عصای دست یک دندانپزشک

به گزارش سفر به آنتالیا، احتمالا شما هم وقتی روی صندلی دندانپزشکی می نشینید، کلی سوال در فکر تان قطار می شود: این جاروبرقی چیست که در دهان ام می گذارند؟ این آب پاش چیست که دندان ها را می شوید؟ یعنی این نور لیزر است که دندان ها را پر می کند؟ و... اگر دوست دارید با مهم ترین این وسایل آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

عصای دست یک دندانپزشک

عصای دست یک دندانپزشک

نویسنده:دکتر گلرخ ثریا

احتمالا شما هم وقتی روی صندلی دندانپزشکی می نشینید، کلی سوال در فکر تان قطار می شود: این جاروبرقی چیست که در دهان ام می گذارند؟ این آب پاش چیست که دندان ها را می شوید؟ یعنی این نور لیزر است که دندان ها را پر می کند؟ و... اگر دوست دارید با مهم ترین این وسایل آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

سرنگ آب و هوا

اولین صدایی که از مطب دندانپزشکی به گوش همه آشنا است، صدای سرنگ هوا و آب است. سرنگ آب و هوا مانند یک تفنگ است که روی همه صندلی های دندانپزشکی وجود دارد. این وسیله معمولا 3 دکمه و یک سر دارد. هنگام فشار دادن یک دکمه از آن آب و از دیگری هوا خارج می شود. اگر هر دو دکمه را هم زمان فشار دهید، آب و هوا هم زمان خارج خواهد شد. شاید بپرسید این وسیله به چه درد می خورد؟ وقتی دندانپزشک دندان های شما را تراش می دهد، لازم است بقایای دندان های تراشیده شده را از روی دندان بزداید و بشوید. به همین دلیل پوآر آب را به کار می برد تا این مواد تراشیده شده را از روی دندان و داخل دهان پاک کند. پوآر هوا هم وسیله ای است که هوا را با فشار روی دندان می پاشد. گاهی لازم است محیط دهان خشک شود و یا دندان مورد نظر برای ترمیم با مواد هم رنگ دندان خشک شود. در این صورت لازم است با پاشیدن هوا با فشار زیاد روی دندان، محیط دندان و دهان خشک شود که این وسیله به کار می آید. از قلم نیاندازید که چون سر این وسیله در دهان همه بیماران وارد می شود، باید حتما سر آن به وسیله پوشش های یکبار مصرف کاملا پوشانده شده باشد و بعد از هر بیمار این پوشش های یکبار مصرف کاملا عوض شود.

ساکشن

ساکشن همان وسیله ای است که مانند جاروبرقی کار می کند ولی آب دهان شما را از داخل دهان تان به بیرون می مکد. این وسیله هنگام هر عمل دندانپزشکی در دهان شما گذاشته می شود. ساکشن با ایجاد یک محیط خلأ در درون خود باعث می شود که آب دهان شما به درون لوله آن کشیده شود. ساکشن ها معمولا یا با آب کار می کنند یا با هوا. ساکشن های هوایی مطمئن تر و بهداشتی ترند. البته برای جراحی های دهان مانند جراحی دندان عقل و یا جراحی های لثه نیاز است که دندانپزشک شما از ساکشن قوی تری استفاده کند چون در این صورت میزان زیادی خون و مایعات وارد دهان شما می شود که لازم است بیرون کشیده شود تا محیط عمل برای کار دندانپزشک پاک و تمیز باشد. در این صورت ساکشن های جراحی استفاده می شوند. ساکشن های جراحی، قدرت مکش بسیار بالایی دارند و قادرند محتویات دهان را با قدرت بالا بیرون بکشند.

لایت کیور

شما این وسیله تفنگی شکل را وقتی می خواهید دندان تان را با مواد هم رنگ پر کنید، دیده اید. این وسیله نور بنفش یا آبی رنگی دارد که باعث می شود ماده ترمیمی پلیمریزه شده و محکم شود. این نور به هیچ وجه لیزر به تعداد نمی آید چون نور لیزر نوری بسیار متمرکز و قوی است که برای برش بافت و یا تراش دندان در دندانپزشکی استفاده می شود. دستگاه لایت کیور دارای لامپ هالوژن یا LED است. لامپ های LED تازه تر از نوع هالوژن هستند ولی به نظر می رسد دندانپزشکان با دستگاه لایت کیوری که لامپ هالوژن دارد بهتر کار می کنند و نتایج ترمیم دندان با آن را مفیدتر و بهتر می دانند. این دستگاه نورآبی از خودش منتشر می کند که باعث می شود مواد ترمیمی هم رنگ دندان روی دندان شما از حالت خمیری شکل به صورت جامد و محکم شوند.

مته های دندانپزشکی

مته های دندانپزشکی را توربین و انگل وایرموتور می نامند. این دو وسیله برای تراش دندان و برداشتن پوسیدگی به کار می فرایند. توربین مته دندانپزشکی است که در سر آن فرزهایی الماس نشان قرار داده می شود که می تواند مینای دندان را به راحتی تراش دهد. انگل مته دندانپزشکی است که سروصدای بیشتری دارد و دلیل اش هم این است که موتور قوی تری نسبت به توربین دارد. بهتر است دندانپزشک برای هر بیمار یک انگل و توربین جداگانه استفاده کند. این دستگاه ها با سرعت زیاد می چرخند و به وسیله سرهای برنده ای که دارند مینا و عاج دندان را برش می دهند.

دوربین داخل دهانی

حتما شما هم دوست دارید بدانید دندانپزشک تان در حین درمان چه کاری روی دندان های شما انجام می دهد و قبل و بعد از درمان دندان شما به چه شکلی درخواهد آمد. در این صورت باید از دندانپزشک تان بخواهید که دستگاه دوربین داخل دهانی اش را به کار گیرد. این دستگاه از یک دوربین فیلم برداری و عکس برداری کوچک تشکیل شده که به صورت بدون سیم و یا با یک سیم به یک مانیتور در روبه روی شما وصل است. این وسیله از محیط داخل دهان شما فیلم برداری کرده و تصویر را روی مانیتور روبه روی شما می اندازد. با این وسیله می بینید که دندان شما قبل ار ترمیم چه وضعیتی دارد و پس از درمان هم می توانید دندان ترمیم شده خود را ببینید. دوربین داخل دهانی وسیله خوبی است که شما را در جریان فرایند درمان تان قرار می دهد و می توانید نقاطی از دهان تان را که در حالت عادی نمی توانید ببینید، رویت کنید.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1832

به "عصای دست یک دندانپزشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عصای دست یک دندانپزشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید