اولین پیروزی بایدن در سنا

به گزارش سفر به آنتالیا، مجلس سنای امریکا انتها پس از چالش های بسیار به اولین طرح ابتکاری جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا رأی مثبت داد و با بسته کمکی 1.9 میلیارد دلاری به اقتصاد کرونا زده امریکا موافقت کرد. این طرح باید به تصویب مجلس نمایندگان نیز برسد اما با توجه به اینکه اکثریت این مجلس در دست دموکرات ها است، تصور نمی گردد مسئله ای بر سر راه آن باشد.

اولین پیروزی بایدن در سنا

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، چالش های دموکرات ها و جمهوری خواستار در سنای امریکا تا لحظه های آخر ادامه داشت. این لایحه یکی از مهمترین اولویت های جو بایدن در 45 روزی که از ریاست جمهوری اش می گذرد، بوده است. زیرا یکی از وعده های انتخاباتی او اجرای برنامه ای برای مقابله با شیوع کرونا و حمایت مالی از اقتصاد شهروندان آسیب دیده از کرونا بود. او از همین رو از هم حزبی های خود خواسته بود تا هرچه سریع تر بسته یاریی درخواستی او را ولو بدون حمایت جمهوری خواستار تصویب نمایند و در پی قانع کردن آنان نباشند.

پس از تصویب این بسته یاریی، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا خطاب به مردم امریکا گفت: یاری در راه است. در حال حاضر کار ما یاری به کشورمان است تا از توفان عبور نمایند و به آینده ای امیدوار نماینده برسند.

بر مبنای این مصوبه هر امریکایی 1400 دلار یاری مالی بلاعوض از دولت دریافت می نماید، مزایای بیمه بیکاری تمدید می گردد، دولت هزینه های مربوط به واکسن و تست های کرونا را تقبل می نماید و علاوه بر این به خانواده های کم درآمد تخفیف های مالیاتی می دهد.

به گزارش سی ان ان، تصویب بسته یاریی مورد درخواست جو بایدن در واقع نخستین پیروزی او در همکاری قوه مقننه و قانونگذاران امریکایی با او است. اما این پیروزی برای او چنان شیرین نبود. زیرا این بسته یاریی با 50 رأی موافق و 49 رأی مخالف به تصویب رسید که کاملاً معنادار است. سنای امریکا متشکل از 48 سناتور دموکرات، 50 سناتور جمهوری خواه و دو سناتور مستقل شامل برنی سندرز و آنگوش کینگ است که هر دو گرایش های دموکرات دارند و در معین اکثریت و اقلیت سنا، به کرسی های دموکرات ها اضافه می شوند. بنابراین معین است که در تصویب این بسته یاریی جمهوری خواستار نقشی نداشته اند. این پیروزی زمانی برای او بیشتر شیرینی خود را از دست خواهد داد که در نشست مجلس نمایندگان برای تصویب این بسته یاریی دیگربار جمهوری خواستار از تأیید کنار بکشند و بسته تنها با رأی دموکرات ها که اکثریت مجلس نمایندگان را دارند، تأیید شده و به دست جو بایدن برسد تا آن را امضا کند. او در حالی این بسته را امضا خواهد نمود که می داند آرای داده شده، آن دموکراسی که او در جریان سخنرانی اش در مراسم سوگند ریاست جمهوری وعده آن را داد، نیست و شکاف ها آنقدر عمیق هستنند که راه خود را تا کنگره امریکا نیز باز نموده اند. با این حال او نیز همانند همه دموکرات های کنگره امریکا امیدوار است که این مصوبه به جمهوری خواستار اثبات نموده باشد که بهتر است به جای کناره گیری آنها نیز وارد بازی شوند و در پیشبرد اهداف بایدن که در نهایت یاری به مردم است، با دموکرات ها همسو شوند. زیرا گام بعدی که رئیس جمهوری دموکرات امریکا خواستار برداشتن آن است، ایجاد اصلاحات بنیادین و زیرساختی است که بدون شک باید با همراهی جمهوری خواستار که نیمی از کشور را رهبری می نمایند، برخوردار باشد. زیرا طرح هایی که قانونی را تغییر می دهند، باید حداقل رأی 60 سناتور را داشته باشند. بنابراین همسو نشدن سناتورهای جمهوری خواه با بایدن می تواند طرح های آینده او را با خطر جدی روبرو کند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1566

به "اولین پیروزی بایدن در سنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین پیروزی بایدن در سنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید