کمبود فضا های خدماتی از معضلات شهر تهران است

به گزارش سفر به آنتالیا، رئیس شورای شهر تهران گفت: یکی از معضلات پایتخت کمبود فضا های خدماتی است که در حال حاضر سرانه فضای خدماتی در تهران یک سوم استاندارد یعنی 5 متر مربع است.

کمبود فضا های خدماتی از معضلات شهر تهران است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در مراسم شروع به کار پنجمین دوره شورایاری محلات تهران گفت: شورایاری ها مویرگی ترین شریان مردم سالاری و نظام جمهوری اسلامی هستند و شاید بتوانیم لحاظ شورایاری را از حلقه ابتدا تا حلقه نهایی معرفی کنیم و شورایاری ها پیوند عمیقی بین حاکمیت و مردم ایجاد می نمایند.

وی اضافه کرد: حاکمیت باید قدر این روش از مردم سالاری را بداند و آن را قانون مند کند چرا که ما در دهه دوم فعالیت شورا ها قرار داریم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در گذشته جامعه مدنی یکی از تشکل های ریشه دار بوده است و هیأت های مذهبی از مهم ترین مصداق های آن هستند و علاوه بر برگزاری مراسم های مذهبی نیازمندی های محله را هم برطرف می کردند و فعالیت هیأت ها در کشور ما بیشتر از هزار سال است سابقه دارد، ولی در تهران کمتر از 300 سال هیأت های مذهبی سابقه دارند.

وی گفت: در حال حاضر شورایاران علاوه بر اینکه این نقش را بازی می نمایند توسط مردم نیز انتخاب می شوند و یکی از راهبرد های مهم شورای پنجم محله محوری است که در کنار پروژه های بزرگ فرامنطقه ای باید به مسائل مردم هم بپردازد و اگر به این بخش وارد نشویم نمی توانیم مسائل را برطرف کنیم.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی از معضلات تهران کمبود فضا های خدماتی از جمله فضای سبز، پارک، سرویسی بهداشتی، تاکسی، مترو و آتش نشانی. فضا های فرهنگی کوچک مقیاس مواردی است که در طرح تفضیلی هم به آن به خوبی اشاره نشده است؛ بنابراین این نقش را شورایاران می توانند بازی نمایند که نظارت جامعی بر روی امور داشته باشند. در حال حاضر سرانه فضا های خدماتی در شهر تهران 5 متر است که باید براساس استاندارد ها 15 متر باشد و ما تنها یک سوم سرانه خدماتی را در شهر تهران داریم و باید بتوانیم از اراضی ذخیره شده در شهر به خوبی استفاده کنیم و گره های دیگر شهر را باز کنیم که اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم زمان طولانی را می طلبد و می توان با ارتباط با شورایاران این نقیصه را برطرف کنیم.

وی اعلام نمود: یکی دیگر از موارد فعالیت شورایاران نظارت بر عملکرد شهرداری است و شورایاران می توانند مشورت مناسبی در امور شهری بدهند و همین طور مشورت نظارتی داشته باشند.

در ادامه میلانی رئیس ستاد شورایاری های شهر تهران و عضو شورای شهر تهران گفت: حدود 200 سال از زمانی که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شده است می گذرد و در این مدت تهران تغییرات زیادی داشته است. از جمله معماری، سبک زندگی و طبیعت تهران دستخوش تغییرات و تحول شده است و هویت شهری نیز به همین دلیل در طول ایام تغییراتی داشته است، ولی هویت محله ای روبه کاستی بوده و باید برای برطرف آن برنامه ریزی کنیم.

وی بیان داشت: چگونه می گردد از میان این تغییرات و تحولات این هویت را پیدا کرد. قطعاً یکی از رسالت ها احیا و پاسداشت هویت شهری است.

رئیس ستاد شورایاری های شهر تهران و عضو شورای شهر تهران یادآور شد: شورایاران محلات یکی از مهم ترین پاسداران هویت محله ای در شهر تهران هستند و شورایاران حلقه ارتباط با مردم هستند.

میلانی گفت: شورای شهر علی رغم بعضی مسائل و تنگنا ها کوشش نموده این انتخابات را برگزار کند و در 347 محله کار شورایاری های دوره پنجم شروع شده است و انتخابات هیأت رئیسه تا خاتمه مهرماه تکمیل می گردد.

وی با اشاره به اینکه سه گام اصلی تا خاتمه سال برای شورایاری ها در نظر گرفته شده است، گفت: ارزیابی و اولویت بندی مسائل محله یکی از این گام ها است و در گزارش تحویل و تحول پیشینه مسائل محله را آنالیز می نمایند و تا قبل از شروع فصل بودجه اعلام خواهند کرد.

میلانی گفت: گام دوم آنالیز فاز بودجه محله است که در اساسنامه شورایاران آمده است که بودجه مورد تصویب را آنالیز می نمایند و معاونت برنامه ریزی نیز این مهم را در دستور کار قرار داده است و بودجه سال 99 براساس مطالبات کلیدی محله ای بسته خواهد شد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات شورایاران گسترش ارتباط با مردم، محلات و نخبگان است و پیوند نزدیک تری با گروه های مردمی برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 457

به "کمبود فضا های خدماتی از معضلات شهر تهران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود فضا های خدماتی از معضلات شهر تهران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید