در دل گرمای تابستان، از این 10 ماده غذایی بپرهیزید

به گزارش سفر به آنتالیا، اوج گرما باید به سراغ مواد غذایی سرشار از آب و ویتامین که در عین حال زودهضم هستند، بروید.

در دل گرمای تابستان، از این 10 ماده غذایی بپرهیزید

به گزارش خبرنگاران، زمانی که جیوه دماسنج بی رحمانه بالا می رود نوشیدن آب و مایعاتِ بیشتر جزو ضروریات است.

توصیه می کنیم حتی اگر تشنه تان نباشد هم باید آب بنوشید چون بدن باید بتواند دمای خود را تنظیم کند. برای این کار با تعریق بیشتر به خنک کردن و حفظ تعادل خود می پردازد.

در نتیجه آب خود را از دست می دهد بنابراین باید به طور مرتب مایعات مصرف کنید. اما نوشیدن آب به تنهایی کافی نیست حواستان به محتویات بشقاب هایتان هم باشد.

تغذیه نقش مهمی در مقابله بدن با گرمای شدید دارد. اگر در این روزهای گرم مصرف برخی مواد غذایی برای مقابله با دهیدراته شدن بدن توصیه می شود در عوض مصرف برخی دیگر هم به دلیل دیرهضم بودن و سنگین بودن توصیه نمی شود.

چون این مواد غذایی باعث افزایش دمای بدن و خستگی آن می شوند. در ادامه بیشتر در خصوص مواد غذایی که در فصل تابستان توصیه نمی شود صحبت می کنیم.

در اوج گرما چه بخوریم؟

به طور خلاصه در فصل تابستان و اوج گرما باید به سراغ مواد غذایی سرشار از آب و ویتامین که در عین حال زودهضم هستند بروید. از بین میوه ها و سبزیجات، طالبی، خیار، هندوانه، گوجه فرنگی یا کاهو انتخاب های فوق العاده ای هستند.

مصرف ماست هم در گرمای تابستان بسیار دل چسب و مفید است. این ماده غذایی برای تأمین آب بدن و خنک کردن آن فوق العاده عمل می کنند.

می توانید از میزانی نعنا هم استفاده کنید تا خاصیت خنک کنندگی ماست بیشتر شود. به همین دلیل است که آب دوغ خیار یکی از دل چسب ترین خوردنی های فصل گرما است. در گرمای شدید باید به فکر جذب ویتامین هم باشید.

برای این کار مرکبات یا توت فرنگی بیشترین کمک را به بدن کرده و برای خنک نگه داشتن آن هم مؤثر عمل می کنند. برای جذب پروتئین مورد نیاز بدن هم بهتر است مصرف گوشت های سفید، ماهی و حبوبات را در اولویت قرار دهید.

در دل گرمای تابستان از این مواد غذایی بپرهیزید

در کنار تمام خوراکی های خنک کننده ای که باید در فصل گرما مصرف کنید باید از مصرف برخی دیگر به شدت بپرهیزید چون باعث افزایش دمای بدن و همچنین از بین بردن آب آن می شوند:

مواد غذایی و نوشیدنی های تگری

در هوای گرم و سوزان تابستان اولین چیزی که برای خنک شدن به فکر می رسد نوشیدنی های تگری و انواع بستنی ها و غیره است. اما متأسفانه این ها انتخاب های درستی نیستند و آن گونه که تصور می شود باعث خنکی بدن نمی شوند.

با وجود اینکه این قبیل خوردنی ها و نوشیدنی ها به طور لحظه ای بدن را خنک می کنند اما در تنظیم دمای آن اختلال ایجاد می کنند. به طوری که بدن تلاش می کند که افت دما را با تولید گرمای بیشتر جبران کند. بنابراین توصیه می شود در روزهای گرم از مصرف نوشیدنی های تگری و در عین حال نوشیدنی های داغ خودداری کنید.

مصرف نوشیدنی ها و دم نوش هایی که به دمای محیط رسیده اند کمک بیشتری به خنک شدن و تأمین آب بدن می کنند.

از مصرف زیاد بستنی بپرهیزید چون پرکالری و سرشار از قند است. بهتر است از شربت های خانگی استفاده کنید. البته به شرطی که تگری نباشند و کم شیرین آماده شده باشند.

قهوه

قهوه یک نوشیدنی ادرارآور است. بنابراین بهتر است زمانی که هوا بسیار گرم است از نوشیدن آن خودداری شود چون باعث تولید ادرار بیشتر و در نتیجه کاهش آب بدن می شود. از طرف دیگر قهوه معده را اسیدی کرده و شما را عصبی خواهد کرد. می توانید به جای قهوه از چای بسیار کم رنگ یا چای سبز استفاده کنید.

نوشیدنی های شیرین

زمانی که می گوییم نوشیدنی های شیرین احتمالاً فکرتان سریع به سراغ نوشابه ها می رود. درست است که نوشابه ها جزو نوشیدنی های شیرین و مضر برای سلامتی هستند؛ اما آبمیوه ها و اسموتی های صنعتی و همچنین آب های طعم دار و غیره هم جزو نوشیدنی های سرشار از قند بوده و میزان آب بدن را کاهش می دهند.

از این گذشته، این نوشیدنی های حاوی رنگ های خوراکی و شیرین کننده های مصنوعی هم هستند که برای سلامتی مضر بوده و در عین حال باعث عطش می شوند.

در حالت کلی آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی و تأمین آب بدن است. اما برای ایجاد تنوع می توانید از آب نارگیل، شربت آب لیمو کم شیرین با چند پر نعنا استفاده کنید.

پنیرهای سفت

پنیرهایی مانند کممبر و غیره برای زمانی که هوا گرم است مناسب نیستند. چون این نوع پنیرها سرشار از چربی بوده و آب بسیار اندکی دارند. بنابراین هضم آن ها بسیار سخت بوده و دمای بدن را افزایش می دهند.

سرخ کردنی ها

در اوج گرما سیب زمینی سرخ کرده، ناگت ها و به طور کلی سرخ کردنی ها را فراموش کنید. این مواد غذایی روغن را به خود جذب می کنند و همان طور که گفته شد چربی بالا دیرهضم بوده و با افزایش دمای بدن نه تنها آن را گرم می کند بلکه باعث می شود بدن خیلی زود خسته و بی انرژی شود.

این مواد غذایی علاوه بر چرب بودن سرشار از نمک هم هستند. بنابراین باعث ایجاد عطش شده و برای فصل گرما مناسب نیستند.

سوسیس و کالباس

همچنان پای چربی و نمک در میان است. این مواد غذایی سرشار از چربی و نمک و همچنین دیرهضم بوده و عطش ایجاد می کنند بنابراین باعث خشک شدن بدن می شوند البته از ما می شنوید زمستان و تابستان ندارد.

به طور کلی از مصرف سوسیس و کالباس بپرهیزید چون به معنای واقعی برای بدن و سلامتی تان مضر هستند اما اگر عاشق این مواد غذایی هستید بهتر است زمستان و آن هم به میزان کم از این مواد غذایی استفاده کنید.

آبنبات ها، کیک ها و شیرینی جات

در اوج گرما از مصرف کیک و شیرینی و آبنبات و غیره بپرهیزید چون بسیار شیرین و دیرهضم هستند و به همین دلیل دمای بدن را بالا می برند. این مواد غذایی به دلیل دارا بودن قند زیاد عطش ایجاد کرده و فرایند دهیدراته شدن بدن را تسریع می دهند.

مواد غذایی تند و پرادویه

اگر عاشق فلفل قرمز، چیلی و هر نوع ادویه تند هستید بدانید که انتخاب درستی برای روزهای گرم سال نیستند.

چون ادویه های تند نه تنها باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش می شوند، عطش آور بوده و تعریق را افزایش می دهند. یادتان باشد که بعد از مصرف مواد غذایی تند و پرادویه تعریقتان هم بوی بد و تندی خواهد داشت.

چیپس و اسنک و رفقا

اگر دوست دارید حین تماشای تلویزیون و یا در گردش چیپس، اسنک، بیسکوییت، مینی پیتزا و غیره میل کنید بدانید که این خوراکی ها برای اوج گرما مناسب نیستند.

چون اغلب شور بوده و باعث عطش بیشتر می شوند. به جای این مواد غذایی بهتر است به سراغ میوه ها و سبزیجات تازه بروید. چون علاوه بر کم کالری بودن، آب بدنتان را فراهم کرده و بدنتان را خنک می کنند.

گوشت های چرب

گوشت گاو، گوسفند و به طور کلی گوشت های قرمز برای روزهای گرم سال مناسب نیستند چون حاوی چربی زیاد و آب بسیار کم هستند.

گوشت های قرمز در مقایسه با گوشت های سفید حاوی چربی بیشتری بوده و دیرهضم هستند و دمای بدن را بالا می برند.

برای روزهای گرم سال از ماهی یا گوشت های سفید استفاده کنید. گوشت بوقلمون هم بسیار زودهضم و مفید است.

منبع: تبیان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1755

به "در دل گرمای تابستان، از این 10 ماده غذایی بپرهیزید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دل گرمای تابستان، از این 10 ماده غذایی بپرهیزید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید