باکو: ساخت پست تازه گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان مطرح نیست

به گزارش سفر به آنتالیا، یک مقام دولت جمهوری آذربایجان گفت که در حال حاضر موضوع افتتاح یک پست بازرسی تازه گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه یاردیملی مطرح نیست.

باکو: ساخت پست تازه گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان مطرح نیست

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک مقام دولت جمهوری آذربایجان روز یکشنبه گفت که در حال حاضر موضوع افتتاح یک پست بازرسی تازه گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه یاردیملی مطرح نیست.

به گزارش خبرگزاری ترند نیوز، ژنرال صفر مهدی اف، رئیس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان گفت: در حال حاضر موضوع افتتاح یک پست بازرسی تازه گمرکی بین ایران و آذربایجان در منطقه یاردیملی مطرح نیست.

مهدی اف گفت: چنین گفت وگویی مطرح نیست. ما به میزان کافی پست های بازرسی گمرکی با ایران در جنوب داریم. اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد در سطح دولتی مطرح می گردد.

چندی قبل یک رسانه جمهوری آذربایجان گزارش داد که این کشور میخواهد یک گذرگاه گمرکی تازه در مرز با ایران احداث کند. الشاد نوریف مدیر پارک صنعتی-شیمیایی سومقاییت با تاکید بر اهمیت منطقه مالی دره آراز بعلاوه گفته که یک بزرگراه دیگر نیز از پارک مالی منطقه مالی دره آراز به سمت ایران احداث خواهد شد.

این خبر چند روز بعد از آن اعلام شد که نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در واکنش به هشدارهای اخیر جمهوری آذربایجان مبنی بر بازرسی شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان در بخشی از جاده گوریس-کاپانگفته بود که دولت ارمنستان تصمیم گرفته تا شهروندان و وسایل نقلیه این کشور از جاده جایگزین استفاده نمایند.

پاشینیان در سخنرانی خود یادآور شد که از آگوست 2021 (سه ماه پیش)، مقام های جمهوری آذربایجان از کامیون های باری ایران در بخش های عیوزلی و چایزمی که از قلمرو آنها در جاده گوریس-کاپان عبور می نمایند، عوارض گمرکی دریافت می نماید.

نخست وزیر ارمنستان بعلاوه تاکید نمود که بهره برداری از این جاده به مفهوم آن است که مشکلاتی را که مقام های جمهوری آذربایجان برای کامیون های باری که به ارمنستان سفر می نمایند، رفع می نماید و کامیون های باری ایران هم اکنون می توانند از این جاده تازه استفاده نمایند و از پرداخت عوارض گمرکی به مقام های جمهوری آذربایجان خودداری نمایند.

پاشینیان شرح داد: اتفاقا پس از تصمیم اخیر (جمهوری) آذربایجان، شرایط کامیون های ایرانی در بخش گوریس-کاپان تحت کنترل (جمهوری) آذربایجان، تغییری نمی نماید با این تفاوت که اکنون آن ها می توانند بدون پرداخت عوارض گمرک به وسیله جاده آسفالت شده تاتو-اغوانی تردد نمایند.

سه ماه پیش گزارش شد که نیروهای جمهوری آذربایجان بخشی از بزرگراه بین المللی گوریس-کاپان و بخش های کارمکرار-شورنوخ و گوریس-وروتانکه ارمنستان را به ایران متصل می نماید، مسدود نموده است.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1964

به "باکو: ساخت پست تازه گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان مطرح نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکو: ساخت پست تازه گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان مطرح نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید