کشف ابزارهای سنگی انسانهای پیش از تاریخ در ارتفاعات کوه گاو بست

به گزارش سفر به آنتالیا، ایلنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، کشف ابزارهای سنگی انسانهای پیش از تاریخ در ارتفاعات کوه گاو بست صورت پذیرفت.

کشف ابزارهای سنگی انسانهای پیش از تاریخ در ارتفاعات کوه گاو بست

فریدون بیگلری (باستان شناس و معاون فرهنگی موزه ملی ایران) و همکاران از چند موسسه فرهنگی از جمله اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان نتایج پژوهش های نو خود در کوه گاوبست در شهرستان بستک در استان هرمزگان را در کنفرانسی ارائه کردند. کوه گاو بست به علت وجود پناهگاه اشکت آهو با قدمت پیش از تاریخ از اهمیت زیادی در باستان شناسی ایران برخوردار است.

بیگلری در نشست مذکور ابتدا مروری داشت بر پیشینه پژوهش های باستان شناسی در پناهگاه اشکت آهو که با مطالعات خالد صادقی در سال 1380 آغاز و منجر به ثبت این پناهگاه پیش از تاریخ در در لیست آثار ملی کشور در سال 1384 به همت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان شد.

وی در مورد دلایل آغاز آنالیز و پژوهش های نو در این مکان و کوه گاوبست گفت که تمرکز مطالعات پیشین بیشتر بر خود پناهگاه بوده و محیط اطراف از جنبه باستان شناسی مطالعه نشده است. در نتیجه چند آنالیز میدانی در سالهای 1389.1399 و 1400 که با حمایت و پشتیبانی شهرداری و انجمن خیریه بستک و موافقت پژوهشکده باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان انجام شد اطلاعات نوی درباره سکونت های پیش از تاریخی در این ارتفاعات کوهستانی به دست آمد. وی در ادامه اضافه کرد این آنالیز های نو ثابت کرد انسان های دوره نوسنگی در این ارتفاعات که بین 1100 تا 1800 متر ارتفاع دارند، در فاصله حدود 7 تا 8 هزار سال پیش احتمالا بطور فصلی مستقر میشدند.

این پژوهشگر موزه ملی ایران بعلاوه با اشاره به آسیبهای طبیعی و انسانی وارده به اشکت آهو، در مورد اهمیت حفظ و نگهداری از نقوش پیش از تاریخی کوه گاوبست و اقدامات اجرا شده برای مستندسازی آنها سخن گفت که شامل نقشه برداری، تهیه مدل سه بعدی پناهگاه با فتوگرامتری و دیگر اقدامات مربوطه است.

بیگلری در انتها اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک مدل سه بعدی اشکت آهو در موزه بستک و موزه ملی ایران به نمایش درآید تا هموطنان علاقمند و گردشگران خارجی بتوانند از نزدیک شاهد این جلوه های هنر منحصر بفرد پیش از تاریخ منطقه بستک باشند. بیگلری در انتها با تاکید بر اینکه این پژوهش ها بدون کمک و حمایتهای شهرداری و انجمن خیریه بستک امکان پذیر نبود، گفت نتایج این پژوهشهای نو پس از تکمیل مطالعات آزمایشگاهی در سطح ملی و بین المللی ارائه می شوند.

بیگلری بعلاوه به فیلم مستندی اشاره نمود که درباره پژوهش اجرا شده در کوه گاوبست در حال تهیه است و این فرصت را به علاقمندان می دهد که از نزدیک با کارهای میدانی و آزمایشگاهی این پروژه باستان شناسی آشنا شوند. گفتنی است که گزارش مقدماتی این پژوهش های در مجموعه مقالات نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران به وسیله پژوهشکده باستان شناسی و همزمان با برگزاری همایش منتشر شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2091

به "کشف ابزارهای سنگی انسانهای پیش از تاریخ در ارتفاعات کوه گاو بست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ابزارهای سنگی انسانهای پیش از تاریخ در ارتفاعات کوه گاو بست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید