راه های طبیعی برای افزایش شیر مادر

به گزارش سفر به آنتالیا، تغذیه مناسب و رعایت رژیم غذایی سالم، مهم ترین موضوع در دوران بارداری است. اما این به آن معنی نیست که پس از به جهان آمدن کودک باید به سبک زندگی قبلی برگشت. بسیار مهم است که شما پس از به جهان آمدن کودک و در دوران شیردهی یک رژیم غذایی سالم و مقوی را رعایت کنید. این کار باعث افزایش شیر مادر و در نتیجه تغذیه و رشد بهتر در کودک می گردد.

راه های طبیعی برای افزایش شیر مادر

بدن شما برای فراوری شیر مقدار زیادی کالری و مواد مغذی مصرف می نماید و یک غذای کامل و کافی برای کودک آماده می نماید، پس ضروری است که مواد غذایی تازه، مقوی و پر کالری مصرف کنید. البته ممکن است باز هم میزان شیر کم باشد و کودک برای تغذیه احتیاج به مصرف شیر خشک داشته باشد.

  • 12 ترفند که هر مادری برای نگهداری از نوزاد تازه متولد شده باید بداند

امروز در خبرنگاران مگ قصد داریم با شما از روش هایی صحبت کنیم که به افزایش شیر مادر یاری می نماید. با این کار هم کودک شما غذای کافی برای خوردن دارد و هم شما بدون نگرانی از گرسنه ماندن فرزندتان، از او مراقبت و پرستاری می کنید.

آیا واقعا میزان شیر شما کم است؟

برخی از مادران تصور می نمایند میزان شیرشان کم است، در حالی که شیر به میزان مطلوب و مناسب فراوری می گردد و آن ها فقط نگران تغذیه کودک شان هستند. برای اینکه مطمئن شوید به میزان کافی شیر فراوری می کنید میزان رشد و پوشک های نوزاد را آنالیز کنید.

اگر رشد طبیعی داشته و همواره پوشک های کثیفی برای عوض کردن وجود دارد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. بدن شما به اندازه کافی شیر فراوری می نماید و کودک تان به خوبی در حال تغذیه است.

فراوری شیر تا چه اندازه کافی و طبیعی است؟

با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل دادیم، به نظر شما چه میزان شیر باید فراوری گردد تا کافی به نظر برسد؟ بر اساس اطلاعات دانشگاه جان هاپکینز، فراوری شیر در ماه اول باید به این صورت باشد:

روزهای 1 و 2: به دلیل اینکه دستگاه گوارش کودک تازه آغاز به کار نموده است فقط چند پوشک مرطوب یا کثیف داشته باشید.

روزهای 3 تا 5: در این روزها کمی وزن کودک کاهش پیدا می نماید که طبیعی است. روزانه چند بار باید پوشک عوض کنید و روده کودک به طور میانگین روزی یک بار باید کار کند؛ یعنی در 4 روز 4 بار.

روزهای 4 و 5: تعداد دفعات شیر خوردن بیشتر می گردد و طول مدت زمان تغذیه هم افزایش پیدا می نماید. ممکن است هر بار تغذیه بین 30 تا 45 دقیقه طول بکشد. اجازه دهید کودک تا هر زمانی که می خواهد شیر بخورد تا حسابی سیر گردد اما اگر فقط به مکیدن علاقه داشت می توانید از پستانک یا شیشه شیر به عنوان جایگزین بهره ببرید.

روزهای 6 تا 28: در هر روز 6 پوشک مرطوب و 3 پوشک حاوی مدفوع خواهید داشت. کودک در این دوران روزانه بین 20 تا 60 گرم وزن اضافه می نماید.

  • تأثیر شگفت انگیز شنیدن موسیقی بر رشد ذهنی و جسمی کودک!

تقریبا همه مادران پس از به جهان آمدن کودک نگران تغذیه او هستند اما با گذشت زمان متوجه می شوند که فاکتورهای زیادی بر رشد کودک تاثیر می گذارد و نگرانی آن ها بی مورد بوده است.

تصورات اشتباه درباره کم بودن میزان شیر

برخی از اتفاقات و نشانه ها باعث می گردد فکر کنید که میزان شیر فراوری شده در بدن شما کم شده و کودک تان با مشکل روبرو است. در اینجا به برخی از این تصورات اشتباه اشاره می کنیم.

  • فاصله کم بین شیر خوردن های کودک این تصور اشتباه را پیش می آورد که میزان شیر مادر کم است. باید بدانید که شیر مادر خیلی زود هضم می گردد و به همین دلیل کودک زود به زود احساس گرسنگی خواهد نمود.
  • شیر خوردن های طولانی مدت ممکن است این تصور را ایجاد کند که میزان شیر شما کم است و کودک برای تغذیه کوشش می نماید. بالا رفتن مدت زمان تغذیه به دلیل کوشش کودک برای رشد است و شما نباید از این بابت نگران باشید.
  • وقتی میزان شیر خوردن کودک کم می گردد یعنی در حال رشد و عظیم شدن است. او می تواند با هر بار تغذیه مدت زمان بیشتری سیر بماند، پس جای نگرانی نیست.
  • ممکن است کودک بعد از تغذیه با شیر مادر علاقه داشته باشد که با بطری هم شیر بنوشد. این به معنای کم بودن شیر شما نیست، بلکه به این معنا است که دوست دارد دراز بکشد، بطری را به هر شکلی که دوست دارد بگیرد و آرام آرام شیر بخورد. این کار به او آرامش و استقلال عمل می دهد.
  • ممکن است پس از مدتی بافت سینه نرم گردد و دیگر در حالت عادی ترشحی نداشته باشد. این موضوع حتما به دلیل کم بودن میزان شیر نیست و می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

ترفندی برای پمپاژ بهتر شیر در زمان شیردهی

پمپ سینه یک ابزار عالی برای تقویت پمپاژ شیر است اما ممکن است باعث نگرانی مادر گردد. در ادامه دو عامل از مهم ترین عوامل که باعث نگرانی مادر در زمان استفاده از پمپ سینه می گردد را بیان می کنیم.

کودک ناراحت به نظر می رسد

اگر کودک بعد از خوردن یک بطری شیر کامل هنوز ناراحت یا کلافه باشد مادر تصور می نماید او سیر نشده و از این بابت نگران می گردد. باید بدانید که نوشیدن شیر از شیشه برای کودک بسیار راحت است و آن را خیلی سریع می خورد. همین موضوع باعث ایجاد دل درد شده و او را کلافه می نماید.

با پمپاژ شیر کمی دریافت می کنید

عدم توانایی تغذیه کودک به طور طبیعی و پمپاژ شیر برای تغذیه به وسیله شیشه می تواند در طولانی مدت نگران نماینده باشد. اما باز هم این موضوع به معنی کم بودن میزان شیر به صورت همیشگی نیست. شرایطی پیش می آید که بدن شما با دریافت محرک هایی شیر کمتری فراوری می نماید. ممکن است قبل از شیر دادن یا پمپاژ کردن استراحت کنید، به کودک خود فکر کنید یا حتی او را بو بکشید و همین موضوعات ساده باعث کم شدن حجم شیر در زمان پمپاژ گردد.

  • 11 درمان طبیعی برای رفع گرفتگی مجرای شیر در سینه

البته توصیه می کنیم درباره نگرانی های خود از میزان شیری که بدن شما فراوری می نماید و شرایط تغذیه ای کودک تان حتما با پزشک متخصص صحبت کنید و در صورت وجود مشکل، برای رفع آن از او یاری بخواهید.

عوامل موثر در کاهش فراوری شیر

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث کاهش فراوری شیر در بدن مادر می گردد. توجه به آن ها و کوشش برای رفع کردن شان موضوع مهمی است که باید در نظر داشته باشید. اگر احساس می کنید واقعا میزان شیر فراوری شده توسط بدن شما کم است عوامل زیر را تک به تک آنالیز کنید تا بتوانید عامل تاثیرگذار را پیدا و حذف کنید.

  • شیر را به میزان کافی از سینه خارج کنید. فرقی ندارد این کار را با یاری پمپ انجام می دهید یا تغذیه مستقیم توسط کودک.
  • وجود بیماری آنکیلوگلسیا در کودک. زبان و کف دهان کودک مبتلا به این بیماری با بافتی غیر معمول و نواری شکل به هم متصل می گردد. این بند به راحتی با یک جراحی ساده حذف می گردد و عارضه جدی محسوب نمی گردد.
  • تعداد پمپاژ کم
  • تغذیه بیش از حد کودک توسط شیشه
  • تغییرات هورمونی و از بین رفتن تعادل بین آن ها
  • استفاده از برنامه های منظم تغذیه ای برای کودک

همانطور که گفتیم یک آنالیز و بازنگری کلی و دقیق می تواند به شما در شناسایی علت کاهش فراوری شیر یاری کند. برای انجام این کار می توانید از مشورت یک پزشک هم یاری بگیرید تا در زمان های لازم شما را هدایت کند.

راه های افزایش شیر مادر

اگر علت کم بودن فراوری شیر را پیدا و رفع نموده اید اما هنوز هم شیر کمی دارید، می توانید از روش های طبیعی مختلفی که برای افزایش شیر مادر وجود دارد بهره ببرید. در ادامه به چند روش از بهترین روش ها اشاره می کنیم.

1. به فرزندتان بیشتر شیر بدهید

با شناسایی عواملی که کودک را بی اشتها می نماید و رفع کردن آن ها، یک برنامه شیردهی کامل و بچینید. همچنین اگر در بین زمان های شیردهی کودک شما تمایل به مصرف شیر داشت اجازه دهید که به راحتی تغذیه کند. هرچه شیر بیشتری از بدن خارج گردد، فراوری آن هم افزایش می یابد. همچنین بهتر است درباره استفاده صحیح از سینه بند، شیر دوش و محافظ سینه با یک متخصص مشورت کنید.

2. نوبتی شیر دهید

اجازه دهید کودک آنقدر از یک سمت تغذیه کند تا شیر به صورت کامل تخلیه گردد، سپس سمت دیگر را در اختیار او قرار دهید. با این کار شیر کامل از سینه تخلیه شده و مجددا شیر تازه فراوری خواهد شد.

3. از پستانک استفاده نکنید

تا زمانی که فراوری شیر به حد مطلوب نرسیده است اجازه از پستانک استفاده نکنید و هر زمانی که کودک احتیاج به مکیدن داشت اجازه دهید شیر بنوشد.

4. تاثیر مثبت خواب کافی در افزایش شیر مادر

اگر به میزان کافی استراحت نداشته باشید فرآیند شیرسازی در بدن شما مختل می گردد. ممکن است در روزهای اول پس از به جهان آمدن کودک خوابیدن کار سختی باشد اما حتما برای نگهداری از نوزاد از دیگران یاری بگیرید و خودتان به میزان کافی استراحت کنید.

5. استرس را در خود کاهش دهید

برای کاهش استرس و اضطراب از دوستان یا متخصص یاری بگیرید. کودک را برای ساعت هایی به شخص دیگری بسپارید و به میزان کافی استراحت کنید، دوش بگیرید و به کارهای مورد علاقه تان بپردازید. شاید برای شما آسان نباشد اما باور کنید با این کار سطح استرس کاهش یافته و میزان فراوری شیر در بدن شما افزایش می یابد.

6. داروها را آنالیز کنید

اگر از داروهایی مثل آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها، داروهای ادرار آور، قرص های ضد بارداری هورمونی به ویژه استروژنی و داروهای کاهش وزن استفاده می کنید، قطعا بر روی فرایند شیرسازی تاثیر منفی خواهند داشت. پس اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید حتما موضوع را با پزشک مطرح کنید تا شما را هدایت کند.

7. از پمپاژ بهره ببرید

اگر میزان شیر واقعا کم باشد، پمپاژ می تواند به بهبود فرایند فراوری آن یاری کند. حتما توجه داشته باشید که اگر میزان فراوری شیر شما کم نیست و فقط می خواهید آن را افزایش دهید، اصلا از پمپاژ استفاده نکنید. این کار باعث کم شدن شیر در زمان تغذیه کودک و ایجاد اختلال در چرخه تغذیه ای می گردد. حتی ممکن است مشکلاتی را در سینه شما هم ایجاد کند!

غذاهای موثر بر افزایش شیر مادر

یک رژیم غذایی خوب در کنار رعایت نکاتی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، می تواند فرآیند فراوری شیر را در بدن مادر بهبود بخشد و سلامتی شما و کودک را تضمین کند.

مصرف 1500 کالری در روز می تواند بدن را برای فراوری شیر آماده کند و این میزان کالری از هر طریقی به دست می آید. اما اگر مواد مغذی مصرف کنید هم بدن خودتان را قوی نگه داشته اید و هم شیر بهتری برای کودک فراوری می کنید.

مطالعات نشان داده است غذای مصرف شده توسط مادر به طور مستقیم بر کیفیت شیر تاثیر می گذارد. پس اگر از چربی های سالم بهره ببرید شیر سالم تری در اختیار کودک تان قرار می دهید. در ادامه چند نکته تغذیه ای که بهتر است به عنوان مادر آن را به خاطر داشته باشید ذکر می کنیم:

1. پروتئین با کیفیت

از منابع پروتئین با کیفیت و مناسب بهره ببرید. مصرف گوشت گاو که با علف سالم تغذیه شده است، مرغ و تخم مرغ طبیعی و غذاهای دریایی پایدار و غیرپرورشی بسیار مفید است. این کار هم باعث فراوری شیر مغذی تر می گردد و هم از کم خونی شما جلوگیری می نماید.

2. کربوهیدارت های پیچیده سبز

ضروری است که در رژیم غذایی شما کربوهیدارت کم اما با کیفیت وجود داشته باشد. سبزیجات منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده و سالم هستند که می توانید با خیالی آسوده آن ها را مصرف کنید.

3. مصرف مقدار زیاد سبزیجات

سبزیجات سرشار از فولات هستند و در رشد جنین تاثیر مثبت دارند. همچنین پس از به جهان آمدن کودک، فولات و دیگر مواد مغذی که در آن ها وجود دارد می تواند منبع خوبی برای تغذیه و تقویت شیر مادر باشد. شما می توانید با مصرف سبزیجات از ابتلا به یبوست جلوگیری نموده و ویتامین های بیشتری به بدن تان برسانید.

4. چربی های سالم

مصرف چربی های سالم و با کیفیت توسط مادر، به رشد مغز و اندام در کودک یاری می نماید. همچنین این ماده باعث فراوری شیر بیشتری می گردد. گوشت های سالم، روغن نارگیل، میوه نارگیل، روغن زیتون حرارت ندیده، آووکادو و آجیل منبع خوبی از چربی های سالم هستند.

5. دیگر مواد مغذی

مصرف آب قلم، گوشت پخته شده در آب قلم، سوپ، سبزیجات، انواع توت و میوه های تازه در دوران شیردهی بسیار توصیه شده است. ضروری است این مواد را به صورت روزانه مصرف کنید تا شیر بیشتری فراوری کنید.

  • 25 ماده غذایی مفید و مضر در تغذیه مادر شیرده و تاثیر آن ها بر کودک

مهم ترین نکته در این میان مصرف آب است. اساسی ترین ماده برای فراوری شیر آب است و متخصصان مصرف روزانه 9 تا 10 لیوان آب را مناسب می دانند.

دیگر مواد غذایی محرک شیر مادر

غذاها، گیاهان یا داروهایی که سطح پرولاکتین را افزایش داده و باعث افزایش شیر مادر می شوند، Galactagogue نامیده می شوند. هنوز مستندات علمی زیادی درباره تاثیر این مواد بر فرآیند فراوری شیر وجود ندارد اما شواهد نشان می دهد که تاثیرگذارند. پس ضروری است که قبل از مصرف آن ها، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

گیاهان زیر از این دسته هستند:

  • یونجه
  • جو
  • خار مقدس (گیاهی از راسته گل مینا که در ارتفاعات بیشتر از 2500 متر در استان کهکیلویه و بویراحمد می روید.)
  • مخمر
  • برگ تمشک قرمز
  • رازیانه
  • سیر
  • جو دوسر
  • گزنه

برای استفاده از این مواد می توانید آن ها را پودر نموده و در غذا بریزید یا مانند چای دم کنید و بنوشید.

سخن آخر

بسیاری از مادران فکر می نمایند که شیر کمی فراوری می نمایند اما ممکن است واقعا اینطور نباشد. پس اگر چنین احساسی دارید ابتدا با یک پزشک مشورت کنید. اگر واقعا میزان شیر فراوریی شما کم بود می توانید از راه کارهایی که در این مطلب عنوان کردیم بهره ببرید.

پزشک می تواند به شما مصرف مکمل های غذایی را توصیه کند یا راه کارهای بهتری از مطالبی که خواندید ارائه دهد. پس در اولین قدم مراجعه به پزشک را نباید فراموش کنید.

اگر شما هم روشی قدیمی و کاربردی برای افزایش شیر در مادران می شناسید در قسمت کامنت ها یادداشت کنید تا دیگران هم از آن استفاده نمایند.

منبع: wellnessmama

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1488

به "راه های طبیعی برای افزایش شیر مادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های طبیعی برای افزایش شیر مادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید