نخستین ترانزیستور چوبی دنیا ابداع شد

به گزارش سفر به آنتالیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، ایزاک انگکویست استادیار ارشد آزمایشگاه ارگانیک الکترونیکز در دانشگاه لینکوپینگ در این باره می گوید: ما اصولی بی سابقه ایجاد کردیم. بله ترانزیستور چوبی سنگین و کند است اما کار می نماید و پتانسیل زیادی دارد.

نخستین ترانزیستور چوبی دنیا ابداع شد

این نخستین بار نیست که محققان سعی نموده اند ترانزیستور چوبی بسازند، اما آزمایش های پیشین در این زمینه به فراوری نسخه هایی منجر شد که فقط قادر به تنظیم جابه جایی یون ها بود. بدتر آنکه وقتی یون ها وجود نداشتند، ترانزیستور نیز کار نمی کرد.

ترانزیستور تازه می تواند به طور مداوم کار کند و جریان الکتریسیته را بدون آنکه از بین برود، تنظیم کند. یکی از دلایل این امر استفاده از چوب بالسا در توسعه دستگاه تازه است. زیرا این فناوری نیازمند چوبی بدون دانه است که ساختار یکدستی دارد.

محققان چند تغییر در چوب ایجاد کردند. آنها لیگنین (ماده سلولز مانند و آلی که لیف های سلولز را به هم وصل می نماید) را حذف کردند و فقط فیبرهای سلولزی بلند با کانال هایی که لیگنین در آنها وجود داشت را نگه داشتند.

این تغییرات سبب شد ترانزیستور چوبی بتواند جریان برق را تنظیم و با بازدهی خاصی عملکردی مداوم را فراهم کند. از آن بهتر آنکه قطع و وصل برق بدون تاخیر انجام می شد.

قطع برق حدود یک ثانیه و وصل کردن آن حدود 5 ثانیه طول می کشد. کانال اصلی ترانزیستور بسیار بزرگ است اما محققان معتقدند این یک مزیت است زیرا می تواند از ترانزیستورهای ارگانیک معمولی جریان برق بیشتری را تحمل کند و همین امر برای بعضی کاربردهای آینده اهمیت زیادی دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2264

به "نخستین ترانزیستور چوبی دنیا ابداع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین ترانزیستور چوبی دنیا ابداع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید