حکم دیوان عالی آمریکا برای ملزم کردن الکتورهای غیرمتعهد به رأی مردم

به گزارش سفر به آنتالیا، دیوان عالی آمریکا حکمی را صادر نموده که هدف آن ملزم کردن گروهی از اعضای کالج انتخاباتی موسوم به الکتور های غیرمتعهد به رأی مردم در انتخابات ریاست جمهوری است.

حکم دیوان عالی آمریکا برای ملزم کردن الکتورهای غیرمتعهد به رأی مردم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دیوان عالی آمریکا با صدور حکمی بیان کرد سیاستمداران موسوم به برگزینندگان غیرمتعهد نمی توانند بدون در نظر دریافت رأی مردم وصرفاْ بنا به تشخیص خودشان از یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری حمایت نمایند.

الکتور ها (برگزینندگان) در رأی گیری مجمع برگزینندگان که چند هفته قبل از برگزاری انتخابات برگزار می گردد می توانند به نیابت از یک ایالت رأی خودشان را در حمایت از یک نامزد به صندوق بیندازند. الکتور های غیرمتعهد بر خلاف متعهد ها الزامی به اینکه رأیشان همسو با رأی مردم باشد نداشتند.

اگرچه ظاهراً شهروندان آمریکایی حتی نامزد نهایی حزب مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری را نیز خودشان انتخاب می نمایند، اما واقعیت امر این است که حتی این انتخاب نیز به مانند انتخاب رئیس جمهور، یک انتخاب غیرمستقیم است که در مواردی به جنجال منجر می گردد.

پیچیدگی و ابهام در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از همان انتخابات درون حزبی کلید می خورد. در این انتخابات افرادی موسوم به وکلای انتخاباتی (delegates) به نیابت از رأی دهندگان برای انتخاب نامزد نهایی حزب در انتخابات تصمیم گیری می نمایند.

البته این وکلای انتخاباتی اغلب از نوع وکلای متعهد (pledged) هستند و با توجه به آرای شهروندان دست به انتخاب نهایی می زنند. اما گروهی از وکلای انتخاباتی را نیز وکلای غیرمتعهد (unpledged) تشکیل می دهند که هیچ الزامی به احترام گذاشتن به آرای مردمی ندارند و می توانند صرفاً بنا به تشخیص خودشان رأی بدهند.

به عنوان نمونه در انتخابات سال 2016، دو عضو کالج انتخاباتی از تگزاس، که تعهد نموده بودند از دونالد ترامپ حمایت نمایند، درنهایت به ران پال، عضو سابق کنگره و جان کازیش، فرماندار وقت اوهایو رای دادند. هم چنین، پنج رای دهنده دموکرات کالج انتخاباتی به جای رای به هیلاری کلینتون، آرای خود را به کسان دیگر دادند.

32 ایالت آمریکا قوانینی درباره این اعضای بی اعتقاد کالج انتخاباتی وضع نموده اند، اما تنها نیمی از آن ها (16 ایالت) برای این کار اقدامات تنبیهی وضع نموده اند تا آرایی را که به کاندیدای دیگر داده می گردد باطل نمایند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در حکم روز دوشنبه قضاوت دیوان عالی با نظر ایالت های واشنگتن و کلرادو که جرائمی را برای الکتور های غیرمتعهد انتخاب نموده بودند موافقت کردند. دادستان کل ایالت واشنگتن گفت این حکم بار دیگر تأیید کرد که رأی مردم باید در انتخاب رئیس جمهور اثرگذار باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1136

به "حکم دیوان عالی آمریکا برای ملزم کردن الکتورهای غیرمتعهد به رأی مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکم دیوان عالی آمریکا برای ملزم کردن الکتورهای غیرمتعهد به رأی مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید