اتاق خواب سالم تری بسازیم

به گزارش سفر به آنتالیا، هفته نامه سلامت - آیدین پورخامنه: بعد از یک روز سخت، هرکدام از ما احتیاجمند خوابی آرام و عمیق هستیم تا بتوانیم انرژی مورد احتیاج برای یک روز دیگر را به دست بیاوریم.

اتاق خواب سالم تری بسازیم

ممکن است شرایطی مانند سر و صدای خیابان، حیوان خانگی حتی شریک زندگی مان این آرامش را از ما بگیرد. همچنین مبلمان اتاق خواب و شیوه چیدمان آن، تمیزی اتاق و بوی آن هم بر کیفیت خواب ما تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه به عوامل تاثیرگذار بر خواب و نحوه بهبود آن پرداخته ایم.

آنالیز اتاق خواب

در سال 2018 میلادی، آمریکایی ها به طور متوسط 28/8 ساعت در شبانه روز در خواب بودند. مدت زمان اعلام شده، شامل زمان خواب در اتاق دیگران نمی گردد. به همین دلیل است که آنالیز اتاق خواب از اهمیت زیادی برخوردار است.

رعایت بهداشت اتاق خواب نکته ای مهم تر از تنظیم دمای آن است، اما تنظیم دما هم نقطه خوبی برای داشتن اتاق خواب مناسب است. نورپردازی، انتخاب پارچه، قابلیت تمیز کردن کف و کیفیت هوا، فقط چند نکته مهم دیگر برای آنالیز است.

آیا تشک شما کهنه شده است؟

یک تشک با کیفیت خوب باید 10-9 سال عمرکند. وقتی زمان خرید یک تشک جدید رسیده باشد، باید به این نکات توجه داشته باشید؛ نخست اینکه از گزینه هایی بهره ببرید که 95 درصد مواد سازنده آن طبیعی است و توسط GOTS (استاندارد جهانی نساجی ارگانیک) تایید شده است. نکته دوم استفاده از وسایلی است که در آن ها از مواد شیمیایی مضر استفاده نشده باشد.

موادی مانند فوم پلی اورتان، VOC ها (ترکیبات آلی فرار)، مواد مقاوم در برابر شعله، PVC و وینیل برای سلامت مضر هستند. مواد شیمیایی ممکن است به نظر خوب برسند و بوی خوبی داشته باشند، باید توجه داشته باشید که ضروری است از چنین مواد خوشبو و میکروب زدایی شده دوری کنید.

اتاق خواب خود را خنک کنید

دمای مناسب اتاق خواب حدود 5/15 تا 44/19 درجه سانتی گراد است. بدن شما به طور طبیعی دمای خود را در آماده سازی برای خواب کاهش می دهد. هوای کمی سرد می تواند به روند خواب شما یاری کند.

اگر هنوز بی قرار هستید، جوراب بپوشید یا یک بطری آب گرم میان پا های خود قراردهید. این روش به رگ های خونی شما یاری می نماید تا دمای بدن را رقیق و متعادل نمایند. همچنین، مطالعه ای در سال 2014 میلادی نشان داد دمای پایین، بدن را برای سوزاندن چربی آماده می نماید که باعث افزایش متابولیسم می گردد.

گرد و غبار را از اتاق خواب پاک کنید

اتاق خواب شما با داشتن ملحفه، تشک، پرده و فرش، محل مناسبی برای تجمع گرد و غبار است. در این گرد و غبار کنه های زنده (موجودات کوچک حشره مانند) در تشک و مبلمان نرم شما شکوفا می شوند.

آن ها از تکه های پوست مرده -با نام مستعار- افراد و حیوانات خانگی تغذیه می نمایند. آن ها نه تن ها ناخوشایند هستند، بلکه محرک اصلی آسم و حساسیت اند و از این هم بدتر، شما غالبا مواد دفعی آن ها را هنگام گردگیری و جارو کردن وارد هوا می کنید.

کنه ها را کاهش دهید

متاسفانه هرقدر تمیزکاری کنید، نمی توانید از شر این موجودات کوچک خلاص شوید، اما با انجام این کار ها می توانید آن ها را کاهش دهید؛ هفته ای یکبار تمام ملحفه ها را با آب گرم بشویید. سطح رطوبت رختخواب را با دستگاه های مخصوص تا 50 درصد یا کمتر کاهش دهید.

گرد و غبار را با پارچه ای مرطوب یا نمناک پاک کنید. برای پرده ها و مبلمان و کوسن ها از پارچه های ضدگردوغباربهره ببرید. از یک فیلتر HEPA (هوا با ذرات با راندمان بالا) یا یک کیسه میکروفیلتر دولایه در جاروبرقی بهره ببرید. برای انجام اقدامات مناسب ماسک بزنید.

فرش را جمع کنید

به جای اینکه کف اتاق خواب خود فرشی از کنه داشته باشید، اجازه دهید کف اتاق خواب بدون فرش باشد. سطح بدون فرش نه تن ها آلرژن ها را کاهش می دهد، بلکه تمیز کردن آن ها نیز آسان تر است. زیبایی اتاق خود را با این گزینه های کف سالم تنظیم کنید. شورای نظارت بر جنگل، چوب مخصوص کف را تایید کرد.

آمریکا کف پلاستیکی و کاشی هایی ساخته که از استاندارد بهداشتی برخوردار است. از استفاده از لمینت و سازه های لایه لایه برای کف اتاق خودداری کنید. از درزگیر های طبیعی بدون چسب شیمیایی بهره ببرید. به دنبال استفاده از موادی با گواهینامه بنیاد ملی علوم آمریکا باشید.

چراغ ها را خاموش کنید

شما همواره نمی توانید شرایط جایی که زندگی می کنید را مناسب کنید. ممکن است خانه شما کنار جاده ای شلوغ با علائم و چراغ های هدایت و رانندگی باشد. این گونه شرایط خواب شما نسبت به همشهری های شما دشوارتر خواهد بود.

روشنایی شب بدن شما را گیج می نماید و باعث می گردد تا آزاد شدن ملاتونین که سیگنال استراحت است، متوقف گردد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید استفاده از پرده های ضخیم برای تاریک کردن فضای خواب است. یک چشم پوش خواب نیز می تواند به ایجاد فضای تاریک برای بدن شما یاری کند.

فنگشویی را امتحان کنید

آیا از فضای اضافی و بدون احساس اتاق یک هتل لذت می برید؟ اغلب نحوه چیدمان مبلمان، در جذابیت آن نقش دارد. بسیاری از معمار های داخلی از اصول باستانی فنگشویی چینی برای ایجاد انرژی مثبت در یک اتاق استفاده می نمایند. شما هم می توانید آن را امتحان کنید.

تختخواب خود را دور از در و چراغ های روشن خیابان شلوغ قرار دهید. از وسایل و مبلمانی که استفاده نمی کنید، خلاص شوید. همچنین از آینه ها و دکوراسیونی که اتاق را شلوغ تر می نماید، استفاده نکنید.

حیوانات خانگی را از تختخواب دور کنید

بیش از نیمی از عاشق های سگ و گربه تختخواب خود را با فرزندان خزدار خود به اشتراک می گذارند، اما اگر دچار آسم یا حساسیت هستید، باید بدانید مواد رهاشده از باقی مانده غذای حیوانات، مایعات بدن و کرک آن ها برای آرامش شما مناسب نیست.

پرندگان و جوندگان کوچک مانند همستر و خوکچه هندی نیز در فهرست حیواناتی که ممکن است موجب حساسیت شوند، قرار می گیرند. اگر دچار حساسیت شدید، حیوانات خانگی را تا حد ممکن از اتاق خواب خود دور نگه دارید و مبلمان اتاق خواب خود را تغییر دهید. هنگام تمیز کردن کاملا دقیق باشید.

به تاثیر مواد معطر در خواب توجه کنید

در نظرسنجی سال 2011 میلادی، 3 نفر از 4 نفر ادعا کردند که داشتن ورق های معطر با طراوت باعث شده آن ها مشتاقانه به رختخواب بروند. از این رو، پخش بوی خوش را به عنوان دعوتی برای خواب شب اعلام کردند.

ثابت شده عطر های خاص به تقویت خواب یاری می نماید. مدتی یک شمع معطر روشن کنید یا چند قطره روغن معطر را روی بالش بپاشید. عطر های یاس، اسطوخودوس، وانیل و سنبل الطیب یا اگر عاشق بوی آن نیستید، عطر گل رز را امتحان کنید.

همه صدا ها را خاموش کنید

علت اصلی خواب ضعیف بیرون از اتاق خواب شما واقع شده است؛ سر و صدای مکان زیست که می تواند ترافیک جاده ای یا هوایی یا صدا های محیط، مانند بازی کردن بچه ها یا گپ های همسایگان باشد. هر اختلالی که می شنوید می تواند در بدن شما استرس ایجاد کند و بر سلامت شما اثر بگذارد.

ممکن است مجبور باشید، صدا های نزدیک تر، مانند خروپف شریک زندگی خود را بشمارید. احتمالا زمان آن فرارسیده که یک پنکه کوچک، دستگاه های سفید ساخته شده برای کم کردن صدای بینی، یا گوشی برای کم کردن صدایی که می شنوید، بخرید.

به اتاق خواب خود طراوت ببخشید

شاید از گیاه های خانگی در اتاق خواب استفاده نکنید، اما موجودات زنده سبز می توانند هوا را تصفیه نمایند و آرامش را به اتاق خواب شما بیاورند.

رایحه های با طراوت مورد علاقه خود مانند یاس یا اسطوخودوس را امتحان کنید یا از گیاهانی که مبارزان سموم طبیعی هستند بهره ببرید. گیاه مار، که به آن زبان مادر شوهر نیز می گویند، هنگام خواب دی اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل می نماید. محققان ناسا دریافتند پیچک انگلیسی از حساسیت زا های موجود در هوا مانند فرمالدئید و بنزن می کاهد.

اتاق خواب خود را آبی رنگ کنید

افرادی که در اتاق خواب های آبی می خوابند بهترین شرایط را دارند. این تبلیغات برای انجمن ملی آبی نیست. سلول های عصبی در چشمان شماست. این گیرنده ها روی شبکیه شما نسبت به رنگ ها حساس اند و به بهترین شکل به رنگ آبی پاسخ می دهند.

این روند برای شما آرامش را به ارمغان می آورد که باعث کاهش فشار خون و ضربان قلب شما می گردد. آبی رنگ مورد علاقه شما نیست؟ رنگ های سرد دیگر مانند خاکستری و نقره ای و رنگ های طبیعی دیگر می توانند این تاثیر را بر شما داشته باشند. اگر رنگ های گرم را ترجیح می دهید، رنگ زرد کمرنگ را امتحان کنید.

تنها بخوابید

اصطلاح طلاق خواب ممکن است عجیب به نظر برسد، اما می تواند بسیار ساده و سالم باشد. حدود 25 درصد همسرانی که کنار هم زندگی می نمایند در تختخواب جداگانه می خوابند؛ و 10 درصد هنگام خواب به اتاق های مختلف می روند.

چرا؟ حدود 26 درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند، به خصوص زنان، ادعا نموده اند هنگام خواب تنها به خوبی استراحت می نمایند و به دلیل خروپف های زیاد مرد ها تنها می خوابند.

منبع: برترین ها
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 522

به "اتاق خواب سالم تری بسازیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق خواب سالم تری بسازیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید