبال می کنیم و این را برای خودمان یک تعهد به مردم ایران می دانیم.

وی افزود: در زمینه گردشگری تاثیر تحریم ها موجب شده هزینه سفر و گردشگری برای مردم دو کشور افزایش یابد اما کوشش می کنیم این بخش را با روابط شهر شیراز و استان فارس با آفریقای جنوبی تقویت کنیم که در این زمینه نیز مذاکرات و آنالیز هایی با فعالان گردشگری شهر شیراز انجام دادیم.

کومالو اعلام کرد: همچنین معدن و سلامت از بخش هایی است که موقعیت های خوبی را برای همکاری های دو طرف ایجاد خواهد نمود به طوری که کشور آفریقای جنوبی بهترین فناوری ها و تجهیزات معدنی در دنیا را دارد که می توانین از این پتانسیل ها در کوتاه و بند مدت برای تقویت روابط و جذب سرمایه گذاری شرکت های آفریقایی در بخش معدن ایران و فارس استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه خواهان تبادل تخصص ها در دو کشور را در علوم مختلف هستیم ادامه داد: در آنالیز هایمان به این موضوع رسیدیم که ایران و آفریقای جنوبی در بسیاری از زمینه ها می توانند یکدیگر را تکمیل کند که در حال بازنگری ظرفیت ها برای تقویت روابط دو طرف هستیم.

کومالو عنوان داشت: انتظار ما انجام کار عملی و ملموس در روابط دو طرف برای مردم به ویژه تجار و بازرگانان دو کشور است که ما در این زمینه برنامه ریزی های مورد احتیاج را انجام خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 557

به "شرکای تجاری آینده ایران کسانی هستند که امروز کنارمان باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکای تجاری آینده ایران کسانی هستند که امروز کنارمان باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید