برترین سوغاتی های اردبیل

به گزارش سفر به آنتالیا، سوغاتی های اردبیل

اردبیل از شهرهای بزرگ و تاریخی ایران است که در شمال غربی کشور قرار گرفته است و با آب و هوای مطبوع و چشم اندازهای مجذوب کننده گردشگران زیادی دارد. به غیر از جاذبه ها و منظره ها دلفریب، اردبیل خوراکی های و شیرینی های خوشمزه ای هم دارد که کمتر گردشگری پیدا می گردد که تا اردبیل برود و آن ها را امتحان نکند خیلی ها این خوراکی ها را می خرند تا به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان ببرند. می خواهم درباره سوغاتی های اردبیل حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

برترین سوغاتی های اردبیل

عسل سبلان

حتما تا به حال تعریف عسل سبلان را شنیده اید عسل هایی خوشمزه با طعم منحصربفرد. استان اردبیل و منطقه سبلان به عسل های خوشمزه اش معروف است چون اینجا مملوء از دشت های پونه، گشنیز، گون، آویشن و اقاقیاست و همین چشم اندازها عسل های خوشمزه و باکیفیتی را برای اردبیل به ارمغان آورده است. عسل های این استان طعم های مختلفی دارد و شامل عسل گون، آویشن، عسل گشنیز و … است که هر کدام از آن ها خاصیت دارویی منحصربفردی دارند مثلا برای زیاد شدن اشتها و از بین رفتن بیماری های عفونی از عسل گشنیز استفاده می شود.

حلوا

حلوا خوراکی ای خوشمزه و شیرین که در بیشتر شهرهای ایران به شیوه ای خاص و منحصربفرد درست می شود. اردبیل هم حلواهای محلی و خوشمزه ای مثل حلوای زنجبیل، حلوای سفید و قره حلوا دارد که با طعم خوشمزه خود هواداران زیادی دارند. یکی از محبوب ترین حلواهای اردبیل قره حلوا است، بیشتر از صد ساله که مردم اردبیل با جوانه گندم حلوای سیاه یا قره حلوا درست می نمایند در این حلوا به غیر از جوانه گندم از کنجد، گردو، شیره انگور و کره هم به کار می رود. استفاده از شیره گندم باعث رنگ سیاه این حلوا می شود و طعم خوشمزه ای را به این خوراکی می دهد.

تخمه آفتابگردان

بدون شک تخمه آفتاب گردان یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های اردبیل است چون گل آفتابگردان در بسیاری از منطقه ها اردبیل، آذربایجان غربی و کرمانشاه پرورش پیدا می نماید. تخمه آفتابگردان یکی از مفیدترین خوراکی هاست و با داشتن ویتامین های E و B و همینطور املاح دیگر نیازهای ضروری بدن را تامین می نماید.

باقلوا

کمتر کسی پیدا می شود که باقلوا دوست نداشته باشد، یک شیرینی خوشمزه که در هر شهر با سبک و سیاق خاص خودش درست می شود. باقلواهای اردبیل با شیر، گردو، پودر پسته و تخم مرغ تهیه می شوند و برای خریدن آن ها کافیست به مغازه های شیرینی فروشی بروید.

سرشیر و کره

سرشیر و کره از محصولات لبنی است که با 60 درصد چربی درست می شود و معمولا در هنگام صبحانه و در کنار عسل خورده می شود. سرشیر از خوشمزه ترین محصولات لبنی است که در بین کسانی که راهی اردبیل می شوند هواداران زیادی دارد.

شیرینی قرابیه

قرابیه از شیرینی های پرطرفدار است که با سفیده تخم مرغ، بادام و شکر آماده و در آخر هم کمی بادام و خلال پسته روی آن ریخته می شود. این شیرینی بافت ترد و طعم و مزه خوشایندی دارد و حتی در بین مردم ترکیه هم محبوبیت زیادی دارد.

فطیر

در بیشتر شهرهای ایران فطیرهای سنتی و خوشمزه ای پخته می شود که عطر و بوی خوشایندی دارند. فطیر اردبیل با پودر خمیر ترش، شکر، آب، گرد و دارچین درست می شود و فوق العاده خوشمزه است. پیشنهاد می کنیم در سفر به اردبیل این نان سنتی را از دست ندهید مخصوصا این که خوردن این فطیر با کره و عسل خیلی می چسبد.

گلیم

گلیم بافی از صنایع دستی اردبیل به شمار می رود هر چند که در شهرهای دیگر ایران هم وجود دارد به طوری که قدیمی ترین گلیم کشف شده به دوره اشکانیان برمی شود. بافت گلیم در شهرهای ایران متاثر از فرهنگ آن منطقه است و با تماشای رنگ بندی آن ها عوامل فرهنگی و محیطی بیشتر از همه به چشم می آیند. در میان عشایر اردبیل، گلیم ها به عنوان خورجین، جل اسب و … به کار می فرایند.

جاجیم

نمی شود حرف از سوغاتی های اردبیل باشد و اسمی از جاجیم های رنگارنگ آورده نشود. جاجیم بافی هم از صنایع دستی مهم اردبیل است که عشایر هنرمند این استان آن ها را می بافند. بر روی جاجیم ها رنگ های فراوان و طرح های لوزی به چشم می خورد و زیبایی خاصی دارند. اینکه چرا به آن ها جاجیم می گویند برای این است که در گذشته برای پیچیدن رختخواب به کار می رفتند و به خاطر همین به آن ها جای جمع می گفتند تا اینکه کم کم به علت راحتی در تلفظ به جاجیم معروف شدند.

پلاس

پلاس یک جور گلیم پشمی یک رو است که معمولا به عنوان زیر انداز استفاده می شود و از سوغاتی های اردبیل به شمار می رود. در واقع، پلاس نوعی بافته است که شباهت زیادی به گلیم دارد و به عنوان زیرانداز، سجاده و خورجین به کار می رود. این بافت رواج زیادی در شهرهای ایران دارد و زنان عشایر هم از آن بسیار استفاده می نمایند.

ظرف های مسی

بسیاری از اردبیلی ها مسگری می نمایند برای همین این صنایع دستی در اردبیل بسیار پر رونق است. می توانید در این شهر ظرف های مسی خوب و باکیفیتی خریداری کنید تا در آن ها غذاهای خوشمزه درست کنید. هنگام خرید این سوغاتی ها و البته بلیط هواپیما اردبیل قوانین اندازه بار مجاز هواپیمایی را بپرسید و به وزن چمدان ها هم دقت داشته باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2096

به "برترین سوغاتی های اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین سوغاتی های اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید