ویتامین ها چگونه ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار می دهند؟

به گزارش سفر به آنتالیا، پژوهشگران انگلیسی در پروژه جدیدی، به آنالیز این موضوع پرداختند که چگونه ویتامین ها بر کروناویروس اثر می گذارند.

ویتامین ها چگونه ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار می دهند؟

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، شواهد به دست آمده از پژوهش ها نشان می دهند که ویتامین D و احتمالا ویتامین های K و A ممکن است بر کووید 19 غلبه نمایند.

پژوهشگران دانشگاه بریستول انگلستان در پروژه جدیدی، به آنالیز این موضوع پرداخته اند که این ویتامین ها و داروهای ضدویروسی دیگر چگونه کار می نمایند.

پژوهش آنها نشان می دهد که این ترکیبات و مکمل های غذایی می توانند به پروتئین های خوشه ای کروناویروس متصل شوند و عفونت ناشی از آن را کاهش دهند.

در مقابل، کلسترول ممکن است باعث افزایش عفونت گردد و همین موضوع می تواند شرح دهد که چرا داشتن کلسترول بالا، یک عامل خطر برای بیماری جدی در نظر گرفته می گردد.

پژوهشگران دانشگاه بریستول اخیرا نشان داده اند که اسید لینولئیک (linoleic acid)، به قسمت خاصی از پروتئین خوشه ای کروناویروس متصل می گردد و با این کار، آن را از نظر عفونی قفل می نماید.

اکنون این گروه پژوهشی، از روش های محاسباتی برای جستجوی سایر ترکیباتی که ممکن است همان اثر درمان های بالقوه را داشته باشند، استفاده نموده اند.

آنها امیدوارند با پیشگیری از باز شدن پروتئین خوشه ای برای تعامل با پروتئین انسانی ACE2، از آلودگی سلول های انسانی جلوگیری نمایند. طراحی، توسعه و آزمایش داروهای جدید ضد ویروسی، سالها زمان می برد بنابراین پژوهشگران، سوابق داروها و ویتامین های تایید شده برای شناسایی گزینه هایی که ممکن است به پروتئین خوشه ای کروناویروس متصل شوند، مورد آنالیز قرار دادند.

پژوهشگران ابتدا با استفاده از شبیه سازی های محاسباتی، اثرات اسید لینولئیک را روی پروتئین خوشه ای آنالیز کردند. شبیه سازی های بیشتر نشان داد که شاید دگزامتازون بتواند به پروتئین خوشه ای متصل گردد و علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن سیستم ایمنی بدن، به کاهش عفونت ویروسی یاری کند.

پژوهشگران سپس آنالیز هایی را انجام دادند تا ببینند که کدام ترکیبات، به محل اسیدهای چرب متصل می شوند. این کار، به شناسایی بعضی از داروها یاری کرد که آزمایش ها نشان داده اند می توانند در برابر ویروس فعال باشند.

نتایج آنالیز ها نشان می دهند که شاید این مکانیسمی باشد که داروها به واسطه آن از تکثیر ویروس پیشگیری می نمایند. آنها این کار را با روش هایی مانند قفل کردن ساختار پروتئین خوشه ای به روش اسید لینولئیک انجام می دهند.

یافته های این پژوهش، چندین گزینه دارویی را در میان داروهای در دسترس و مکمل های غذایی نشان می دهند؛ از جمله آن دسته از داروها که می توانند سرعت تکثیر کروناویروس را کاهش دهند. این داروها، توانایی اتصال به پروتئین خوشه ای کروناویروس را دارند و ممکن است به پیشگیری از ورود پروتئین به سلول یاری نمایند.

همچنین این شبیه سازی ها پیش بینی کردند که ویتامین های محلول در چربی D، K و A با همان روش به پروتئین خوشه ای متصل می شوند و توانایی آلوده کردن سلول را از آن می گیرند.

دکتر دبورا شومارک (Deborah Shoemark)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یافته های ما شرح می دهند که چگونه بعضی از ویتامین ها می توانند نقش مستقیم تری در مقابله با کووید 19 داشته باشند.

وی اضافه نمود: چاقی، یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به کووید 19 شدید است. ویتامین D، محلول در چربی است و به تجمع در بافت چربی تمایل دارد. این موضوع می تواند میزان ویتامین D موجود در افراد چاق را کاهش دهد.

کشورهایی که بعضی از این کمبودهای ویتامین در آنها بیشتر دیده می گردد، طی دوره همه گیری، در شرایط بدی بوده اند.

پژوهش ما نشان می دهد که بعضی از ویتامین های ضروری و اسیدهای چرب از جمله اسید لینولئیک ممکن است در پیشگیری از تعامل پروتئین خوشه ای با ACE2 نقش داشته باشند. کمبود هر یک از آنها ممکن است انتقال عفونت را برای ویروس ساده تر کند.

سطح بالای کلسترول می تواند خطر ابتلا به نوع شدید کووید 19 را افزایش دهد. گزارش های مبنی بر این موضوع که پروتئین خوشه ای کروناویروس، به کلسترول متصل می گردد، پژوهشگران را بر آن داشتند که امکان اتصال آن را به محل اتصال اسیدهای چرب آنالیز نمایند.

شبیه سازی ها نشان می دهند که پاسخ مثبت است اما امکان دارد که این موضوع بر ساختار قفل شده پروتئین خوشه ای اثر بی ثباتی بگذارد.

شومارک گفت: ما می دانیم که استفاده از استاتین های کاهش دهنده کلسترول، خطر ابتلا به کووید 19 شدید را کاهش می دهد و به بهبودی مواردی منجر می گردد که شدت کمتری دارند. نتایج ما نشان می دهند که شاید ویروس به واسطه تعامل مستقیم با پروتئین خوشه ای بتواند کلسترول را جدا کند تا به تراکم مورد احتیاج برای ورود به سلول برسد.

پروفسور آدریان مولهولند (Adrian Mulholland)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شبیه سازی های ما نشان می دهند که چگونه بعضی از مولکول هایی که به محل اسید لینولئیک متصل می شوند، بر پویایی پروتئین خوشه ای اثر می گذارند. همچنین این پژوهش ها نشان می دهند که داروها و ویتامین های فعال در برابر ویروس ممکن است به همان روش کار نمایند. هدف قرار دادن این قسمت ممکن است راهی برای ارائه داروهای ضد ویروسی جدید باشد. گام بعدی این پژوهش، آنالیز اثر مکمل های غذایی و آزمایش تکثیر ویروس در سلول ها باشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1491

به "ویتامین ها چگونه ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین ها چگونه ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید