زوج درمانی چیست و چطور به حل تعارضات زناشویی یاری می نماید؟

به گزارش سفر به آنتالیا، رپرتاژ آگهی - جهت زندگی را می توان همچون جاده ای دانست که وجود دست انداز و چاله ها در آن امری طبیعی است اما باید افراد بیاموزند چگونه سلامت روان خود را در برابر این مسائل و دغدغه ها حفظ نمایند.

زوج درمانی چیست و چطور به حل تعارضات زناشویی یاری می نماید؟

حتی اگر شخصی در زندگی روزمره و عملکرد اجتماعی به عنوان فردی شاخص و توانمند یاد گردد اما نتواند هیجانات، عواطف و احساسات خود را در روبروه با شرایط مختلف به درستی مدیریت کند باید نسبت به سلامت شخصیت و روان او شک کرد.

در شکل گیری شخصیت اگرچه افکار، عقاید و برداشت ها نقش اصلی را ایفا می نمایند اما نحوه رفتار می تواند نمایش این مهارت باشد. متخصصین در کلینیک و مراکز مشاوره روانشناسی و مجهز به علم و تجربه هستند تا از این طریق یاری نمایند افراد بتوانند ریشه های مسائل خود را بشناسند و در جهت رفع کردن آن ها گام بردارند.

ویژگی های شخصیت سالم از نظر متخصصان روانشناسی چه بیان شده اند؟

تفکیک افراد نرمال که از سلامت روان برخوردارند با گروه درگیر اختلالات روحی اگرچه امری چالشی است اما آلپورت اولین متخصصی است که نقشه راهی ترسیم نموده تا شخصیت های سالم را بهتر بتوان به وسیله 7 معیار بهتر شناخت همچون:

1- درک مفهوم خویش

2- داشتن تعامل سازنده با دیگران

3- برخورداری از امنیت عاطفی

4- تفهیم واقع بینانه

5- شناخت مهارت ها و وظایف

6- کوشش برای نمایش بهتر وجود خویش

7- مفهوم یگانه سازی

ریشه بسیاری از مسائل و اختلالات روانی در گذشته افراد و بخصوص در کودکی آنهاست. به همین دلیل اهمیت مشاوره با یک روانشناس کودک در سنین پایین بسیار مهم است. برای مشاهده لیست روانشناس کودک در تهران روی لینک کلیک کنید.

رشد و تعالی روح با دریافت خدمات مشاوره روانشناسی چگونه ممکن است؟

داشتن اعتماد به نفس و شخصیت کاریزماتیک رویایی است که بسیاری آن را در ذهن می پرورانند تا بتوانند انس و الفتی با زندگی خویش داشته باشند اما زمانی می توان به این هدف دست یافت که استعداد ها این موهبت های درونی را درست شناخت و گام موثری برای شکوفایی نقاط قوت و بهبود ضعف ها برداشت.

استرس و اضطراب به عنوان مانع رایجی بر سر راه اغلب افراد قرار گرفته اند تا نتوانند از هوش برتر خود رونمایی نمایند و عملکردی قدرتمند را به نمایش بگذارند. نباید از قلم انداخت که سلامت روان می تواند تضمین کند زندگی افراد با چالش کمتری روبرو گردد و اطرافیان نیز زندگی شاد تری تجربه نمایند.

بنابراین شناخت ریشه مسائل را باید جدی گرفت تا بتوان خستگی و رخوت را از تن زدود و افراد جلوه بدیعی را از توانمندی خویش به نمایش بگذارند.

زوج درمانی

فکر صحبت با یک مشاور درباره معضلات روابط زناشویی کمی ترسناک بنظر می رسد. بعضی مایل نیستند جزئیات زندگی خود را در مقابل یک غریبه روی دایره بریزند اما داشتن روابط زناشویی پیروز برای تمامی افراد فارغ از سطح تحصیلات، فرهنگ و ملیت چالش برانگیز است. یکی از جنبه هایی که باعث تردید و گیج شدن فرد می گردد بیان احساسات شخصی درباره شریک زندگی است. گروهی به این نتیجه رسیده اند که بستن پرونده زندگی به نفع طرفین است اما بعضی نیز برای اینکه رابطه خود را ادامه دهند احتیاج به هدایت دارند. استفاده از خدمات زوج درمانی که در شکل جلسات مشاوره ای صورت می گیرد، فرصتی بینظیر است تا بدون قضاوت درباره تمامی موضوعات حرف بزنید و از این سرمایه گذاری عاقلانه مزایای بیشماری را شاهد باشید.

چالش های معمول زندگی مشترک

زندگی زناشویی در واقعیت متفاوت تر از فانتزی های رویایی است که اغلب در ذهن ترسیم می گردد. برای اینکه بتوان بعنوان یک زوج خوشبخت زندگی شاد و مفرحی را رقم زد احتیاج به آموختن مهارت های بسیار است که می بایست آن ها را درست بکار برد.

در زندگی مشترک هر یک از زوجین مسئولیت و نقشی متمایز دارند که مکمل یکدیگرند نباید فراموش کنید حتی در بازی شطرنج نیز شاه بدون ملکه نمی تواند کار چندانی را پیش ببرد.

متاسفانه بعضی از زوجین با نا آگاهی رفتار هایی خانمان سوزی را انجام می دهند که همچون موریانه پایه های زندگی مشترک را نازک و نازک تر می نماید اما در جلسات زوج درمانی زن و مرد علاوه بر اینکه با تفاوت های وجودی و رفتاری جنس مخالف بهتر آشنا می شوند، تمرین می نمایند با تمرکز بر نقاط قوت روابط پایدار و پا برجایی را شکل دهند.

در واقع این جلسات فرصت بینظیری فراهم نموده اند که در حضور شخصی کاردان و متخصص به واکاوی مسائل شخصی پرداخت و پس از رمزگشایی از علت اختلافات، روابط را ترمیم کرد بی جهت نیست که در سایه آن رشد و تکامل نیز به دست می آید.

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی نوعی از خدمات ارزنده روان درمانی است که اعضای یک خانواده به ویژه زوجین از این رویکرد منحصر بفرد بهره می برند تا علاوه بر بهبود ارتباطات بتوانند چالش ها و موضوعات حل نشده را نیز رفع نمایند.

وقتی کلمات ازدواج، درمان، زوج درمانی در یک جمله قرار می گیرند، نخستین پیش فرض این بوده که رابطه ای عالی و مستحکم وجود ندارد و بزودی شاهد اتمام یک پیوند عاشقانه خواهیم بود اما در واقعیت نه تنها این چنین نیست بلکه خدمات زوج درمانی یاری می نماید افراد تعهد بیشتری برای پویایی روابط خود داشته باشند و بتوانند در بسیاری از جهات پیشرفت قابل ملاحظه ای را نیز تجربه نمایند.

مزایا بهره مندی از خدمات زوج درمانی

  • روابط نزدیک زناشویی خود با پیچیدگی های عدیده همراه است و حال مسائل زندگی امروزی از استرس اقتصادی تا فشار های کاری سبب شده بسیاری از زوجین از یکدیگر زده شوند اما می توان از دل این لحظات سخت نیز روابط را بهبود بخشید و شاهد زندگی شاد و جذابی بود.
  • اینکه شما برای بهبود روابط خود و کاهش تلاطم مسائل زندگی از خدمات مختلف به ویژه زوج درمانی استفاده می کنید، نشان از تعهد و روحیه مراقب گونه شما دارد و ثابت می نماید که مایلید برای مدیریت چالش ها و انجام مسئولیت های زناشویی وقت بگذارید که عشق را در زیبا ترین شکل ممکن اثبات می نماید.
  • شاید شما به این دلیل برای استفاده از خدمات زوج درمانی اقدام نمی کنید که یا همواره در حال بحث هستید و یا موضوعی ذوق شما را برای اشتراک ایده ها بر نمی انگیزد.
  • بعضی نیز مدت هاست لذت واقعی از روابط جنسی را تجربه ننموده اند و به این بهانه که همواره روابط زناشویی در ابتدای زندگی مشترک هیجان انگیز هستند و کم کم شعله آن فروکش می نماید نسبت به دریافت این خدمات تعلل می نمایند. زوج درمانی یاری می نماید شور و شوق دوباره ای در دل زوجین زنده گردد و بتوانند با شکست مرز های درونی رضایت عمیق قلبی را نیز احساس نمایند.
  • انسان موجودی است اجتماعی که علاوه بر زندگی شخصی در کوشش است شخصیت منحصر بفردی در اجتماع نیز به نمایش بگذارد. درمانگران در جلسات زوج درمانی با حل چالش های روابط زناشویی یاری می نمایند فرد تمرکز را بر شکوفایی استعداد های درونی و انگیزه های مدفون شده نیز بگذارد تا در دیگر وجوه زندگی نیز تغییرات ملموسی را شاهد باشند.

به یاد داشته باشید که هیچ دلیلی برای رد مشاوره قبل ازدواج و زوج درمانی وجود ندارد. بسیاری از افراد پس از پیوند زناشویی اگرچه با تعارضات جدی روبرو نشده اند ولی برای ممانعت از ورود مسائل جدی مایلند با مشاوران در ارتباط باشند تا علاوه بر ارتباط مستحکم در زمینه رشد مهارت های ارتباطی و شادی، نتایج خیره نماینده ای را شاهد باشند.

برای بهرمندی از خدمات زوج درمانی چه باید کرد؟

استفاده از خدمات زوج درمانی یاری می نماید علاوه بر آموزش تسلط بر احساسات، بتوان با شناخت مهارت های ارتباطی و تمرین آن زندگی عاشقانه ای را رقم زد. زمانی می توان از این جلسات سود برد که در حضور مشاوران و روانشناسان حاذق و توانمند تشکیل گردند.

رسالت وب سایت جامعه سلامت معرفی برترین مراکز روانشناسی و مشاوره کشور است تا تمامی خانواده ها در گوشه گوشه ایران بتوانند با زبان عشق شریک زندگی خویش بهتر آشنا شوند و روز به روز زندگی بهتری را تجربه نمایند به همین دلیل لیست مراکز و روانشناس خوب در تهران که ارائه دهنده خدمات زوج درمانی هستند نیز درج شده است.

سخن آخر

بسیاری از زوجین اعتماد به نفس چندانی در زندگی زناشویی ندارند، انتظارات جامعه و آموزش غلط الگویی در ذهن آنان ترسیم نموده است که هرگز نباید عصبانی به رختخواب بروند و هرگز در زندگی آنان صدای جر و بحث شنیده نگردد. چندان واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشیم در تمامی روز ها و شب ها همه چیز عالی باشد.

بر خلاف دروسی مانند ریاضی، ادبیات، زبان خارجه و … مهارت داشتن رابطه سالم و پیروز در هیچ یک از مقاطع تحصیلی آموزش داده نمی گردد بی جهت نیست که بسیاری از افراد نمی توانند یک ازدواج مستحکم و عاشقانه داشته باشند و اغلب قربانی نا آگاهی خود می شوند اما حال می توان با کارشناسان و مشاوران زبده در تماس بود و از خدمات منحصر به فردی همچون زوج درمانی استفاده کرد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1304

به "زوج درمانی چیست و چطور به حل تعارضات زناشویی یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زوج درمانی چیست و چطور به حل تعارضات زناشویی یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید