خون جگر باباطاهر در خیابان مرغ فروش ها؛ دلی دیرم چو مرغ پاشکسته

به گزارش سفر به آنتالیا، خبرنگاران - گروه استان ها: صبح یکی از اولین روزهای آخرین ماه پاییز است ولی هوای شهر به روزهای زمستانی تنه می زند، دست هایم را ها می کنم و بعد در جیب پالتویم فرومی برم، صدای رعدوبرق در گوش شهر می پیچد و اولین قطرات باران روی صورت عابران می نشیند.

خون جگر باباطاهر در خیابان مرغ فروش ها؛ دلی دیرم چو مرغ پاشکسته

باران شدت می گیرد و قدم هایم را تندتر برمی دارم تا خودم را به دست سایه بانی برسانم، نگاهم خیابان باباطاهر را می پاید، دانه های باران تن خیابان را می شوید و رد خونابه مرغ های ذبح شده در بستر خیابان راه جوی آب را در پیش می گیرد، اینجا دریکی از خیابان های محل عبور و مرور گردشگران، باباطاهر از مرغ فروش ها می نالد.

از مردی که به تمنای خرید مرغ زنده آمده تا خونش را قربانی ماشین تازه خریداری شده اش کند تا دختربچه کوچکی که گوشه چادر مادرش را گرفته و برای مرغی که پرپرمی زند از گوشه چشم هایش اشک سرریز می گردد، همه صحنه هایی است که در عبور از خیابان باباطاهر با آن روبرو خواهی شد.

صدای مرغ و خروس ها هم که جای خود دارد که گهگاه سمفونی عجیبی وسط خیال دوبیتی ها باباطاهر سر می دهند تا اوضاع یکی از گردشگر پذیرترین خیابان های شهر برای خودش داستانی گردد.

من همچنان کنار دیوار خیابان را می پایم، نگاهم بین جان دادن خروس و اشک های کودک می رود و برمی گردد...باران هم همچنان به شستشوی خیابان و عابرانش مشغول است.

میدان امام در شهر همدان یک محوطه تاریخی و یادگار دوران قاجار و خیابان باباطاهر یکی از خیابان های متصل به این محوطه تاریخی است و جای این سؤال وجود دارد که آیا وجود چنین شغل هایی در این محوطه به چهره گردشگری همدان خدشه وارد نمی کند؟

از این مسئله هم که بگذریم نام این خیابان، خیابان باباطاهر و نام یکی از مشهورترین شاعران همدانی و ایرانی بوده که دوبیتی هایش زبان زد خاص و عام است و شاید وقتی برای اولین بار که یک توریست پا به همدان بگذارد نه تنها راجع به آرامگاه باباطاهر بلکه راجع به خیابانش هم کنجکاو گردد و به طورقطع پس از مشاهده شرایط نابه سامان آن خیابان با خود بگوید اینجا خیابانی است که شخصیتش نامی جهانی دارد!؟

این شغل ها نه تنها جلوه بصری مناسبی ندارد بلکه بهداشت محیط را زیر سؤال می برد

وجود این شغل ها نه تنها جلوه بصری مناسبی ندارد بلکه می تواند بهداشت محیط را هم زیر سؤال ببرد و به تنهایی عامل انتشار ویروس های خطرناکی باشد که جان مردم را به خطر می اندازد.

یک شهروند همدانی دراین خصوص بابیان اینکه شهروندان و مسافران از ساعات آغازین روز تا ساعات پایانی که در مرکز شهر همدان تردد داشته باشند در حواشی میدان امام و یا اطراف تپه هگمتانه شاهد خریدوفروش انواع حیوانات و پرندگان مانند مرغ، خروس، کبوتر و غیره هستند، گفت: مردم از محیط ناخوشایند مرغ فروشی در شهر گلایه مندند.

مریم احمدی بابیان اینکه عبور از این منطقه بسیار ناخوشایند بوده و اغلب سعی می کنم از این منطقه عبور نکنم و اگر هم مجبور به گذر از این منطقه باشم راستا خود را از داخل سواره رو تنظیم می کنم تا بخش پیاده رو، گفت: مسئولان باید نسبت به رفع مشکل در این منطقه اقدام کنند.

وی گفت: مشاهده سربریدن، خونریزی و دست وپا زدن حیوان و پرنده آن هم در مرکز شهر چندان صحنه زیبنده و خوبی نبوده و سبب ایجاد ذهنیت های ناخوشایندی نزد شهروندان و گردشگران می گردد.

در این خصوص مدیرکل دامپزشکی استان همدان معتقد است: ذبح دام درجایی که رفت وآمد افراد زیاد است کاملاً اشتباه است.

محمود رضا رسولی بابیان اینکه باید این شرایط سامان دهی گردد، افزود: باید مکانی را به عنوان بازار پرندگان در نظر بگیریم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه گفت: شاید از دید بسیاری افراد این کار لزومی نداشته باشد و خیلی از افراد خواهان جمع آوری چنین شغل هایی از سراسر شهر هستند اما باید توجه داشت که تعدادی از افراد سال های طولانی است که از این راه امرارمعاش می کنند و افراد زیادی هستند که به پرندگان زنده نیاز پیدا می کنند.

پرنده فروشی در جوار تپه تاریخی هگمتانه

رسولی با اشاره به تپه هگمتانه در شهر همدان گفت: متأسفانه این مسئله فقط به خیابان باباطاهر متمرکز نمی گردد بلکه بسیاری از پرنده فروشی ها در اطراف تپه هگمتانه قرار گرفته است.

وی بابیان اینکه تپه هگمتانه جای مناسبی برای فروش پرندگان نیست، افزود: برای بازار پرندگان در سطح شهر مکانی در نظر گرفته شده اما هنوز در شورای شهر این موضوع به طور کامل تایید نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: حل این مسئله به تنهایی از عهده دامپزشکی برنمی آید بلکه نیازمند همکاری سایر ارگان ها ازجمله شهرداری و مراجع قضایی هستیم.

رسولی با اشاره به بحث بهداشت گفت: تنها مشکل در زنده فروشی پرندگان جلوه بصری نیست بلکه این امر در انتقال بیماری از حیوان به انسان نقش دارد و خطر انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام و طیور دور از انتظار نیست بنابراین مکانی که برای بازار پرندگان انتخاب می گردد باید موارد بهداشتی به طور کامل در آن رعایت گردد.

وی در ادامه گفت: این مسئله کار یک شب نیست بلکه باید از ریشه مسئله را حل کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بابیان اینکه بیش از 832 بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد، گفت: باوجوداین همه بیماری انسان ها باید محتاط تر عمل کنند و از خود در مقابل بیماری هایی مانند آنفولانزای مرغی، حصبه، تب مالت و... محافظت کنند.

رسولی مطرح نمود: باوجوداین همه بیماری به هیچ عنوان عرضه طیور به این شکل را توصیه نکرده و در حد اختیار خود با آن برخورد می کنیم اما در برخی از مسائل اجازه ورود نداریم و اجرای کاربر عهده شهرداری است.

ابراهیم سماواتی یکی از کسبه خیابان باباطاهر در مورد شرایط کار خود گفت: من سال های زیادی است که هرروز صبح به اینجا می آیم و تا آخر شب در این مکان هستم و کارم عرضه طیور زنده است.

هر کس طیور زنده بخواهد مستقیم به من مراجعه می کند

وی بابیان اینکه در این مکان شناخته شده هستم، گفت: من در این محل شناخته شده هستم و هر کس طیور زنده بخواهد مستقیم به من مراجعه می کند اما مشکل بزرگ ما مشکل مکان است.

سماواتی با اشاره به مشکل مکان گفت: به دلیل نبود مکان مجبور هستیم طیور خود را در میان وسایل مغازه داران پنهان کنیم چراکه بسیاری از مواقع مأموران شهرداری با دیدن طیور سعی در جریمه کردن ما دارند یا تقاضای ترک محل را می کنند.

وی در ادامه گفت: آن ها وقتی می توانند از ما تقاضای ترک محل را داشته باشند که مکان مخصوصی در اختیار ما بگذارند اما فقط می گویند بروید اما نمی گویند کجا و اصلاً به این مسئله که من کارم این است و از این طریق درآمد کسب می کنم توجهی ندارند.

سماواتی با اشاره به مرغ فروشان اطراف تپه هگمتانه نیز گفت: متأسفانه این موضوع فقط مشکل من نیست و افرادی هم که در اطراف تپه به این کار مشغول هستند مشکل جادارند.

باید به جای پاک کردن صورت مسئله، مسئله را حل کرد

درحالی که هر دستگاهی برای ساماندهی شرایط موجود توپ را در زمین دیگری می اندازد معلوم نیست که چه زمانی این مشکل حل خواهد شد.

به قول آقا ابراهیم مرغ فروش مسئولان فقط می گویند بروید اما هیچ کس به آن ها نمی گوید به کجا بروید؟ شاید بهتر باشد به جای پاک کردن صورت مسئله، مسئله را حل کرد و واقعاً به فکر راهکار ای باشیم.

باران همچنان روی صورت کاسبان خیابان باباطاهر می زند و هنوز صدای مرغ و خروس ها خیابان را برداشته است، دوباره دست هایم را ها می کنم و در جیب پالتویم فرومی برم و به سبک برخی مسئولان خیابان و مشکلاتش را پشت سرم جا می گذارم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 839

به "خون جگر باباطاهر در خیابان مرغ فروش ها؛ دلی دیرم چو مرغ پاشکسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خون جگر باباطاهر در خیابان مرغ فروش ها؛ دلی دیرم چو مرغ پاشکسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید