راه اندازی دانشکده مشترک میان رشته ای بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

به گزارش سفر به آنتالیا، رئیس دانشگاه تهران از راه اندازی دانشکده مشترک میان رشته ای بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران اطلاع داد و گفت: ایجاد یک دانشکده مشترک میان رشته ای که بر روی حوزه های آموزشی و پژوهشی دو دانشگاه به صورت تخصصی متمرکز گردد، مورد احتیاج است.

راه اندازی دانشکده مشترک میان رشته ای بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

به گزارش خبرنگاران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست مشترک هیئت رئیسه دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه تمرکز دانشگاه تهران به طور عمده بر حوزه های میان رشته ای متمرکز است، گفت: جای حوزه علوم پزشکی در فضای چندرشته ای و میان رشته ای فعالیت های دانشگاه تهران، خالی است.

وی لازمه تحقق مسئولیت اجتماعی در قالب دانشگاه کارآفرین با سبک مدیریت جهادی را پرداختن به حوزه های میان رشته ای و چندرشته ای دانست و درباره سازوکار همکاری های مشترک بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: ایجاد یک دانشکده مشترک میان رشته ای که بر روی حوزه های آموزشی و پژوهشی دو دانشگاه به صورت تخصصی متمرکز گردد، مورد احتیاج است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به راه اندازی دانشکده های نو در دانشگاه تهران نظیر دانشکده گردشگری و دانشکده حکمرانی، گفت: یکی از شاخه های مهم گردشگری، گردشگری سلامت است که در سطح یک گروه آموزشی تخصصی در دانشکده گردشگری دیده شده است. گردشگری سلامت از مزیت های خوب در کشور است که امیدواریم به وسیله همکاری های مشترک بتوانیم به تقویت این رشته بپردازیم.

وی درباره نوع تعامل مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران در مباحث دانشکده حکمرانی نیز مطرح نمود: خلأ بحث های مدیریتی و روانشناختی در حکمرانی حوزه های تخصصی مختلف وجود دارد که سعی می کنیم در دانشکده حکمرانی، به جبران این خلاءها بپردازیم.

دکتر مقیمی بعلاوه با اشاره به راه اندازی شبکه تصویری دانشگاه تهران، هدف از راه اندازی این بستر رسانه ای نو را اجتماعی شدن علم و دانش مطرح نمود و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران هم می تواند از این ظرفیت رسانه ای استفاده کند.

بر طبق این گزارش، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در اولین نشست مشترک دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، در اشاره به موضوعات مشترک همکاری بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، گفت: بحث هایی نظیر محیط زیست، هوای سالم، آب سالم و IT در نظام سلامت از جمله مواردی است که می تواند به طور مشترک از سوی دو دانشگاه مورد آنالیز و همکاری قرار گیرد.

وی طراحی برنامه های مشترک برای درآمدزایی ضروری خواند و یادآور شد: اگر به درستی برنامه ریزی کنیم، قطعاً می توانیم زمینه های درآمدزایی را ایجاد کنیم و حتی پایه های درآمدزایی ارزی را نیز پی ریزی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بعلاوه خواهان نگاه جدد به موضوع همگن سازی ساختمان ها و فضاهای اداری مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی شد و بر راه اندازی کارگروهی مشترک در این زمینه تاکید نمود.

وی برای تحقق دانشگاه نسل چهارم و فعال در عرصه اجتماعی ابراز امیدواری کرد و گفت: دوست داریم که دانشگاه را در عرصه اجتماع ببریم و دانشگاهی بدون دیوار داشته باشیم؛ اگر با تغییرات روز جهان تطبیق نداشته باشیم، نمی توانیم پیروز عمل نمائیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود کمره ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز با اشاره به فعالیت دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه هایی نظیر نانوفناوری پزشکی، بیوتکنولوژی پزشکی، مهندسی بافت و ... و انجام فعالیت هایی متناظر با این حوزه ها در دانشکده ها و مراکز و موسسات مختلف دانشگاه تهران، اظهار کرد: با وجود این زمینه های مشترک همکاری آموزشی و پژوهشی، می توان کارهای مشترک زیادی انجام داد.

دکتر احمد نوحه گر، معاون اداری و اقتصادی دانشگاه تهران هم با ارائه پیشنهاد برگزاری نشست مشترک با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور آنالیز جامع تر موضوعات مورد همکاری دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، گفت: دو دانشگاه می توانند در زمینه چالش های محیطی که امروز کشورمان با آنها درگیر است، همکاری مشترک داشته باشند.

دکتر نوحه گر با بیان اینکه دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه هایی نظیر جغرافیای پزشکی، جغرافیای سلامت، رصد بیماری های واگیردار و غیرواگیر، نقشه برداری، GIS، سنجش از دور، HSE و ... همکاری های مشترکی سامان دهند، اضافه نمود: رشته مهندسی سوانح در دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران فعال است. در این حوزه و در زمینه بهداشت و سلامت مردم پس از سیل و زلزله، علاقمند به همکاری مشترک با دانشگاه علوم پزشکی هستیم.

دکتر مهدی فکور، معاون پژوهشی و سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز خواهان همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران برای یاری به راه اندازی رشته توریسم درمانی در دانشکده گردشگری دانشگاه تهران شد. دکتر فکور بعلاوه بر پیش بینی همکاری های مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران در جریان تدوین برنامه چهارم دانشگاه تهران تاکید نمود و گفت: بعلاوه می توان برای دو دانشگاه، سالانه یک جشنواره جامع پژوهش و فناوری طراحی و اجرا کرد.

دکتر هادی بهرامی احسان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز در اظهارنظر راجع به همکاری مشترک دو دانشگاه، مطرح نمود: با توجه به آینده علم و ضرورت درنوردیدن مرزهای دانش، واگرایی جز محدودیت و محرومیت برای ما فایده ای به بار نمی آورد. علوم به شدت در هم پیچیده هستند و برای آینده دانش و فتح علوم، احتیاجمند کار مشترک هستیم. ما اکوسیستم مشترکی در قالب دانشگاه تهران داریم. ما یک ضرورت اجتماعی هم در این اکوسیستم مشترک داریم که باید با هم کار کنیم؛ بنابراین ضروری است در زمینه های مختلف از جمله در زمینه مسئولیت اجتماعی، یک تقسیم کار مشترک داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به زودی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه تهران عملیاتی می گردد، از دانشگاه علوم پزشکی نیز دعوت کرد تا دو دانشگاه در این زمینه همکاری مشترک داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2087

به "راه اندازی دانشکده مشترک میان رشته ای بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی دانشکده مشترک میان رشته ای بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید