بندر چابهار، نقطه قوت تعاملات تهران-دهلی نو

به گزارش سفر به آنتالیا، کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران بویژه چابهار روزنه ای برای ورود هند به منطقه مهم خلیج فارس و خاورمیانه است.

بندر چابهار، نقطه قوت تعاملات تهران-دهلی نو

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

نوذر شفیعی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت وگو با ، درباره سفر وزیر خارجه هند به ایران در چارچوب نوزدهمین نشست روابط تهران-دهلی نو، گفت: هندی ها از ابتدای استقلال این کشور تاکنون سه نوع جهت گیری داشته اند؛ یک جهت گیری آنها مربوط به جهان سوم گرایی یا آرمان گرایی بود که طی آن به کشور های جهان سوم اهمیت داده و حتی از منابع داخلی هند برای پیشبرد این آرمان استفاده می شد.

او اضافه نمود: بعد از خاتمه جنگ سرد در محافل استراتژیک دهلی نو این موضوع مطرح شد که هند باید جهت گیری سیاست خارجی خود را تغییر دهد. آنها معتقد بودند که تاکنون بر دنده چپ تاریخ یعنی آرمان گرایی خوابیده و اکنون باید بر دنده راست تاریخ یعنی واقع گرایی یا رئالیسم بخوابند.

شفیعی ادامه داد:بعد از خاتمه جنگ سرد هند برای توسعه یافتن و افزایش توانمندی خود تصمیم گرفت تا تعامل با قدرت های بزرگ را در اولویت کاری خود قرار دهد. باتوجه به اینکه دهلی نو از توانمندی اتمی، وسعت و جمعیت زیاد برخوردار بود، تصمیم گرفت تا در دو حوزه دیگر مالی و سیاسی (عضویت دائم در شورای امنیت) رشد کند. به باور آنها برای دستیابی به چنین امری گسترش مناسبات با سایر کشورهای بزرگ در توسعه حوزه سیاسی و مالی آنها می توانست اثرات مثبتی به دنبال داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: در دوران مذکور آمریکا، اروپا، ژاپن و سایر کشور های قدرتمند در اولویت تعاملات سیاست خارجی هند قرار داشتند. در این برهه کشور های جهان سوم اهمیت و صندلی چندانی در عرصه دیپلماسی دهلی نو نداشتند.

او اضافه نمود: اما امروز سیاست های هند به گونه ای است که دیگر نمی تواند در عرصه دیپلماسی، مراودات خود را به تعامل با قدرت های بزرگ جهان محدود نموده و سایر کشور ها را نادیده بگیرد. بنابراین از دید دهلی نو سایر کشورها هم به عنوان منابع تامین انرژی می توانند مهم تلقی شوند. این نوع جهت گیری در حوزه سیاست خارجی را رئالیسم نئوکلاسیک می نامند که به معنای توجه به قدرت های بزرگ در کنار سایر کشورها است. به همین دلیل اکنون هند با ایران تعامل مناسبی دارد علاوه براین به دلیل رابطه نزدیک این کشور با آمریکا، دهلی نو توانسته است خود را از تحریم های واشنگتن علیه تهران معاف کند، نکته مثبت اتخاذ این رویکرد به بهره وری دهلی نو از ظرفیت های ایران و صد البته تهران از هند بازمی گردد.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید نمود: هند می داند برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ، داشتن نفوذ در مناطق استراتژیک جهان یک ضرورت به شمار می آید. برای مثال می توان به مزیت های بی شمار ایران بویژه بندر چابهار اشاره نمود که روزنه ای برای ورود هند به منطقه مهم خلیج فارس و خاورمیانه محسوب می گردد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از سه دور ملاقات و مذاکره با جایشانکار همتای هندی در تهران در صفحه توئیترش نوشت که از ریاست مشترک نشست نوزدهمین کمیسیون مشترک در تهران با جایشانکار وزیر امور خارجه هند خوشوقتم. درباره روابط بهتر دوجانبه و مسائل منطقه ای و جهانی موثر بر دو کشور گفت وگو های عالی داشتیم. روابط ما باستانی، تاریخی و گسست ناپذیر است.

وزیر خارجه هند نیز که برای شرکت در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک مالی ایران و هند یکشنبه به تهران آمد و سه دور رایزنی با ظریف داشت، روز گذشته با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ملاقات کرد. این نخستین سفر وزیر خارجه هند به ایران پس از تصدی به این سمت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 599

به "بندر چابهار، نقطه قوت تعاملات تهران-دهلی نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر چابهار، نقطه قوت تعاملات تهران-دهلی نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید