حسینی: تعطیلی ناگهانی مدارس در کاهش آلودگی اثربخش نیست

به گزارش سفر به آنتالیا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه پیشنهاداتی به کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا، خواهان آنالیز فوری موضوع آلودگی هوای کلانشهرها توسط دولت شد.

حسینی: تعطیلی ناگهانی مدارس در کاهش آلودگی اثربخش نیست

با وبسایت گردشگری سازمان میراث فرهنگی همراه باشید.

سیده فاطمه حسینی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تصمیمات برای تعطیلی یک روزه توسط کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا تا به امروز در کاهش آلودگی هوا غیرموثر بوده و حتی شهفرایندان را متحمل مشقت نموده است.

وی اضافه نمود: آنالیز آلودگی هوای امسال نسبت به سال گذشته نشان می دهد تا به امروز طی 9 ماه 53 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس داشتیم؛ در حالی که سال گذشته تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس 39 روز بود؛ همچنین در امسال تعداد روزهای ناسالم برای همه گروه ها چهار روز بوده در حالی که سال گذشته حتی یک روز هم نبوده است و این نشان دهنده فرایند غیرقابل قبول افزایشی آلودگی هوا است.

حسینی با بیان اینکه علیرغم تصویب قانون هوای پاک و تدوین آیین نامه های اجرایی آن دولت در اجرای این قانون کم کاری داشته، ادامه داد: سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست مکلف هستند هر سه ماه یک بار از صندلی های سوخت نمونه برداری نمایند و گزارش کیفیت سوخت را ارائه نمایند. آن ها باید در این باره به افکار عمومی و مجلس جوابگو باشند.

این عضو کمیسیون مالی مجلس تاکید نمود: یکی از نگرانی ها در خصوص بنزین یورو 4 است که قرار بود فراوری گردد و صادرات ما هم نشان می دهد که این کیفیت وجود دارد. باید آنالیز گردد که آیا کیفیت سوخت صندلی ها توسط سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست علی الخصوص در فصل سرد و در کلان شهرها پایش می گردد یا نه؟ پیشنهاد من این است که اولا دولت با فوریت موضوع آلودگی هوای کلان شهرها را با حساسیت در سطح ملی مورد آنالیز قرار دهد، به همین دلیل در کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس نیز این مسئله را جهت تامین منابعی از صندوق توسعه ملی آنالیز خواهیم کرد.

حسینی همچنین گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی از پایداری وضع جوی و آلاینده ها استفاده از اصل غافلگیری در تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس اثربخش نیست و به نظر نمی رسد که از حجم ترددها به طور جدی کم کند. لذا بهتر است با توجه به شرایط آلودگی هوا و پیش بینی های هواشناسی تعطیلی ها به صورت تعطیلی دو یا سه روزه و از قبل اعلام گردد تا تعدادی از شهفرایندان امکان برنامه ریزی برای خروج از شهر را داشته باشند. در این صورت جلوی تشدید آلودگی هم گرفته می گردد اما تعطیلی ناگهانی نه تنها در کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهفرایندان اثرگذار نیست بلکه برنامه زندگی شهفرایندان را نیز با اخلال روبرو می نماید. از طرف دیگر می گردد زمان جبرانی برای تعطیلی ها گذاشته گردد تا دانش آموزان از نظر آموزشی هم دچار آسیب نشوند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طرح ترافیک شهرداری موثر واقع نشده و صرفا به منبع درآمد تبدیل شده، ادامه داد: شبانه بیش از 5000 کامیون نخاله بر در تهران فعالیت می نمایند و نزدیک به 20 هزار تردد دارند که با توجه به اینکه میانگین عمر آن ها بسیار بیش از استاندارد است و از گازوئیل استفاده می نمایند تأثیر زیادی بر روی آلودگی هوای تهران دارند. ماشین های زباله بر و تفکیک زباله هم در افزایش آلودگی دخیل هستند. علاوه بر این بعضی کارخانه های اطراف تهران و نیروگاه در این فصل گاز ندارند و از سوخت نفت کوره و مازوت استفاده می نمایند که منجر به آلودگی هوا و انتشار گوگرد در هوای تهران می گردد.

وی با اشاره به فعالیت 6200 اتوبوس در تهران در ناوگان حمل و نقل عمومی خاطر نشان کرد: از این تعداد بیش از 4000 اتوبوس میانگین عمر بالای 10 سال دارند که با استاندارد جهانی فاصله دارد. همچنین روزانه سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری داریم که هر کدام دو الی سه برابر سمند آلودگی فراوری می نمایند. زمانی سازمان محیط زیست فراوری این موتورسیکلت ها را ممنوع نموده بود و موتورهای جایگزین برای آن ها پیش بینی شده بود که دولت واقعا در این باره کوتاهی نموده است، لذا جایگزینی مناسب این موتورها به نحوی که موجب توقیف وسیله امرار و معاش مالکان موتور سیکلت های مزبور نگردد بلکه امکان تبدیل آنها به انواع کم ضرری را فراهم سازد لازم است و باید در برنامه یک ساله دولت باشد.

این نماینده مجلس در خاتمه گفت که پیشنهاداتش را برای مقابله با آلودگی هوا به کمیته اضطرار استان تهران نیز ارائه نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 642

به "حسینی: تعطیلی ناگهانی مدارس در کاهش آلودگی اثربخش نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسینی: تعطیلی ناگهانی مدارس در کاهش آلودگی اثربخش نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید