تور ارزان ایتالیا: حقایقی جالب درباره پل ریالتو؛ از معروف ترین جاذبه های ونیز

به گزارش سفر به آنتالیا، پل ریالتو، قدیمی ترین و مشهورترین پل گراند کانال در شهر ونیز ایتالیا است که امروزه یکی از جاذبه های گردشگری مهم این شهر به شمار می آید.

تور ارزان ایتالیا: حقایقی جالب درباره پل ریالتو؛ از معروف ترین جاذبه های ونیز

با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

با اینکه شاید میدان سن مارکو معروف تر از پل ریالتو باشد، اما این پل واقعاً به عنوان قلب ونیز به شمار میرود. سازه کنونی پل ریالتو در فاصله سال های 1588 تا 1591 ساخته شد تا جایگزینی دائمی برای پل قایق و سه پل چوبی دیگر باشد که از قرن 12 در دوره های مختلفی روی گراند کانال ساخته شده بودند. ساخت پل ریالتو به واسطه شرایط نامناسب، سه سال طول کشید و الهام بخش هنرمندان نقاش زیادی در جهان شد که معروف ترین آن ها، معجزه ای از یادبود صلیب در پل ریالتو اثر ویتره کارپاتچو، نقاش رنسانسی اهل ایتالیا بود. قدمت این نقاشی به سال 1496 برمی گردد، زمانی که این پل هنوز چوبی بود.

پل ریالتو تنها راه عبور از روی گراند کانال بود تا اینکه پل آکادمیا در سال 1854 ساخته شد. پس می توان گفت که پل مذکور، قدیمی ترین و مشهورترین پل روی گراند کانال محسوب می گردد که دو ناحیه سن مارکو و سن پولو را به یکدیگر متصل می نماید.

برای قرن ها، منطقه ریالتو، مرکز مالی و تجاری بوده است؛ به طوری که در سال 1097 بازار ونیز به آنجا منتقل شد و به منطقه ای مهم تبدیل شد. مقامات شهر برای دسترسی به این بازار، پل شناوری ساختند که پل دلا مونتا نامیده شد؛ اما به علت افزایش ترافیک در سال 1264، پل چوبی دیگری جایگزین آن شد و نامش به پل ریالتو تغییر کرد. به عبارتی می توان گفت که علت اصلی ساخت این پل ها، دسترسی مردم به بازار ریالتو بود. این پل بارها فرو ریخت و به همین علت تصمیم گرفته شد تا پل ریالتو را از سنگ بسازند و متعاقب آن در سال 1524 رقابتی برای طراحی پل به راه افتاد که هنرمندان و معماران زیادی از جمله میکل آنژ و پالادیو در آن شرکت کردند. تا اینکه در سال 1588 مأموریت ساخت پل به آنتونیو دا پونته (Antonio da Ponte)، معمار و مهندس سوئیسی محول شد تا آن را از سنگ مرمر بسازد.

طراحی پل کنونی ریالتو مشابه پل چوبی پیش از آن است. در این طراحی دو رمپ شیب دار به ایوان مرکزی منتهی می گردد تا امکان عبور کشتی های بلند وجود داشته باشد. از آنجا که این پل قوسی شکل هیچ مهارنماینده ای در بخش میانی نداشت، تصور می شد که دوام چندانی نداشته باشد و فرو بریزد. به همین علت مهندسی این پل را جسورانه می دانستند، هرچند که خلاف قضیه ثابت شد تا پاسخی کوبنده به منتقدان باشد. اکنون پل ریالتو یک شگفتی معماری و دستاورد مهندسی از دوره رنسانس به شمار میرود.

روی پل ریالتو، سه پیاده رو قرار گرفته است که دو پیاده رو در امتداد نرده های بیرونی هستند و پیاده روی عریض تری در وسط آن ها وجود دارد که در دو طرف آن فروشگاه های کوچکی از بدلیجات، پارچه های کتان، شیشه های نقاشی شده و سایر سوغاتی های مناسب گردشگران به چشم می خورد.

قوس 7.5 متری پل ریالتو به گونه ای طراحی شده است که امکان عبورومرور کشتی های کوچک از زیر آن وجود دارد. سازه بزرگ این پل با حدود 12 هزار پایه چوبی ساخته شده که پس از گذشت بیش از 400 سال همچنان این پل را سر پا نگه داشته است. این پل به روش قوسی شکل ساخته شده است و از آنجا که وزن پل به همه جای سازه وارد می گردد، یکی از محکم ترین پل های ونیز به شمار می رود.

با عبور از روی پل ریالتو می توانید شاهد جاذبه های مجذوب نماینده زیادی باشید؛ از جمله مجسمه هایی که برای تزئین پل به کار رفته اند، هرچند که به غیر از جنبه تزئینی، برای محافظت از پل نیز بوده اند تا از انواع حوادث دور بماند.

در طول چند قرنی که از ساخت پل ریالتو می گذرد، بارها مورد انتقاد و ستایش قرار گرفته است. به عنوان مثال ایان لیتل وود (Ian Littlewood) این گونه به توصیف پل پرداخته است:

پل ریالتو، نقدها و تمجیدهای زیادی را تحمل نموده است. مردم ونیز معتقدند که این پل باید به عنوان هشتمین عجایب جهان شناخته گردد. توماس کوریت کاوشگر نیز ضمن ابراز تأسف درباره افراد خلافکاری که در محوطه زیر پل مشغول کار بودند، اعتقاد داشت که این پل بنا بر دلایل متعددی، برترین پل قوسی به شمار می رود که تا به امروز دیده یا درباره اش شنیده است. با این حال منتقدانی هم بودند که آن را بسیار سنگین و نازیبا می دانستند. پل ریالتو درست مثل برج ایفل، جایگاهی نمادین در ونیز پیدا نموده است و به همین علت قضاوت های زیبایی شناسی درباره این پل از اهمیت کمتری برخوردارند.

جان موریس (Jan Morris)، مورخ و نویسنده اهل ولز در کتاب جهانی ونیز، تصویر مهربانانه ای از پل ریالتو خلق نموده است:

این پل به لحاظ ساختاری، یک موفقیت کامل به حساب می آمد. در اعتراضات سال 1797، مأموران با شلیک توپ اقدام به متفرق کردن معترضان از روی پله های همین پل کردند. عاشق تندیس سنت مارک و سنت تئودور در یک سمت این سازه، حکاکی عید بشارت در طرف دیگر پل هستم که فرشته ای را در یک طرف و مریم مقدس را در طرف دیگر به تصویر کشیده است. عاشق شکل جالب این پل و همین طور مغازه های کوچک و شلوغی هستم که ورودی آن ها از پیاده روی عریض وسط پل است. اعتقاد دارم، مهم ترین لحظه در هنگام حضور در گراند کانال زمانی رخ می دهد که مشغول پرسه زدن در بازار ماهی فروش ها هستید و چشم تان به ریالتو می افتد، دقیقاً به همان شکلی است که تصور می کردید، یکی از آشناترین تصاویر جهان و یکی از معدود جاذبه های ونیز که هر گردشگری را به خود جذب می نماید.

پل ریالتو یکی از معروف ترین جاهای دیدنی ونیز است و به همین علت به راحتی می توانید آن را پیدا کنید. از ایستگاه قطار واقع در میدان رم، علامت هایی که جهت پل ریالتو را نشان می دهند، دنبال کنید. اگر هم به میدان سن مارکو رفته اید، با دنبال کردن علائم می توانید خود را به پل ریالتو برسانید. کافی است به سمت برج ساعت بروید، از جهت قوسی عبور کنید و خیابان های خرید معروف به مرسری را رد کنید تا به گراند کانال برسید؛ در ادامه به راست بپیچید و با عبور از دو تقاطع بعدی، پل ریالتو را خواهید دید.

گردشگران برای رفتن به پل ریالتو، گزینه دیگری نیز پیش رو دارند و می توانند از اتوبوس های آبی استفاده نمایند که از درون گراند کانال، گردشگران را به این جاذبه می رساند. افرادی که با جایگاه چرخ دار یا کالسکه بچه سفر می نمایند باید بدانند که این پل، پله های زیادی دارد و عبور از روی آن می تواند چالش برانگیز گردد.

اگر شما هم مشتاق سفر به ایتالیا و بازدید از شهر زیبای ونیز هستید می توانید به یاری خبرنگاران قیمت تور ایتالیا آژانس های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین ترین قیمت از آژانس های همکار خبرنگاران خریداری کنید.

منبع: کجارو / / europeforvisitors.com
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2027

به "تور ارزان ایتالیا: حقایقی جالب درباره پل ریالتو؛ از معروف ترین جاذبه های ونیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ایتالیا: حقایقی جالب درباره پل ریالتو؛ از معروف ترین جاذبه های ونیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید