آسمان ایران، جایگزین آسمان عراق در پروازهای عبوری شد

به گزارش سفر به آنتالیا، به گزارش خبرنگار مهر، در چند سال گذشته که عراق درگیر مسائل داخلی و حضور تروریست های داعش در خاک کشور خود بود، از سوی سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) آسمان این کشور ناامن اعلام شد؛ همچنین اوکراین نیز درگیر جنگی فرسایشی با روسیه بود؛ از سوی دیگر قطر نیز از سوی کشورهای عضو اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس تحریم شد.

آسمان ایران، جایگزین آسمان عراق در پروازهای عبوری شد

مجموعه این عوامل سبب شده بود تا در فاصله 5 سال گذشته، بخش مهمی از پروازهای عبوری از کریدورهای هوایی شرق به غرب و نیز شمال به جنوب در منطقه غرب آسیا، جنوب آسیا، کشورهای سی آی اس (آسیای میانه)، بالکان و اروپا به آسیا، به آسمان ایران منتقل شوند که درنتیجه درآمد خوبی نصیب شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران کرده بود.

با این حال طی یک سال اخیر با ریشه کن شدن داعش در عراق، این کشور توانست از زیر نوتام ایکائو خارج شده و با استفاده از اعلام تعرفه های ارزان تر نسبت به تعرفه پروازهای عبوری از آسمان ایران، بخش مهمی از پروازهای عبوری را به سمت آسمان خود منتقل کند.

از سوی دیگر برخی تحریم های بانکی از سوی آمریکایی ها علیه ایران نیز سبب شد تا تعدادی از شرکت های هواپیمایی اروپایی به دنبال انتخاب فضای آسمانی جایگزین آسمان کشورمان باشند که به دلیل گران بودن سوخت هواپیما و نیز مصرف بالاتر سوخت از سایر مسیرها به جای کریدور هوایی ایران، بار دیگر برخی از آنها به فضای عبوری کشورمان بازگشتند.

این در حالی است که طی چند روز اخیر که حملات متقابل موشکی میان برخی گروه های نظامی در عراق و هواپیماهای نظامی آمریکایی در حال رد و بدل شدن است، تعداد زیادی از پروازهای عبوری آسمان عراق، از بامداد امروز به آسمان کشورمان بازگشته اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 875

به "آسمان ایران، جایگزین آسمان عراق در پروازهای عبوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمان ایران، جایگزین آسمان عراق در پروازهای عبوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید