یخچالی: به المپیک نمی رفتیم، وضعیت بسکتبال بدتر می شد

به گزارش سفر به آنتالیا، یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران در رقابت های جام جهانی، بهنام یخچالی بود که معتقد است، اگر تیم ملی از این مسابقات جواز حضور در المپیک 2020 توکیو را کسب نمی کرد وضعیت بسکتبال ایران بدتر می شد.

یخچالی: به المپیک نمی رفتیم، وضعیت بسکتبال بدتر می شد

به گزارش خبرنگاران، تیم ملی بسکتبال ایران در پایان رقابت های جام دنیای 2019 چین توانست به عنوان بهترین تیم آسیایی جواز حضور در بازی های المپیک 2020 توکیو را کسب کند که بهنام یخچالی یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان در ترکیب تیم ملی ایران بود.

خبرنگاران گفت وگویی با لژیونر تیم ملی بسکتبال ایران در لیگ چین داشت که در ادامه این مصاحبه را می خوانید:

- عملکرد تیم ملی ایران در رقابت های جام دنیای بسکتبال چگونه بود؟

از همان ابتدا و پیش از اعزام می دانستیم که جام دنیای میدان بزرگی است و هیچ بازی آسانی برای تیم ملی ایران و سایر تیم ها وجود ندارد. با همه توان شرکت کردیم و شادیم که به هدف اصلی خود یعنی کسب عنوان بهترین تیم آسیایی و سهمیه المپیک دست یافتیم. در کل عملکرد خوبی داشتیم و خدا را شکر به هدف خود رسیدیم.

- دلیل باخت ایران برابر تیم هایی مانند پورتوریکو و تونس مباحث فنی بود یا بحث روحی و روانی؟

ما در بازی نخست مقابل پورتوریکو شروع بسیار خوبی داشتیم و اختلاف زیادی را با این تیم ایجاد کردیم که انتظارات از تیم ایران را بالا برد و خیلی ها معتقد بودند باید پورتوریکو را با اختلاف شکست می دادیم! اما همانطور که می دانید حریف ما تیم کوچکی نبود و در بازی مقابل ایتالیا هم تنها با 4 امتیاز اختلاف مغلوب گردید. پس از اختلاف زیادی که مقابل این تیم ایجاد کردیم همه یادشان رفت پورتوریکو چه تیم بزرگی است، متاسفانه در ثانیه های پایانی چندین اشتباه داشتیم که باعث باخت شد.

در بازی مقابل تونس هم متاسفانه از نظر روحی و روانی تحت تاثیر باخت مقابل پورتوریکو بودیم و آنطور که باید کارایی لازم را نداشتیم. از بازی با اسپانیا شرایط تیم بهتر شد و شادیم که با عملکرد خوب در بازی های بعد جواز حضور در المپیک 2020 که هدف اصلی تیم ملی و فدراسیون بود را کسب کردیم.

- صعود بسکتبال ایران به المپیک چه تاثیری می تواند در آینده این رشته داشته باشد؟

با توجه به شرایط فعلی این رشته، من فکر می کنم بسکتبال ما به این صعود نیاز زیادی داشت. باید به المپیک می رفتیم. 2 تا 3 ماه در اردوها تمرین کردیم و از همان ابتدا هدف خود را صعود به المپیک قرار داده بودیم. واقعا همه بازیکنان در اردوها زحمت زیادی کشیدند تا به این هدف بزرگ رسیده و راهی المپیک شویم. شادم که پیروز شدیم.

- الان و پس از صعود به المپیک، نیاز بسکتبال را چه چیزی می دانی؟

قطعا همه مسئولان ورزش و فدراسیون می دانند که المپیک میدان بسیار بزرگی است و پیروزیت در آن تلاش و امکانات زیادی را می طلبد. فدراسیون در این مدت هم زحمات زیادی کشید و بازی های تدارکاتی خوبی را فراهم کرد، اما الان دیگر به بازی های بزرگ تر و امکانات بیشتر نیاز داریم تا به شرایط بهتری جهت داشتن عملکرد خوب در این رقابت ها برسیم.

- شخص بهنام یخچالی و سایر ملی پوشان از عملکرد خود در جام دنیای رضایت دارند؟

من نمی دانم چه بگویم، هر کسی یک چیز می گوید. هم کادرفنی، هم مسئولان فدراسیون و هم بازیکنان همه تلاش خود را کردند که به هدف اصلی یعنی صعود به المپیک برسند که این رخ داد. درست است که به دلیل یکسری اشتباهات از گروه صعود نکردیم، اما به هدف اصلی خود رسیده و از این جهت بسیار شاد هستیم.

- در حال حاضر سطح بسکتبال ایران در آسیا و دنیا را چگونه می بینی؟

حقیقت این است که ما نسبت به دیگر تیم های آسیایی عملکرد بهتری در گروه خود داشتیم و با اختلاف گل زیاد به رقبا نباختیم. خود چین با آن همه هزینه و امتیاز میزبانی از صعود به المپیک بازماند و همان اختلاف امتیازها بود که تکلیف تیم صعود کننده را تعیین کرد. مطمئنا اگر مانند دیگر تیم های آسیایی با اختلاف زیاد به حریفان می باختیم الآن چین به جای ایران در المپیک حاضر بود. ضمن اینکه همه می دانند گروه چین نسبت به ایران، گروه بسیار راحت تری بود.

این بازی های نزدیک از ایران نشان می داد که ما خود را به سطح بسکتبال روز دنیا نزدیک تر کرده ایم و با تیم های آسیایی اختلاف سطح داریم. الان به بسکتبال دنیا نزدیک شده ایم، اما همچنان به توجه بیشتر، امکانات و زیر ساخت های بهتری نیاز داریم تا در آینده نه چندان دور به سطح اول بسکتبال دنیا برسیم.

- عدم صعود تیم ملی بسکتبال به المپیک روی این رشته تاثیر منفی می گذاشت؟

از ابتدا هدف ما صعود به المپیک بود چون در غیر این صورت وضعیت بسکتبال بدتر از این می شد. ما به این صعود نیاز داشتیم و خوشبختانه این اتفاق مهم رخ داد. امیدوارم در ادامه توجه ها به بسکتبال بیشتر شود تا روز به روز بهتر از این که هستیم شویم.

- حضورت در لیگ چین و تیم تنگشی برای فصل آینده را چگونه ارزیابی می کنی؟

این موضوع راهی است که سال های پیش بازیکنانی مانند صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی و مهدی کامرانی آن را طی کرده اند. پیش از عقد قرارداد با نفرات با تجربه چون صمد مشورت کرده و در نهایت قرارداد نهایی را امضاء کردم. به نظرم این تصمیم می تواند تاثیرات خوبی روی زندگی شخصی و سطح فنی من داشته باشد.

- در چه تاریخی راهی چین می شوی؟

سه شنبه شب 26 شهریور ماه راهی چین می شوم تا فعالیتم را شروع کنم.

- فصل آینده در لیگ ایران حضور نداری. فصل پیش روی لیگ ایران چه نیازهایی دارد؟

سال گذشته تعداد بازی ها در لیگ کم بود، اما امسال با توجه به تعداد تیم های حاضر فکر می کنم تعداد بازی ها بیشتر شده و مفید باشد. سال گذشته تنها 3 تا 4 تیم خوب در لیگ حضور داشتند اما این فصل شرایط بهتر است و تیم های خوبی اعلام حضور کرده اند. با افزایش تعداد تیم ها تعداد بازیکنان کم تر می شود و به نظرم تیم ها می توانند با استفاده از بازیکنان خارجی خوب، هم به تیم خود و هم به پیشرفت لیگ ایران کمک شایانی کنند.

- و اما صحبت پایانی...

از پیروزیت تیم ملی بسکتبال در جام دنیای شاد هستیم و از همه تشکر می کنم. امیدوارم حمایت ها از بسکتبال بیشتر شود تا به پیروزیت های بیشتری دست یابیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 345

به "یخچالی: به المپیک نمی رفتیم، وضعیت بسکتبال بدتر می شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یخچالی: به المپیک نمی رفتیم، وضعیت بسکتبال بدتر می شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید