آشنایی با فجیره؛ شهر تاریخی و باستانی امارات

به گزارش سفر به آنتالیا، فجیره، شهری مدرن و صنعتی و یکی از هفت امارت و شیخ نشین های امارات متحده عربی است. این شهر از غرب با رأس الخیمه و شارجه و از سمت جنوب با کالبا هم مرز است. فجیره یکی از شهرهای مهم تاریخی و باستانی امارات متحده عربی است. مسجد بدیه و قلعه فجیره، دو عدد از مهم ترین دیدنی های فجیره هستند. در سفر به همراه تور امارات متحده عربی، بازدید از این شهر زیبا را از دست ندهید.

آشنایی با فجیره؛ شهر تاریخی و باستانی امارات

با تور ارزان دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

فجیره از طریق رشته کوه حجر از سایر بخش های امارات متحده عربی جدا شده است. این شهر دارای منظرهی زیبا و میراث فرهنگی غنی است. خط ساحلی فجیره با طول 70 کیلومتر و رشته کوه حجر منظره فوق العاده ای را به نمایش می گذارد. گردشگران می توانند علاوه بر جاذبه های طبیعی از منطقه ها تاریخی و باستان شناسی این شهر هم تماشا نمایند. اغلب فجیره را به اسم جواهر عربی می شناسند. فجیره تنها شهر امارات متحده عربی است که در امتداد خلیج فارس قرار ندارد و سواحل آن در خلیج عمان واقع شده است. مسجد شیخ زاید، قلعه بثنه، موزه فجیره، قلعه حیل، روستای مسافی، چشمه های آب گرم عین المدحب از دیگر جاهای تماشای فجیره هستند. در ادامه شما را با جاذبه های گردشگری فجیره آشنا می کنیم.

مسجد بدیه

مسجد بدیه (Al-Bidyah Mosque)، قدیمی ترین مسجد امارات متحده عربی واقع در شمال فجیره است. این مسجد در سال 1446 میلادی با استفاده از خشت خام بنا شد. مسجد بدیه معماری بسیار ساده و در عینِ حال پیشرفته ای دارد و یکی از دست آوردهای مهم معماری آن موقع محسوب می گردد. این مسجد دارای چهار گنبد مخروطی و یک ستون عظیم مرکزی است که چهار گنبد را نگه می دارد.

مسجد بدیه یک نمازخانه با سقف قوسی شکل، سیستم تهویه هوای طبیعی و یک محراب رو به قبله دارد. این مسجد و ناحیه اطرافش را منطقه باستان شناسی مسجد بدیه (Al Badiyah Archaeological Mosque) می نامند. بازدیدنمایندگان می توانند در قبرستان عظیمی که در نزدیکی مسجد قرار گرفته است، از مقبره ای متعلق به عصر آهن تماشا نمایند. بعلاوه طی حفاری هایی که در این منطقه اجرا شده است آثار هنری، سفال، سرامیک و سرهمه هایی با قدمت 1000 سال پیش از میلاد کشف نموده اند. چند سایت باستان شناسی دیگر هم در نزدیکی مسجد بدیه وجود دارد.

قلعه فجیره

قلعه فجیره (Fujairah Fort) در سال 1670 میلادی ساخته شد و پس از حمله انگلیسی ها در اوایل قرن بیستم، شدیداً آسیب دید. این قلعه قدیمی ترین قلعه امارات متحده عربی محسوب می گردد. در گذشته از این قلعه گاهی به اسم ساختمان دفاعی و گاهی به اسم محل اقامت خانواده حاکم استفاده می شده است.

قلعه فجیره برای قرن ها، تنها ساختمان سنگی واقع در ساحل فجیره بود. این قلعه سه بخش اصلی، چندین سالن، یک برج مستطیلی و دو برج مدور را شامل می شد. قلعه فجیره در سال های اخیر به طور کامل بازسازی شده است.

امروزه منطقه اطراف این قلعه، بخشی از روستای میراث فجیره (Fujairah Heritage Village) است که سازمان باستان شناسی و میراث فجیره آن را ساخته است. بازدیدنمایندگان در این روستا می توانند خانه های قدیمی بازسازی شده، نمایشگاه هایی با موضوع زندگی سنتی را ببینند و با لوازم آشپزخانه و سیستم آبیاری الیزره که کشاورزان امارات از آن استفاده می نمایند، آشنا شوند.

مسجد شیخ زاید

مسجد عظیم شیخ زاید فجیره (Sheikh Zayed Mosque)، پس از مسجد شیخ زائد ابوظبی، عظیم ترین مسجد امارات متحده عربی محسوب می گردد. ساختمان مدرن و سفید مسجد شیخ زاید، یکی از نمادهای مهم شهر فجیره است. این مسجد مساحت سه زمین فوتبال را در برمی گیرد که دارای 64 گنبد و 6 مناره با ارتفاع 100 متر است. در نمازخانه عظیم این مسجد، 32 هزار نفر می توانند نماز بخوانند. تنها مسلمانان می توانند از فضای داخلی این مسجد بازدید نمایند و ورود غیرمسلمانان به آن ممنوع است.

قلعه بثنه

قلعه بثنه (Bithnah Fort) در 13 کیلومتری مغرب فجیره در کنار عظیمراه اصلی واقع شده است. این قلعه در سال 1735 ساخته شد و یکی از مهم ترین قلعه های دفاعی منطقه شرقی امارات متحده عربی محسوب می شد. قلعه بثنه زمانی مشرف بر راستاهای استراتژیک کوه حجر بوده است. این قلعه دارای دیوارهای ضخیم سنگی است که دو برج مدور عظیم در سمت غربی آن قرار گرفته است. منظره زیبای کوه ها و درختان نخل در اطراف قلعه بثنه، زیبایی آن را دوچندان نموده است.

موزه فجیره

قدیمی ترین آثار باستانی امارات در موزه فجیره نگهداری می گردد

موزه فجیره (Fujairah Museum) در جنوب قلعه فجیره واقع شده است. این موزه دارای مجموعه ای فوق العاده از آثار تاریخی متعلق به اوایل عصر برنزی است که طی حفاری های باستان شناسی در قدیفا و بثنه کشف شده اند.

سلاح های عصر برنزی و عصر آهن، سفال های نقاشی شده، ظروف حکاکی شده از جنس سنگ صابون، سکه های نقره ای پیش از اسلام در این موزه به نمایش گذاشته شده است. یکی از آثار ارزشمند این موزه که آن را در قدیفا کشف نموده اند، کاسه ای از جنس تخم شترمرغ است که قدمت آن به 2200 سال پیش می رسد. موزه فجیره یک بخش مردم شناسی هم دارد که آداب و رسوم، سنت ها، زندگی روزمره و صنایع دستی امارات را به نمایش می گذارد.

قلعه الحیل

قلعه الحیل (Al-Hayl Castle)، زمانی به اسم مرکز فرماندهی خانواده حاکم فجیره استفاده می شده است. این قلعه تقریباً 250 سال پیش ساخته شد و نقش مهمی در دفاع از منطقه ایفا می کرد و بعلاوه پایگاه پاسبانی و محافظت از فجیره در برابر حمله محسوب می شد. امروزه بخش های کمی از این قلعه به جای مانده است و دیوارهای اصلی آن سال ها پیش تخریب شده است. یک برج دیده بانی بر فراز تپه قرار گرفته است که روزهای شکوه این قلعه را یادآور می گردد. این برج به تمام این منطقه استراتژیک که امروزه امارات متحده عربی نامیده می گردد، اشراف داشته است.

قلعه اوحله

قلعه اوحله (Awhlah Fort) در 30 کیلومتری شهر فجیره در دامنه تپه ای واقع شده است. این قلعه در موقعیت استراتژیک فوق العاده ای برای محافظت از منطقه قرار گرفته است. قلعه اوحله با دیوارهای بلند و ضخیم، یکی از برترین قلعه های حفظ شده در امارت فجیره است. این قلعه در مقایسه با سایر قلعه های امارات متحده عربی، کمتر مورد بازسازی قرار گرفته است؛ از این رو مکانی عالی برای علاقه مندان به آثار تاریخی و تاریخ است. درون قلعه یک برج ساعت استوانه ای با ارتفاع 20 متر قرار گرفته است. پنجرهای این قلعه باریک و کوچک است و منظره زیبایی دارد.

سواحل فجیره

فجیره تنها شهر امارات متحده عربی است که ساحلی در امتداد خلیج فارس ندارد. سواحل فجیره در مشرق امارات متحده عربی و در امتداد خلیج عمان قرار گرفته است. این سواحل شنی که به خاطر محیط ساکت و آرام، منظره فوق العاده زیبا و ورزش های آبی متنوع از جمله غواصی شناخته شده اند، یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری فجیره محسوب می شوند. بعلاوه آلاچیق، کافه، لانژ و رستوران های بسیاری در این سواحل وجود دارد.

چشمه آب گرم عین المضب

چشمه آب گرم عین المضب (Ain Al-Madhab Hot Spring) واقع در دامنه کوه حجر، یکی از محبوب ترین جاهای تماشای فجیره میان گردشگران محلی و خارجی است.. این چشمه در باغ عین المدحب (Ain Al Madhab Garden) واقع شده است که بقایای قلعه فجیره و روستای میراث را هم در برمی گیرد. این چشمه های آب گرم دو بخش زنانه و مردانه را شامل می گردد. یک تئاتر فضای باز هم در این محل وجود دارد که در طول تعطیلات نمایش های سنتی در آن اجرا می گردد.

پارک کالبا کرنیش

پارک کالبا کرنیش (Kalba Corniche Park)، جواهر مخفی فجیره و برترین مکان برای گذراندن یک روز آرام است. در این پارک فعالیت ها و امکانات فراوانی برای گردشگران وجود دارد که یک روز عالی در فضای باز را برای آن ها رقم می زند.

جزیره اسنوپی

جزیره اسنوپی (Snoopy Island) یکی دیگر از مقاصد محبوب فجیره است. این جزیره در اقیانوس هند و در نزدیکی عمان قرار گرفته است. چون این جزیره شباهت زیادی به شخصیت کارتونی به نام اسنوپی دارد، آن را اسنوپی می نامند. منطقه اطراف جزیره اسنوپی، منظره ای بی نظیر از صخره ها، سواحل و اقامتگاه های لوکس دارد. گردشگران می توانند در این جزیره تجربیات تازه ای کسب نمایند و به ورزش های آبی بپردازند. بعلاوه می توانند هنگام غواصی از کشتی های غرق شده، غارهای طبیعی و غیره بازدید نمایند.

مسافی

مسافی (Masafi)، روستایی از توابع امارت فجیره است که در 35 کیلومتری فجیره و در دامنه کوه حجر قرار گرفته است. این روستا در امتداد جاده ارتباطی فجیره به دبی واقع شده است و پیش از ساخت عظیمراه ها از اهمیت بسیاری برای تجارت برخوردار بود. روستای مسافی بسیار سرسبز است و باغ هایی با درختان متنوع دارد؛ از این رو اولین ساکنان این روستا آن را لبنان کوچک می نامیده اند. روستای فجیره به خاطر داشتن چشمه های آب معدنی فراوان معروفیت دارد و مسافی در عربی به معنای آب خالص است. گردشگران می توانند در نزدیکی این روستا در جاده فجیره به دبی از بازار محلی هم تماشا نمایند.

وادی ها

در عربی وادی به رودخانه های خشک شده ای می گویند که از آب باران های سنگین پر شده است؛ بعلاوه ممکن است اشاره ای به آبادی درون دره داشته باشد. با توجه به مکان نگاری این منطقه، تمام ناحیه اطراف فجیره دارای وادی است. زیباترین وادی های این منطقه عبارت اند از وادی سیجی (Siji Wadi)، وادی سحام (Wadi Saham) و وادی مای (Wadi Mai). وادی حام (Wadi Ham)، طولانی ترین دره فجیره است و وادی طویان (Wadi Al-Tawian) راستا کوهستانی فوق العاده زیبایی دارد. وادی وریعه (Wadi al-Wurayah) واقع در شمال فجیره هم یکی از مقاصد اصلی گردشگری است.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1744

به "آشنایی با فجیره؛ شهر تاریخی و باستانی امارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فجیره؛ شهر تاریخی و باستانی امارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید