ده گرایش فناورانه آینده دارو سازی

به گزارش سفر به آنتالیا، این دارو پس از آن که بیمار آن را بلعید، پیامی به به یک مراقب ارسال می نماید. پزشک برای میگرن درمان های واقعیت مجازی را تجویز می نماید. به نظر شما این ها داستان های علمی تخیلی است؟

ده گرایش فناورانه آینده دارو سازی
صنعت داروسازی به یک تحول دیجیتالی تبدیل شده است. همه شرکت نمایندگان روی موضوعات مربوط به سلامت دیجیتال سرمایه گذاری می نمایند. اما مانند همه موضوعات پرطرفدار، هیاهوی زیادی وجود دارد که به سختی حقیقت از بین آن قابل مشاهده است. همان طور که جامعه پزشکی به طور فزاینده ای اهمیت سلامت دیجیتال را تصدیق می نماید، تغییر فرهنگی که ما اغلب در خصوص آن صحبت می کنیم هنوز راهی است که باید در آن پیش رفت. برای تحقق این تغییر، اولین قدم همواره این است که بدانید چه اتفاقی در راه است.

با یاریAR ، بیماران می توانند نحوه عملکرد دارو را به صورت سه بعدی در جلوی چشم خود ببینند، نه این که فقط توضیحات طولانی روی بطری را بخوانند.در این مقاله، ما فرایندهای تغییر صنعت داروسازی را جمع آوری نموده ایم.

و اگر می خواهید تجزیه و تحلیل عمیق تری از موضوع داشته باشید، کتاب الکترونیکی مرتبط ما، فناوری های شکل دادن به آینده داروسازی، را بخوانید!

فناوری های شکل دهنده آینده داروسازی

ما این کتاب الکترونیکی را به عنوان مجموعه ای از مثال های مرتبط، با برترین شیوه ها و ایده های هیجان انگیز طراحی کردیم که می تواند به هر شرکت دارویی در آماده شدن برای تغییر یاری کند. بسیاری از شرکت های داروسازی سعی نموده اند از قطار دیجیتال استفاده نمایند. این کتاب الکترونیکی به منظور اثبات این بود که ذی نفعان باید به جای قطار نوآوری، در خصوص سفینه های فضایی فکر نمایند و در حالی که هنوز زمان برای استقبال از سلامت دیجیتالی و توانمند سازی بیماران وجود دارد، کسانی که این کار را سریع تر انجام دهند، به طور تصاعدی از رقبای خود جلو می افتند.

1- بیماران را در هیئت مشاوره غول های دارویی داشته باشید

همان طور که بیماران با یاری سلامت دیجیتالی سلامت خود و آینده خود را به دست می گیرند، باید در بیمارستان ها، داروخانه ها و حتی شرکت های داروسازی نیز، به عنوان شریک برابر با آنها رفتار گردد. فراورینمایندگان دارو باید دارای یک هیئت مشاوره از جمله متشکل از بیمارانی باشند که با محصولات این شرکت تجربه دارند.

اگر احتیاجهای دقیق مشتریان شناخته شده باشد، توسعه محصولات تازه آسان تر خواهد بود. تنها با یاری آنها می توان چنان سیستم مراقبت های بهداشتی ایجاد کرد که حتی ده ها سال پس از ترسیم اولین برنامه ها، آینده نگر باشد.

فارماکوژنومیکس به عنوان مطالعه تغییر پذیری پاسخ دارو به علت کد ژنتیکی تعریف شده است.

تصویر: پزشک الکترونیکی

2- استراتژی سلامت دیجیتال حول قرص

به جای تمرکز بر فراوری و بازاریابی دارویی سنتی، شرکت های داروسازی بیشتر بر روینمودهای تازه با تکیه بر فناوری برای جلب توجه بیشتر ارائه دهندگان و پرداخت نمایندگان تأکید خواهند کرد. حول قرص، چیزی بیشتر از فراوری و فروش دارو است: این استراتژی در خصوص توسعه یک دارو و پیوستن فناوری بهداشت دیجیتال به آن است.

اینها اغلب برنامه های حمایتی از بیمار هستند، که اغلب راهکار های غیر بالینی هستند، که می توانند نتایج بیمار را افزایش داده و برای کل سیستم سلامت مفید باشد. این ابتکارات موقعیت های برد - برد ایجاد می نمایند، بیماران بیش از یک قرص دریافت می نمایند، در حالی که شرکت های داروسازی می توانند بر داده ها و بازخوردهای دریافتی - و وفاداری احتمالی بیمارانی که از مراقبت های اضافی قدردانی می نمایند - استفاده نمایند. البته اگر خوب انجام گردد.

در آینده داروخانه های VR وجود خواهد داشت و متخصصان درمان مناسب VR را برای بیماران تجویز می نمایند.با این حال، ساخت راهکار های خوب آسان نیست. فقط تعداد انگشت شماری از نمونه های خوب وجود دارد، که یکی از آنها مثال mySugr است. این رویکرد استارتاپی برای مدیریت دیابت یک رویکرد بازی سازی شده است، که در آن آنها دیابت را به عنوان یک هیولا شبیه Tamagotchi تصور کردند که می توان آن را رام کرد. این برنامه با تکمیل چالش ها، کسب امتیاز و دریافت بینش های شخصی، بیماران را تشویق می نماید تا سطح گلوکز خود را در سطح مطلوب نگه دارند. این ایده آن قدر خوب بود که غول داروسازی روشه، mySugr را در سال 2017 به دست آورد و تیم را برای ادامه رشد آن نگه داشت. این شرکت این برنامه را با گلوکز متر موجود Accu-Chek Guide برای ایجاد بسته نرم افزاری mySugr جفت کرد.

3- قرص های دیجیتال

قرص های دیجیتالی، داروهایی با مدارهای الکترونیکی تعبیه شده، می توانند راهکار های خوبی برای بیماران خاص با شرایط خاص باشند. این ها به داروهای خوراکی اشاره می نمایند با مدارهای الکترونیکی تعبیه شده، به جای برنامه های ورود به سیستم تلفن های هوشمند.

به عنوان مثال، چنین قرص هایی می توانند به رعایت مصرف دارو در افرادی که به طور مرتب دارو مصرف می نمایند، یاری نمایند. اولین قرصی از این نوع که به وسیله FDA تأیید شد، Ablify Mycite در سال 2017 بود (فراوری شده به وسیله استارتاپ داروسازیProteus ) ، که دارویی است به منظور یاری به شرایط روانی مانند اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی. وقتی بیمار قرص را قورت می دهد، محیط اسیدی معده حسگر قرص را فعال می نماید، که پس از آن آغاز به ارسال سیگنال های بلوتوث به یک وصله خارجی می نماید. سپس به برنامه تلفن هوشمند اطلاع می دهد که قرص مصرف شده است. چنین قرص هایی برای بیماران مبتلا به بیماری های شدید مانند اسکیزوفرنی و افسردگی شدید تغییر دهنده بازی است، زیرا برای آنها، از دست دادن دارو می تواند عواقب جدی داشته در بر داشته باشد.

همان طور که ما در مقاله مرتبط خود، The Present and Future of Digital Pills ، نوشتیم، شرکت دیگری، etectRx ، به بیماران کنترل بیشتری در هنگام آغاز دیده بانی یا مونیتورینگ می دهد. راهکار مورد تأیید FDA آنها شامل یک تسمه قابل جا به جایی است تا یک وصله، که بیماران پس از مصرف دارو می توانند آن را بردارند.

تصویر: حال و آینده احتمالی قرص های دیجیتال.

آزمایشات in silico یا در سیلیس، با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری انجام می گردد. علاوه بر ارزان بودن و سرعت تأثیر زمانی آن، آزمایشاتِ در سیلیس، آزمایش روی حیوانات و عوارض جانبی روی شرکت نمایندگان انسانی و حیوانی را به طور کامل دور می زند.

4- کار آزمایی بالینیِ در سیلیس (in silico)

یک آزمایش بالینی در سیلیس (in silico ) یک شبیه سازی کامپیوتری شخصی است که در توسعه یا ارزیابی نظارتی یک محصول، دستگاه یا مداخله دارویی استفاده می گردد. در حالی که آزمایشات بالینی کاملاً شبیه سازی شده با فناوری فعلی و درک زیست شناسی فعلی امکان پذیر نیست، انتظار می رود که توسعه آن مزایای عمده ای نسبت به آزمایشات بالینی فعلی در سازواره زنده ( in vivo) داشته باشد و تحقیقات در خصوص آن در حال پیگیری است.

آزمایشات in silico یا در سیلیس، با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری انجام می گردد. علاوه بر ارزان بودن و سرعت تأثیر زمانی آن، آزمایشاتِ در سیلیس، آزمایش روی حیوانات و عوارض جانبی روی شرکت نمایندگان انسانی و حیوانی را به طور کامل دور می زند.

بر اساس یک مطالعه اخیر، آزمایشات در سیلیس می تواند تحقیقات بالینی انسان را به طور کامل تکرار کند. تحقیقات نشان می دهد که این آزمایشات به وضوح کارآمد هستند. با این حال، در زمان ظهور COVID-19 بود که این آزمایشات بیشتر مورد استفاده نهاده شد. این بیماری همه گیر بی میلی پزشکی را در برابر استفاده از این فناوری شکست، زیرا احتیاج به آزمایشِ سریع و مؤثر وجود داشت.

5- واقعیت مجازی در برابر مسکن ها

در حال حاضر واقعیت مجازی (VR) در بیمارستان ها به واقعیت تبدیل می گردد. به عنوان یک پزشک، می توانید حتی بدون بلند کردن چاقوی جراحی، در اتاق عمل یاری کنید. اگر دانشجوی پزشکی هستید، می توانید بدن انسان را از نزدیک مطالعه نموده و برای جراحی های واقعی آماده شوید. به عنوان یک بیمار مبتلا به مسائل روانی، می توانید با ترس احتمالی خود از ارتفاع، اسکیزوفرنی یا پارانویا با پیروزیت بیشتری مبارزه کنید.

قرص های دیجیتالی، داروهایی با مدارهای الکترونیکی تعبیه شده، می توانند راهکار های خوبی برای بیماران خاص با شرایط خاص باشند. با این حال، یکی از پیروز ترین کاربردهای VR پزشکی در زمینه رهایی از استرس و کاهش درد برای بیمارانی است که از درد مزمن رنج می برند. شاید شرکت های داروسازی به جای ایجاد انواع تازه مسکن ها، قدم به این عرصه بگذارند. برنان اشپیگل و تیمش در مرکز پزشکی Cedars-Sinai در حال آزمایش این فناوری هستند. آنها حتی در خصوص درمان هایVR ، کاهش قابل توجهی در نمرات درد پیدا کردند. اشپیگل معتقد است که در آینده داروخانه های VR وجود خواهد داشت و متخصصان درمان مناسب VR را برای بیماران تجویز می نمایند.

6- پزشکی دقیق به وسیله فارماکوژنومیکس

همان طور که مؤسسه ملی بهداشت (NIH) (National Institutes of Health) آن را تدوین کرد، پزشکی دقیق یک رویکرد نوظهور برای درمان و پیشگیری از بیماری است که تنوع فردی در ژن ها، محیط و شیوه زندگی برای هر فرد را در نظر می گیرد. گرایش های متفاوتی در زمینه پزشکی دقیق وجود دارد که به داروسازی متصل است. از یک سو، محققان داروهای سرطانی را آزمایش می نمایند که مستقیماً بدون آسیب رساندن به بافت های دیگر به سلول های سرطانی حمله می نمایند، به عنوان مثال در درمان سرطان دهانه رحم. از سوی دیگر، متخصصان پزشکی سعی می نمایند ژنتیک را در فرایند ایجاد درمان های هدفمند و درمان های شخصی وارد نمایند. فارماکوژنومیکس یکی از راه های حل این مشکل است.

فارماکوژنومیکس به عنوان مطالعه تغییر پذیری پاسخ دارو به علت کد ژنتیکی تعریف شده است. این روش استدلال می نماید که علیرغم احساسات عمومی، داروها تأثیر یکسانی روی افراد ندارند. در حال حاضر بعضی هستند که به صراحت آزمایش ژنتیک را قبل از هر تجویزی از مثلاً وارفارین که نوعی داروی ضد انعقاد خون است توصیه می نمایند.

7- داروهای چاپ سه بعدی

محققان در سراسر دنیا روی راهکار های احتمالی کار می نمایند: از گروهی که کلیه مینیاتوری را به وسیله راهکار های تکنولوژیکی مانند BioAssemblyBot که قبلاً در خصوص آنها نوشتیم چاپ نموده اند گرفته تا روش های کاملاً تازهی که می تواند منجر به چاپ بافت قلب مخصوص بیمار گردد. این فهرست طولانی است و در یک محیط بالینی تنظیم شده است.

این رویکرد استارتاپی برای مدیریت دیابت یک رویکرد بازی سازی شده است، که در آن آنها دیابت را به عنوان یک هیولا شبیه Tamagotchi تصور کردند که می توان آن را رام کرد. FabRx مستقر در بریتانیا معتقد است که آنها می توانند قرص های چاپ شده را در 5 تا 10 سال آینده تجاری نمایند و چاپ سه بعدی احتمالاً در دهه آینده در هر بیمارستان بزرگ در دسترس خواهد بود. آیا ما داروها را در خانه یا حداقل در داروخانه گوشه خیابان چاپ می کنیم؟ دومی بیشتر قابل تصور است، اما شاید در 20 سال آینده، چاپگرهای سه بعدی به عنوان داروخانه های خانگی نیز به عنوان عناصر علمی تخیلی در نظر گرفته نشوند.

8- تصمیم گیری پزشکی با هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی به زودی مراقبت های بهداشتی را متحول خواهد نمود - به وسیله استخراج پفراینده های پزشکی، طراحی برنامه های درمانی، سرعت بخشیدن به تصویر برداری پزشکی یا حتی ایجاد دارو برای آن موضوع. استراتژی های مبتنی بر هوش مصنوعی برای توسعه دارو در حال افزایش است و بعلاوه اتخاذ آنها نیز در حال افزایش است. هوش مصنوعی راهی برای یافتن داروهای تازه ارزان تر و مؤثرتر است.

طبق برآوردها، به طور میانه حدود 12 سال و با هزینه بری 2.9 میلیارد دلار طول می کشد تا یک داروی آزمایشی از طرح اولیه به بازار برسد. هوش مصنوعی می تواند این اعداد را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد.

9- احتیاج به FDA تازه و مقررات دارویی

ما معتقدیم که در جامعه پزشکی اجماعی وجود دارد که مقررات مربوط به فراوری دارو، و علاوه بر این دستگاه های بهداشتی دیجیتال یا برنامه های بهداشتی منسوخ شده اند. آژانس های نظارتی آمادگی موج نوآوری های دیجیتالی را ندارند.

ما می توانیم با ظاهر شدن جنبش #wearenotwaiting Twitter برای بیماران مبتلا به دیابت متوجه آن شویم. آنها آغاز به استفاده از پانکراس مصنوعی بدون FDA یا تأییدی دیگر کردند، زیرا بیماران تصور می کردند که این دارو کار می نماید و به آن احتیاج دارند. با نوآوری سریع راهکار های سلامت دیجیتال، نهادهای نظارتی احتیاج به پاسخ سریع تری دارند تا از راهکار های احتمالاً خطرناک خویش اجرایی یا DIY (do it yourself) جلو بیفتند.

مثال دیگری از مقررات که در پی نوآوری است، مورد شرکت های ارائه آزمایش ژنتیک مستقیم به مصرف نماینده است. آنها تقریباً ده سال پیش در بازار ظاهر شدند. با این حال، در سال 2014 FDA عملیات 23andme را محدود کرد و گفت خدمات اطلاعات سلامتی برای مشتریان واضح یا کامل نیست. بنابراین، شرکت آزمایش ژنتیک فعالیت خود را عمدتاً برای ارائه اطلاعات مربوط به نسب کاهش داد. آنها اعضای خانواده طولانی مدت را به هم لینک نموده و درختان خانوادگی ساخته اند. با این حال، در آوریل 2017، FDA خدمات این 23andme را مجدداً تأیید کرد، که هدف آنها این است که به مردم بگویند که آنها مستعد ابتلا به چه بیماری هایی هستند.

10- واقعیت افزوده برای سرگرم نماینده تر کردنِ توصیفات داروها

AR یا واقعیت افزوده کاربردهای هیجان انگیز زیادی در مراقبت های بهداشتی دارد: پرستاران می توانند با اسکنر ورید AR ، AccuVein ، رگ ها را راحت تر پیدا نمایند یا شرایط چشم خود را بهتر به وسیله EyeDecide برای پزشک خود توضیح دهند. در حال حاضر نشانه های بزرگی وجود دارد که نشان می دهد AR به زودی وارد حوزه داروسازی می گردد.

به عنوان مثال به توصیف داروها توجه کنید. آیا تا به حال در باره نحوه عملکرد یک دارو در بدن خود کنجکاو شده اید؟ حتی اگر به کشف نحوه عملکرد دنیای حول قرص ها و داروها علاقه مند شدید، شرط می بندیم که بعد از خواندن توضیحات خسته نماینده و غیر قابل رمز گشایی دارو، تمام اشتیاق خود را از دست داده اید. در حال حاضر، واقعیت افزوده اینجاست تا این شرایط را تغییر دهد. با یاریAR ، بیماران می توانند نحوه عملکرد دارو را به صورت سه بعدی در جلوی چشم خود ببینند، نه این که فقط توضیحات طولانی روی بطری را بخوانند.

وقت آن رسیده است که آن چه را که شفاف است، بپذیریم. سلامت دیجیتال در حال تغییر مراقبت، شیوه پزشکی و نحوه دسترسی دادن نوآوری های دارویی به بیماران است.

منبع:

medicalfuturist

منبع: راسخون
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1946

به "ده گرایش فناورانه آینده دارو سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ده گرایش فناورانه آینده دارو سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید