کشف بخشی از کتاب مردگان مصریان باستان، عکس

به گزارش سفر به آنتالیا، چندی پیش خبر کشف یک معبد خاکسپاری متعلق به ملکه نئارتی در نزدیکی هرم همسرش، فرعون تتی که بین 2323 پیش از میلاد تا 2291 پیش از میلاد بر مصر فرمانروایی می کرد اعلام شد.

کشف بخشی از کتاب مردگان مصریان باستان، عکس

باستان شناسان علاوه بر این معبد باستانی، پیروز شدند مجموعه ای از دالان هایی را که تابوت های باستانی در آن ها قرار داشت در نزدیکی هرم تتی کشف کنند. تابوت ها به افرادی تعلق دارند که در دوران دودمان هجدهم و نوزدهم مصر باستان زندگی می کردند.

یکی از قابل توجه ترین آثاری که در این دالان ها کشف شد یک پاپیروس چهارمتری است که فصل هفدهم کتاب مردگان بر روی آن نوشته شده است. کتاب مردگان به متونی گفته می شود که مصریان باستان از آن برای راهنمایی کردن مردگان در جهانی پس از مرگ استفاده می کردند.

Pwkhaef نام صاحب پاپیروس است که بر روی آن نوشته شده است. همین نام روی یکی از تابوت های چوبی که در این دالان ها کشف شده و بر روی چهار مجسمه ای که برای خدمت کردن به صاحب تابوت در جهانی پس از مرگ در کنار تابوتش قرار داده شده دیده می شود.

با این که متخصصان هنوز بررسی این پاپیروس را به انتها نرسانده اند، اما نسخه های دیگر موجود از فصل 17 کتاب مردگان نشان می دهد این متن شامل مجموعه ای از سوال ها و پاسخ ها است.

باستان شناسان در یکی دیگر از این دالان ها لوحی سنگی کشف کرده اند که به مردی به نام Khaptah یکی از خادمان فرعون و همسرش Mwtemwia تعلق دارد. در بخش بالایی این لوح این زوج درحالی که به ازیریس ایزد جهان پس از مرگ ادای احترام می کنند دیده می شوند و در بخش پایینی لوح تصویری از این زوج که بر روی صندلی نشسته اند و شش فرزندشان که در مقابل آن ها قرار دارند نقش بسته است. سه دختر این زوج درحالی که گل های نیلوفر آبی را استشمام می کنند و سه پسر درحالی که ایستاده اند دیده می شوند.

باستان شناسان مطمئن نیستند که Khaptah به کدام یک از فراعنه مصر باستان خدمت می کرده است، اما احتمال می رود که او از خادمان رامسس دوم بوده باشد. بخشی از نوشته ای که بر روی این لوح حک شده است نشان می دهد نام دو نفر از فرزندان Khaptah از اعضای خانواده رامسس دوم برگرفته شده است.

از دیگر کشفیات قابل توجه اخیر باستان شناسان به کشف یک تبر برنزی، یک تخته بازی، مجسمه ای از ازیریس و چندین مومیایی می توان اشاره کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1475

به "کشف بخشی از کتاب مردگان مصریان باستان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بخشی از کتاب مردگان مصریان باستان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید