اندیشکده آمریکایی: ایران عامل شیوع کرونا در کشورهای حاشیه خلیج فارس نبوده است

به گزارش سفر به آنتالیا، یک اندیشکده آمریکایی با ارائه گزارشی نوشت نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که ایران مسبب گسترش ویروس کرونا در کشور های شورای همکاری خلیج فارس نبوده است.

اندیشکده آمریکایی: ایران عامل شیوع کرونا در کشورهای حاشیه خلیج فارس نبوده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تحقیقات جدید اجرا شده در اندیشکده رند، این فرضیه که ایران بیشترین مسئولیت در گسترش ویروس کرونا در کشور های شورای همکاری خلیج فارس داشته را رد می کند.

اندیشکده رَند با ارائه تحلیل هایی در یک گزارش جدید عنوان کرده که خطر ورود ویروس کرونا به منطقه غرب آسیا از خارج از این منطقه بیشتر بوده است.

این اندیشکده آمریکایی در این گزارش از ابزار تصویر سازی ترافیک هوایی کووید-19 استفاده کرده تا راه های احتمالی انتقال این ویروس به امارات و دیگر کشور های شورای همکاری خلیج فارس را بسنجد.

رند همچنین نوشت، این ابزار با آمار مبتلایان به کرونا از سوی دانشگاه جان هاپکینز و همچنین با آمار سفر های هوایی از سوی انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی ترکیب شده است.

بر اساس مقاله ای که وبگاه صدای آمریکا در ماه مارس 2020 منتشر کرد، افراد بسیاری از جمله مقامات آمریکایی، عنوان کرده اند که ایران مسئولیت بیشتری در گسترش ویروس کرونا در کشور های شورای همکاری خلیج فارس داشته است. تحلیل ها در این گزارش بر اساس آمار این بیماری در دیگر کشور ها و در میزان سفر ها از این کشور ها به کشور های شورای همکاری خلیج فارس بین ژانویه تا فوریه 2020 ارائه شده اند. در این دوره زمانی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در امارات از صفر به 16 مورد افزایش یافت.

رند در ادامه نوشت، این دیدگاه از نزدیکی جغرافیایی ایران به این کشور ها و دشمنی های منطقه ای علیه ایران نشأت گرفته است.

این اندیشکده در ادامه نوشت، با این حال، در بیست و هشتم ژانویه 2020، حدود 90 درصد خطر انتقال ویروس کرونا به امارات از سفرهای هوایی چین به این کشور نشأت گرفته است. بقیه خطر انتقال این ویروس به امارات از مسافران کشور های دیگر در آسیا نشأت گرفت. در 29 فوریه، خطر انتقال ویروس کرونا به این کشور حدود 46 برابر شد.

بر اساس تحلیل اجرا شده از سوی این اندیشکده، کره جنوبی بزرگترین منشأ مسافران بیمار به امارات را داشته است، ایتالیا و چین نیز بعد از این کشور بزرگترین خطر گسترش این ویروس در این کشور را به همراه داشته اند.

ایران که نزدیک ترین کشور به امارات است و در ماه فوریه 2020 آمار چشم گیری در تعداد مبتلایان به کرونا را داشت، کمتر از 2 درصد در خطر انتقال این ویروس به امارات نقش داشته است. خطر نشأت گرفته از ایران در ششم مارس 2020، تنها به 7 درصد رسید که این آمار حدود یک چهارم خطر نشأت گرفته از ایتالیا بوده است.

رند با اشاره به اینکه تحلیل های مشابهی نشان می دهند که ایران کمترین عامل شیوع ویروس کرونا در کشور های شورای همکاری خلیج فارس بوده، نوشت، بعد از بیست و هشتم ژانویه، حدود 59 درصد خطر انتقال ویروس کرونا به عربستان سعودی از مسافران چینی نشأت گرفتند. بعد از بیست و نهم ژانویه نیز بحرین بیشترین خطر (42 درصد) انتقال این ویروس به عربستان را به همراه داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1098

به "اندیشکده آمریکایی: ایران عامل شیوع کرونا در کشورهای حاشیه خلیج فارس نبوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده آمریکایی: ایران عامل شیوع کرونا در کشورهای حاشیه خلیج فارس نبوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید