ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد از 20 دی ماه

به گزارش سفر به آنتالیا، صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از 20 دی ماه امسال به صورت اختیاری می توانند فرایندهای ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد به وسیله برنامک های موبایلی مورد تایید بانک مرکزی انجام دهند.

ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد از 20 دی ماه

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، براساس برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی این بانک در راستای فرهنگ سازی و آموزش عموم در اجرای ماده 21 مکرر قانون صدور چک به منظور ثبت الکترونیکی چک در سامانه صیاد، در نظر است از تاریخ 20 دی ماه امسال امکان ثبت، تائید و انتقال چک در سامانه صیاد به صورت اختیاری به وسیله برنامک های موبایلیِ مورد تائید بانک مرکزی که اسامی آن ها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) و همچنین به وسیله درگاه های نوین بانک ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) منتشر می گردد، فراهم گردد.

لازم به توضیح است که ثبت، تائید و انتقال چک در سامانه صیاد تا اطلاع ثانوی به صورت اختیاری بوده و تمام چک ها طبق روال سابق بدون احتیاج به ثبت در سامانه اشاره شده در شبکه بانکی کشور پذیرش و پردازش خواهند شد. هموطنان عزیز دقت داشته باشند، باتوجه به اختیاری بودن فرایند ثبت چک در سامانه یادشده، انتقال چک طبق روال سابق به وسیله پشت نویسی با ذکر هویت گیرنده جدید شامل نام و نام خانوادگی/نام شرکت و شماره/شناسه ملی معتبر خواهد بود.

براین اساس تمام صادرنمایندگان چک می توانند با مراجعه به برنامک های کاربردی موبایلی اشاره شده، اطلاعات چک هایی که قصد صدور آن را دارند، در سامانه صیاد ثبت نمایند. متقابلاً دریافت نمایندگان چک نیز در صورت ثبت چک از سوی صادرنماینده آن، امکان استعلام چک ثبت شده به نفع خود را به وسیله برنامک های موبایلی داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات مندرج در فیزیک چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد، می توانند اطلاعات چک را تائید یا رد نمایند. همچنین چنانچه دریافت نماینده چک متمایل به انتقال چک به شخص ثالث یا ذی نفع جدیدباشد، پس از تائید چک، امکان انتقال چک به شخص ثالث برای وی فراهم است. نحوه استفاده از برنامک های موبایلی برای صادرنمایندگان و دریافت نمایندگان چک به توضیح زیر است:

الف - نحوه استفاده صادرنمایندگان چک از برنامک های موبایلی:

صادرنماینده چک می تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت های بانکی صادر شده از سوی بانکی که دسته چک وی را صادر نموده و با استفاده از سیم کارت متعلق به خود به وسیله برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی 16 رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد، وارد منوی ثبت چک شده و اطلاعات چک صادره خود شامل تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی نفع را وارد کند.

ب - نحوه استفاده گیرندگان چک از برنامک های موبایلی:

گیرنده چک می تواند با در اختیار داشتن هریک از کارت های بانکی خود و سیم کارت متعلق به خود، به وسیله برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی 16 رقمی مندرج در برگه چک دریافتی، وارد منوی تائید چک شده و اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود را با اطلاعات مندرج در برگه چک تطبیق داده و مراتب تائید و یا عدم تائید خود را اعلام کند. پس از تائید چک، گیرنده می تواند چک ثبت شده را به ذی نفع جدید منتقل کند.

در سرانجام خاطرنشان می سازد علی رغم اختیاری بودن فرآیند های مرتبط با ثبت چک ها در سامانه صیاد تا اطلاع ثانوی، برنامک های موبایلی، اینترنت بانک و موبایل بانک موسسات اعتباری فرصت آموزش و آشنایی هموطنان با سامانه یاد شده، تا زمان الزامی شدن ثبت سیستمی و ممنوعیت پشت نویسی چک ها را فراهم نموده اند و توصیه اکید این بانک نیز بهره برداری از زیرساخت های موصوف از سوی صادرنمایندگان و دارندگان چک می باشد، تا با آموزش و شناخت حاصل شده، قانون صدور چک با سهولت و کیفیت بهتری در جامعه اجرایی گردد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1455

به "ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد از 20 دی ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد از 20 دی ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید