طرز تهیه قهوه ترک

به گزارش سفر به آنتالیا، فوت و فن درست کردن قهوه ترک | مثل ترک ها قهوه ترک درست کنید

ترکیه، کشوری با تاریخ کهن و زندگی مدرن می باشد که به مرکز قهوه در جهان معروف است. جاذبه های گردشگری ترکیه این کشور را به قطبی مهم برای دوست داران سفر و گردشگری تبدیل نموده است. با این حال چه به کشور ترکیه سفر نموده باشید یا خیر، در هر دو حالت آوازه طعم دلچسب قهوه ترک به گوشتان خورده است. قهوه، یکی ازسوغاتی های خوب ترکیه است. شاید بتوانید در سراسر جهان قهوه ترکیه را پیدا کنید و خریداری کنید اما در هیچ کجا جز ترکیه نمی توان طعم واقعی قهوه ترک را تجربه کرد. چرا که سرو کردن و دم کردن درست قهوه روی طعم آن بسیار تاثیرگذار است.

طرز تهیه قهوه ترک

وب سایت رویای ترکیه به شما می آموزد با درست کردن یک قهوه ترک عالی، سنت و فرهنگ ترکیه را به خانه بیاورید. قهوه های با کیفیت ترک را می توانید در فروشگاه های داخل کشور هم پیدا کنید؛ اما اگر قصد خرید تور ترکیه و سفر به این کشور را دارید از قلم نیاندازید که به هنگام بازگشت، قهوه تازه ترک را از ترکیه سوغات بیاورید.

در ادامه با چگونگی سرو و درست کردن قهوه بی نظیر ترکی آشنا خواهید شد. قبل از اینکه برای درست کردن قهوه ترک آماده شوید، بهتر است بیشتر از سنت درست کردن قهوه ترک بدانید، چرا که درست کردن قهوه ترک با دانستن سنت آن آغاز می گردد.

سرو قهوه در ترکیه

اگر مهمان خانه بومیان در ترکیه شوید، اولین چیزی که به شما تعارف می گردد، یک فنجان قهوه است. بهتر است نوشیدن این قهوه اصیل را رد نکنید و شانس چشیدن طعم واقعی قهوه ترک را از دست ندهید. اگر بخت با شما یار باشد، درباره نوع قهوه از شما سوال خواهد شد و شما می توانید میزان شیرینی قهوه خود را معین کنید. اگر این سوال را با کلمه ساده پاسخ دهید یعنی بدون شکر میل می کنید. اگر بگویید قهوه آز شکر یعنی قهوه کم شکر با 1 الی 2 قاشق چای خوری شکر میل می کنید و اگر بگویید شکری همانطور که از نامش پیداست یعنی قهوه با شکر زیاد یعنی 3 الی 4 قاشق چای خوری می خواهید. برای آشنایی با کلمات کاربردی زبان ترکی استانبولی می توانید به صفحه کلمات پرکاربرد ترکی استانبولی در رویای ترکیه رجوع کنید.

قهوه ترک چه در کافه های مشهور استانبول و کافه های نزدیک به اماکن تماشای معروف ترکیه و چه در منزل اهالی محلی ترکیه همراه با آب سرو می گردد. به این معنا که قبل از نوشیدن قهوه ، باید یک جرعه آب سرد بنوشید. نوشیدن یک جرعه آب قبل از قهوه، به شما اجازه می دهد تا مزه خالص و ناب قهوه ترک را کاملا حس کنید. بیشتر مردم ترکیه قهوه را همراه با باقلوای خوشمزه ترکیه، شکلات و یا شیرینی نوش جان می نمایند.

جالب است بدانید که در ترکیه هم همچون ایران، فنجان قهوه به نشانه احترام اول از همه به مسن ترین مهمان داخل اتاق تعارف می گردد و رعایت نکردن این موضوع نشان دهنده بی توجهی فرد به عظیم ترها است.

به این علت که طعم قهوه ترک بسیار گیراتر از قهوه های آماده دیگر موجود در بازار است، معمولا نوشیدن بیشتر از یک فنجان آن مرسوم نیست.

درست کردن قهوه ترک با قهوه جوش از صفر تا صد

فیلم طرز تهیه قهوه ترک

مواد و وسایل مورد احتیاج برای درست کردن قهوه ترک

چیزهایی که برای درست کردن یک فنجان قهوه عالی به سبک ترک ها احتیاج دارید به این صورت می باشند: یک قوری قهوه جوش ترکی (جذوه)، شکر، قهوه ترک و یا پودر قهوه ترک. اگر دانه های قهوه را خریداری نموده اید، باید آن را برشته نموده و کاملا به صورت یک دست پودر کنید.

مرحله اول تهیه قهوه ترک

به میزان ای که می خواهید آب سرد در نظر بگیرید که بهتر است برای هر نفر یک فنجان باشد.

مرحله دوم درست کردن قهوه ترک | قهوه جوش با حرارت ملایم

قهوه جوشِ پر از آب را روی اجاق گاز قرار دهید و حرارت گاز را ملایم رو به بالا زیاد کنید (فقط تا زمانی که آب به جوش آید).

مرحله سوم | قهوه ترک به ازای هر نفر

زیر گاز را ملایم تنظیم کنید و به ازای هر فنجان 1 تا 2 قاشق چای خوری پر و یا 1 قاشق غذاخوری قهوه ترک اضافه کنید. پس از اضافه کردن قهوه آن را هم نزنید، اجازه بدهید تا قهوه خود در آب پخش و در سطح آب شناور گردد، هم زدن آن در این مرحله ممکن است باعث گلوله گلوله شدن قهوه در آب گردد.

مرحله چهارم درست کردن قهوه ترک | اضافه کردن شکر

بعد از 1 تا 2 دقیقه در صورت تمایل به قهوه خود شکر اضافه کنید اما آن را هم نزنید؛ در عوض کمی حرارت گاز را بیشتر کنید تا شکر به خوبی حل گردد. 3 تا 4 دقیقه قهوه را با این حرارت رها کنید.

مرحله پنجم | قهوه را روی حرارت کم، آرام هم بزنید

بعد از اینکه قهوه کمی حرارت دید و آب به میزان کافی گرم شد، شکر حل می گردد. حالا با قاشق چند بار قهوه را هم بزنید و سپس حرارت گاز را کم کنید. قاشق خود را از قهوه جوش خارج کنید تا به قهوه اجازه دهید کف دار گردد. بعد از چند دقیقه کف روی قهوه را خواهد گرفت.

مرحله ششم درست کردن قهوه ترک | حباب بر روی قهوه ترک

زمانی که اولین حباب را روی کف قهوه خود دیدید، حرارت را باز کمتر کنید و یا قهوه جوش خود را از حرارت مستقیم دور کنید، از قلم نیاندازید که قهوه نباید زیاد جوش بخورد. حباب های ریز روی کف قهوه کافی می باشد.

مرحله هفتم | ترفند نهایی قهوه ترک

در این مرحله نباید چشم از قهوه بردارید. نگذارید قهوه به سرعت بجوشد و حرارت آن به قدری بالا برود که آغاز به تند جوشیدن کند. بهتر است بدانید اگر قهوه سریع بجوشد، کف و طعم ناب آن را از دست خواهید داد.

هشدار! نکته درست کردن قهوه ترک خوب در این است که هرگز نگذارید قهوه با سرعت بجوشد، هر قدر غلظت کف قهوه شما بیشتر باشد طعم بهتری خواهد داشت.

هشدار! اگر حرارت قهوه زیاد شد و یا سر رفت، زیر گاز را خاموش کنید و یا قهوه جوش را از روی گاز بردارید.

مراحل هشتم و نهم در سرو قهوه ترک

بعد از اینکه کف روی قهوه بالا آمد به آرامی کف قهوه را با قاشق بردارید و داخل فنجان قهوه خوری بریزید. دقت کنید که همه فنجان ها به یک میزان کف داشته باشند.

در مرحله نهم دوباره قهوه جوش را روی حرارت قرار دهید تا به مدت 10 تا 15 ثانیه دیگر روی گاز بجوشد. و در نهایت فنجان خود را با قهوه پر کنید.

قهوه ترک آماده

برای دانستن فوت و فن های بیشتر چگونگی دم کردن یک قهوه ناب ترک، از مطلب طرز تهیه قهوه ترک هم تماشا کنید.

در سفر با تور مقرون به صرفه ترکیه، برای دوستان و بستگان خود برترین قهوه ترکیه را به سوغات آورید و در کافه ها و رستوران های برتر استانبول، قهوه ای دلچسب نوش جان کنید.

سوالات متداول

مواد و وسایل مورد احتیاج برای درست کردن قهوه ترک کدامند ؟

وسایل و لوازمی که برای درست کردن یک فنجان قهوه عالی به سبک تُرک ها احتیاج دارید به این صورت می باشند: فنجان مخصوص قهوه ترکیه، قوری قهوه جوش ترکی (جذوه)، شکر، قهوه ترک و یا پودر قهوه ترک. اگر دانه های قهوه را خریداری نموده اید، باید آن را برشته نموده و کاملا به صورت یک دست پودر کنید.

چطور قهوه ترک خوشمزه درست کنیم ؟

بهتر است ابتدا فیلم طرز تهیه قهوه ترک را مشاهده کنید. البته طرز تهیه قهوه ترک دارای 8 مرحله اصلی می باشد که شامل مراحل زیر است: ابتدا میزان مناسب آب به تعداد نفرات در نظر بگیرید، قهوه جوش پُر شده از آب را روی گاز با شعله ملایم قرار دهید تا به جوش آید، به ازای هر نفر 1 یا 2 قاشق قهوه اضافه کنید. در مرحله چهارم باید انتخاب کنید که دوست دارید شکر بریزید یا خیر. این مرحله بسیار مهم است چون نباید قهوه را هم بزنید و ...

تا چه زمانی باید قهوه ترک روی گاز بماند ؟

زمانی که اولین حباب را روی کف قهوه خود مشاهده کردید، حرارت را باز کمتر کنید و یا قهوه جوش خود را از حرارت مستقیم دور کنید، از قلم نیاندازید که قهوه نباید زیاد جوش بخورد. حباب های ریز روی کف قهوه کافی می باشد. پس ترفند اصلی در تهیه قهوه ترک به این صورت می باشد که ...

آیا قهوه ترک خوشمزه هست ؟

قهوه ترک یکی از پرطرفدارترین انواع قهوه های جهان می باشد که طرز تهیه مخصوص به خود را دارد. این قهوه یکی از سوغاتی های ترکیه می باشد که شیوه دَم کردن آن ریشه در سنت کشور ترکیه دارد. به طور مثال، قبل از خوردن قهوه ترک باید یک لیوان آب بنوشید تا غلطت قهوه شما را اذیت نکند و طعم قهوه را حس کنید.

منبع: ترکیه رویایی
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1766

به "طرز تهیه قهوه ترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قهوه ترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید