برای بازسازی قلعه پرتغالی ها با وزیر میراث مذاکره می کنم

به گزارش سفر به آنتالیا، سفیر پرتغال گفت: در صورت ملاقات با وزیر میراث فرهنگی، درباره کاوش و بازسازی قلعه پرتغالی ها #قشم با او مذاکره می کند.

برای بازسازی قلعه پرتغالی ها با وزیر میراث مذاکره می کنم

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

فاطمه علی اصغر، مدیر انتشارات دادکین اظهار کرد: کارلوس کوشتا نِوِش - سفیر پرتغال در ایران - در ملاقاتی که دوشنبه 18 بهمن با اسماعیل یغمایی - باستان شناس و نویسنده کتاب دژ استعمار - در دفتر سفارت پرتغال در تهران داشت، گفت: پس از این که خبر انتشار این کتاب را در روزنامه تهران تایمز خواندم به شدت علاقه مند شدم تا جزییات بیش تری درباره این کتاب و باستان شناس آن بدانم. من مشتاق به خواندن و مطالعه کتاب های تاریخی هستم. اما از آن جایی که این کتاب گویای بخش مهمی از تاریخ کشورم بود به شدت برایم حائز اهمیت شد، بنابراین خواستم کتاب ترجمه شود، همچنین با باستان شناس آن ملاقاتی داشته باشم.

علی اصغر که در این نشست حضور داشته، با بیان این که این نشستِ دوساعته در پی دعوت سفیر پرتغال اجرا شده است، به نگرش بی طرفانه و موشکافانه سفیر پرتغال به دریافت واقعیت تاریخی کشورش اشاره کرد و اضافه نمود: سفیر پرتغال در این نشست بارها بر اهمیت این کتاب به دلیل داده های علمی و تاریخی و روشن شدن ابعاد ناگفته تاریخ تاکید کرد و گفت برایم بسیار جالب است که در ایران چه مقدار علم باستان شناسی پیشرفته و حائز اهمیت است.

به گفته او، سفیر پرتغال خواستار ترجمه کتاب به دو زبان انگلیسی و پرتغالی شد و گفت: نسخه هایی از این کتاب باید برای کتابخانه ها و مراکز فرهنگی کشورهای مختلف فرستاده شود و در صورت ملاقات با آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی ایران حتما درباره کاوش و بازسازی قلعه های پرتغالی در کناره خلیج فارس مذاکره خواهم کرد.

علی اصغر همچنین به درخواست اسماعیل یغمایی، باستان شناس پیشکسوت ایرانی از سفیر پرتغال اشاره کرد که با تقاضای او قرار شده اسناد، مدارک، نقشه ها و دست نویس های مربوط به قلعه های پرتغالی که در وزارت امور خارجه این کشور نگهداری می شود در اختیار این باستان شناس برای چاپ تکمیلی کتاب قرار گیرد.

مدیر انتشارات دادکین اظهار کرد: خوشبختانه سفیر پرتغال بسیار بی طرفانه با تاریخ کشور خود در گذشته روبرو شد و با پذیرش این که پرتغال در آن دوره استعمارگر به شمار می آمده خواستار تهیه و فرستادن کتاب به مراکز فرهنگی و علمی دنیا شد این در حالی است که نه تنها مسئولان وزارتخانه میراث فرهنگی ایران، بلکه تا کنون هیچ مسئولی از میراث فرهنگی قشم نیز اقدام به تهیه یک جلد از این کتاب برای بودن در کتابخانه میراث قشم نکرده است.

به گفته او، کتاب دژ استعمار بر پایه دو فصل کاوش باستان شناسی، اطلاعات نادری از دژ پرتغالی ها در قشم منتشر کرده است. در حالی که بسیاری از داده های این کتاب به دلیل نبود مراقبت های لازم و حفاظت های فیزیکی و کوتاهی مسئولان میراث فرهنگی تا کنون از دست رفته است. با تلاش بیست ساله اسماعیل یغمایی خاتمه گزارش کاوش های این باستان شناس پیشکسوت از لایه های مختلف قلعه پرتغالی ها اردیبهشت امسال از طریق انتشارات دادکین منتشر شده است.

قلعه پرتغالی ها که به دلیل قرار داشتن در جزیره هرمز واقع در استان هرمزگان قلعه هرمز نیز خوانده می شود، یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی مهم این استان است.

این قلعه که در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا واقع شده است؛ مهم ترین قلعه به جای مانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.

قلعه پرتغالی ها به فرمان آلفونسو آلبرکرک، دریانورد پرتغالی، در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد.

قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم است. ساختمان آن بسیار محکم و دیوارهایی به قطر 3/5 متر با چند برج به ارتفاع 12 متر دارد. تاسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار و اتاق هایی با سقف هلالی است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2070

به "برای بازسازی قلعه پرتغالی ها با وزیر میراث مذاکره می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای بازسازی قلعه پرتغالی ها با وزیر میراث مذاکره می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید