با این میوه همانند آینه بدرخشید

به گزارش سفر به آنتالیا، به گزارش زندگی امروزاعتقاد بر این است که خیار محصول بومی سرزمین هند است و شواهد نشان می دهد که خیار در غرب آسیا به مدت سه هزار سال کشت می گردد.خیار در میان غذاهای باستانی ذکر شده و در افسانه گیلگمش به کرات به خوردن خیار اشاره شده است. بعضی منابع بعلاوه ذکر کردند که خیار ابتدا در ترکیه باستان فراوری شد و از آنجا به هند انتقال یافت. سپس به یونان (که در آن موقع ویلوو نامیده می شد) و ایتالیا (که در آن رومیان علاقه مخصوصی به این محصول داشتند) رفت و بعد به سرزمین چین توسعه یافت.

با این میوه همانند آینه بدرخشید

خیار منبع سیلیس است. این ماده به اسم پیش ساز کلاژن می تواند به مقابله با چین و چروک پوست یاری کند.

بعلاوه بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال 2011 در مجله آرشیو تحقیقات پوستی به چاپ رسید، اسید آسکوربیک موجود در آب خیار، آن را به ترکیبی موثر در فراوری محصولات ضد چین و چروک تبدیل نموده است.

اگر مایل هستید از خواص خیار در برطرف چین و چروک پوست بهره مند شوید، ماسک خیار گزینه بسیار مطلوبی است.

تقویت سلول های پوست و آبرسانی مناسب به آنها از مهم ترین توصیه های متخصصان زیبایی برای پیشگیری و درمان چین و چروک عمیق پوست محسوب می گردد.

خیار علاوه بر آبرسانی به پوست، حاوی پانتوتنیک اسید است که به حفظ رطوبت پوست یاری می کند. خواص خیار برای برطرف پف زیر چشم و سیاهی دور چشم هم مفید است.

خیار سرشار از ویتامین K است که آنتی اکسیدان بوده و با سیاهی دور چشم مقابله می کند. اگر زیر چشم هایتان پف نموده است و دنبال روشی برای از بین بردن آنها هستید، دانستن این موضوع خالی از لطف نیست که خیار دارای تاثیر گذاری تقریبا فوری بر روی پف های زیر چشم است.

قرار دادن برش های حلقوی خیار برای مدت 20 دقیقه در زیر چشم و روی پف ها به علت اندازه بالای آسکوربیک اسید (ویتامین C) موجود در خیار، موجب کاهش آب ذخیره شده در نواحی پف نموده و بهبود آن می گردد.

با افزایش سن، اندازه آنتی اکسیدان فراوری شده در پوست برای مبارزه با چین و چروک و آسیب های ناشی از نور خورشید کمتر می گردد.

خیار به علت برخورداری از ترکیبات آنتی اکسیدانی متعدد به پر کردن جای خالی برخی از آنتی اکسیدان های پوست یاری می کند. خیار بعلاوه حاوی ترکیباتی مانند کوکومرین و کوکوربیتاسین است که با بروز التهاب و علائم افزایش سن مقابله می نمایند.

ماسک خیار سرشار از آنتی اکسیدان بوده، چین و چروک و خطوط ریز روی پوست که به علت افزایش سن پدید آمده اند، را کاهش می دهد، بعلاوه نقاط تیره ناشی از افزایش سن را از بین برده و بدین ترتیب از تغییر رنگ پوست جلوگیری می کند.

خیار داروی طبیعی بسیاری از بیماری ها

خیار حاوی لاریسیره سینول، پینورسینول و سکوایزولاریسیرزینول است. این سه ماده لیگنان دارای سابقه قدرتمندی در ارتباط با کاهش خطر ابتلا به چند نوع سرطان، از جمله سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان پروستات هستند.

پژوهش های انجام شده در مورد خواص ضدسرطانی خیار هنوز در مراحل اولیه قرار گرفته است. با این حال، محققان ابراز امیدواری نموده اند بتوانند از ترکیبات موجود در خیار به نام کوکوربیتاسین ها داروهای ضدسرطان بسازند. محققان بر این باورند که این ترکیبات می توانند جلوی رشد سلول های سرطانی را بگیرند.

در هر 100 گرم خیار حدود 150 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. پتاسیم در فرآیند سوخت و ساز بدن یا اصطلاحا متابولیسم نقش دارد و بعلاوه در تشکیل و رشد بافت های ماهیچه ای و عضلانی مفید و موثر است.

نکته دیگر در مورد خواص خیار که از پتاسیم موجود در آن ناشی می گردد، آن است که رژیم غذایی که از لحاظ پتاسیم غنی باشد، از بروز فشار خون بالا جلوگیری می کند.

خیار حدود 95 درصد آب در خود دارد و برای همین هم مانند یک دیورتیک طبیعی (ماده پیشاب آور) عمل می کند. برای همین هم به وسیله ادرار مواد زائد و سموم بدن را دفع می کند.مصرف منظم خیار برای دفع سنگ کلیه هم مفید است. خیار با توجه به کالری کم و محتوای آب بالا، یک عنصر مفید در رژیم غذایی کسانی است که در پی کاهش وزن هستند.

محتوای آب بالا و فیبر موجود در خیار برای رهایی بدن از سموم یاری شایانی می کند و برای هضم غذا بسیار موثر است. مصرف روزانه خیار می تواند به اسم یک درمان برای یبوست مزمن در نظر گرفته گردد.

با توجه به اصول آیورودا (طب سنتی هند)، خوردن خیار هم ممکن است به انتشار حرارت بیش از حد در معده که گفته می گردد علت اصلی بوی بد دهان است، یاری کند.

مضرات زیاده روی در مصرف خیار

اشخاصی که ناراحتی معده دارند، نباید در مصرف خیار زیاده روی نمایند زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه هضم گردد.

خیار نفاخ است و از آنجا که سریعا در معده فاسد می گردد، همواره باید آن را قبل از غذا خورد که به هضم غذا یاری کند.

کسانی که نمی توانند خیار را خوب هضم نمایند، باید آنرا با نمک میل نمایند. در طب سنتی تاکید شده که اگر خیار خیلی رسیده و زرد شده باشد، خوردن آن باعث دل درد می گردد.

از این گذشته، کسانی که طبع صفراوی و دموی دارند، خیار به آن ها نمی سازد و باعث تحریک معده و دل درد در آنان می گردد.

خیار برای کسانی که از نارسایی های معده و سوءهاضمه رنج می برند، ضرر دارد و جهت دفع آثار آن، باید با عسل، مویز یا رازیانه مصرف گردد.

منبع:بهداشت نیوز

منبع: زندگی روز
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1792

به "با این میوه همانند آینه بدرخشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این میوه همانند آینه بدرخشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید