پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها بر اساس راستا و تردد

به گزارش سفر به آنتالیا، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، پس از شروع به کار طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در چهار آزادراه دولتی، از پیمایشی شدن محاسبه عوارض آزادراهی بر اساس میزان تردد اجرا شده هر خودرو اطلاع داد.

پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها بر اساس راستا و تردد

امیر امینی، در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: در سیستم جدیدِ محاسبه عوارض آزاد راهی، عین عدالت رعایت خواهد شد چرا که با اجرایی شدن طرح آنی رو یا همان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، ابزارهای مورد احتیاج برای محاسبه پیمایشی هم تأمین شده است.

محاسبه عوارض تردد به صورت عادلانه

او با تاکید بر ضرورت اصلاح سیستم فعلی حاکم بر آزادراه ها که بر اساس آن هر خودرویی با تردد از دروازه عوارضی، باید عوارض کل راستا را پرداخت کند اضافه کرد: در روش سنتی امکان ایجاد ایستگاه های عوارضی برای همه ورودی ها و خروجی های آزادراه وجود نداشت. اما اکنون با سیستم های الکترونیکی موجود، ورود و خروج خودروها از آزادراه رصد می گردد.

این مقام راه و شهرسازی اضافه کرد: اکنون آنالیز میزان پیمایش هر خودرو در آزادراه ها با استفاده از زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری امکان پذیر شده است و با بهره گیری از این امکانات عوارض تردد هر خودرو به صورت عادلانه محاسبه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی شرح داد: موضوع بسیار ساده است. در سیستم فعلی، هر خودرویی که از دروازه عوارضی عبور کند، موظف است عوارض کامل آزادراه را پرداخت کند؛ حتی اگر در بین راه به آزادراه وارد شده باشد و یا در میانه راه قصد خروج از آن را داشته باشد. در روش جدید، عوارض هر خودرو بر اساس پیمایش صورت گرفته در آزادراه، محاسبه خواهد شد. یعنی اگر شما تنها 10 درصد از آزادراه را پیموده باشید، تنها 10 درصد از عوارض آن آزادراه را پرداخت خواهید کرد.

وی درباره زمان اجرای این طرح در چهار آزادراه اعلام شده گفت: دستورالعمل اجرای طرح به صورت آزمایشی را به شرکت سرمایه گذار داده ایم. قرار بود اجرای آزمایشی آن در هفته انتهای اردیبهشت انجام گردد، اما به تعویق افتاد و حداکثر تا انتها خرداد سال جاری، کار شروع خواهد شد.

به گفته او دلیل این تعویق، انجام آنالیز بیشتر برای اجرای بدون نقص این طرح است.

امینی اضافه کرد: می خواهیم همه چیز بدون اشکال باشد، به همین دلیل به زمان بیشتری احتیاج داشتیم.

به کارگیری دوربین های تردد شمار راهداری

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات این آنالیز ها توضیح داد: تحلیل مکان یابی دوربین ها باید بدون نقص باشد. این یعنی باید بدانیم که کدام دوربین می تواند جوابگوی احتیاج محاسبه پیمایشی باشد و در چه موقعیت هایی احتیاج به نصب تجهیزات جدید داریم.

او با بیان این مطلب که برای کاهش هزینه ها و خودداری از نصب دوربین های اضافه، دوربین های تردد شمار سازمان راهداری هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: در این سیستم، تشخیص تردد خودرو بر اساس دوربین هایی که در نقاط مختلف آزادراه ها نصب شده، انجام می گردد، ترددها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می گردد.

مکان یابی دوربین ها بر اساس پارامترهای مختلف

امینی در پاسخ به این سوال که مکان یابی برای قرار دریافت دوربین های محاسبه پیمایشی عوارض بر چه اساسی انجام خواهد شد، شرح داد: دستورالعملی برای مکان یابی دوربین ها تهیه شده است. در این دستورالعمل پارامترهای بسیار متنوعی از جمله میزان و الگوی تردد، وضعیت شاخص های محیطی، وجود زیرساخت های لازم جهت تأمین برق و شبکه، وجود طرح های توسعه و غیره دیده شده است. برای هر آزادراه تحلیل مستقلی انجام می گردد. شاخص ها طی جلسات کارشناسی و بازدیدهای میدانی توسط گروهی از متخصصین از چندین دستگاه دولتی و شرکت سرمایه گذار، برای نقاط مختلف آزادراه آنالیز و تحلیل می شوند. نهایتاً نقاط مناسب جهت نصب دکل و دوربین های شناسایی تردد معین می گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: علاوه بر این معین می گردد که در کدام قسمت آزادراه تردد بیشتری انجام می گردد و نقطه شکست ترافیک کجا است. به این دلیل که در بعضی آزادراه ها تردد از یک نقطه معین به کمتر از 50 درصد می رسد. این موضوع معیار معین کننده دیگری برای مکان یابی دوربین ها است.

اجرای آنی رو در همه آزادراه های کشور تا دهه فجر

امینی در ادامه از تجهیز تمام آزادراه های کشور (خصوصی و دولتی)، تا دهه فجر سال جاری به سیستم آنی رو اطلاع داد و گفت: گام بعدی یکسان سازی نرخ عوارض آزادراهی در سراسر کشور است که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا یک سال پس از سراسری شدن آنی رو در آزادراه های کشور اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید نمود: با اجرای سراسری این طرح در آزادراه های کشور، تصیم گیری ها به صورت یکسان انجام خواهد شد. یعنی هرتصمیمی که درباره پرداخت و میزان عوارض اتخاذ گردد، برای کل آزادراه ها خواهد بود.

امینی با بیان این مطلب که در سیستم آنی رو دریافت عوارض به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می گردد، گفت: برای این کار، پلاک هر خودرویی که در آزادراه های اعلام شده، با دوربین های پلاک خوان خوانده می گردد و کاربر بدون احتیاج به توقف یا پرداخت نقدی به راستا خود ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرنگاران، طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی با هدف بهره گیری از فناوری های نوین در حوزه حمل ونقل، سرعت بخشی تردد آزادراهی و سهولت پرداخت عوارض تردد در آزادراه های کشور، اکنون در چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان اجرایی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 209

به "پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها بر اساس راستا و تردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها بر اساس راستا و تردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید