معماری و طراحی بیمارستان

به گزارش سفر به آنتالیا، در این محتوا درباره معماری و طراحی بیمارستان شرح داده ایم همراه ما باشید.

معماری و طراحی بیمارستان

تامین سلامت عمومی جامعه و در دسترس بودن امکانات درمانی برای مردم، از مهم ترین دغدغه های مطرح برای دولت های مختلف در سطح دنیا است. معماری و طراحی بیمارستان، کلینیک و به طور کلی مراکز درمانی از پیچیدگی و حساسیت های زیادی برخوردار است، زیرا چگونگی عملکرد فضاهای مختلف در معماری و طراحی بیمارستان به طور کامل سلامت مردم و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

در معماری و طراحی بیمارستان باید در نظر داشت که مسیرهای دسترسی، حرکتی و رفت وآمد مراجعین در این فضا با شرایط، استانداردها و قوانین ویژه ای همراه است؛ برای مثال وجود مسائل جسمی و حرکتی و لوزم استفاده از صندلی های چرخدار و... برای معماری و طراحی بیمارستان، مخصوصاً در زمینه معماری داخلی اصول و قوانینی خاصی معین می نماید. هم چنین با توجه به این امر که مراجعین معمولاً با نوعی مشکل جسمانی یا روحی به این فضا وارد می شوند، فشارهای جسمی و روحی ناشی از بیماری باعث می گردد که اضطراب و ناراحتی بر جو عمومی بیمارستان حاکم گردد در نتیجه برای مواجهه با این معضل معماری و طراحی بیمارستان باید بر طبق اصول روان شناختی به انتخاب نوع نورپردازی، جنس، بافت و رنگ مبلمان و مصالح کاربردی بپردازد.

از طرفی با توجه به این موضوع که بیماران و کادر درمان مدت زمان زیادی را در این مکان سپری می نمایند؛ معماری و طراحی بیمارستان یکی از مهم ترین مواردی است که توجه به آن می تواند به طرز چشم گیری موجب تسریع روند بهبود بیماران و بهبود روحیه کارکنان گردد. این امر به قدری حیاتی و حائز اهمیت است که عدم توجه به اصول و جزئیاتش می تواند تاثیری نامطلوب بر روان مراجعین و کارکنان بگذارد بیمارستان را به فضایی ناخوشایند یا مخوف تبدیل کند.

طراحی و معماری آپارتمان

یکی از مسائلی که همیشه مورد توجه معماران و طراحان بوده، استفاده از گیاهان در فضای داخلی ساختمان ها و در طراحی و معماری آپارتمان است و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که مردم بیشتر زمان خود را در فضای داخلی سپری می نمایند پس اختصاص یافتن فضاهای مختلف برای کاشت گیاهان و استفاده از تمهیداتی که شرایط مطلوب را برای رشد و شادابی آنها فراهم کند، از جمله مهم ترین دغدغه های عصر حاضر برای معماران در طراحی و معماری آپارتمان به شمار میرود.

برای افرادی که چه به عنوان محل کار و چه منزل از واحدهای یک آپارتمان استفاده می نمایند، بالکن ها پلتفرم های مهمی جهت استراحت و حتی تعاملات اجتماعی محسوب می شوند و این موضوع پس از دوران کووید-19 افزایش و اهمیت بیشتری یافته و نیز فرصتی مناسب برای بازنگری در نحوه طراحی و ساخت آنها به عنوان فضای باز، به ویژه در طراحی و معماری آپارتمان فراهم شده است.

امروزه به علت پیشرفت های مختلف در صنعت ساخت وساز و تاکیدهای مکرر برای ایجاد شهرهای سبزتر، پایدارتر و دوست دار محیط زیست، حضور باغ های شهری در برنامه های توسعه برای بهبود زندگی شهروندان به یکی از عناصر ثابت تبدیل شده اند. این طرح ها مجموعه تازهی از چالش ها مانند پشتیبانی ساختاری، نگهداری، مراقبت از گیاهان و انواع گیاهان مناسب برای محیط شهری را ارائه می نمایند. این چالشی است که بسیاری از توسعه دهندگان و طراحان شهری را مشتاقانه به سوی خود می کشد زیرا به آنها این اجازه را می دهد که تا باغ ها را به مرکز فضاهای زندگی شهری در طراحی و معماری آپارتمان تبدیل نمایند.

جنگل یا باغ عمودی یک مفهوم معماری است که طیف گسترده رنگی برگ های آن به نوعی جایگزین مصالح سنتی در نازک کاری دیوارها در طراحی و معماری آپارتمان مسکونی محسوب می گردد. معماری بیولوژیکی با تکیه بر صفحه ای از پوشش گیاهی، احتیاج به ایجاد یک میکرو اقلیم مناسب، فیلتر نور خورشید و رویکردی گسترده تر و نه کلیشه ای در مباحث تکنولوژیکی و مکانیکی برای پایداری دارد، این مباحث شامل موضوعاتی نظیر ایجاد زیستگاه بیولوژیکی برای گونه های جانوری و گیاهی که به علت ساخت وساز بی رویه بسیار محدود و ضعیف شده اند، کاهش آلودگی هوای شهری به همراه نماهای متنوع قابل رشد و زنده که بر زیبایی بصری شهری می افزایند، می گردد.

معماری آپارتمان مدرن

معماری آپارتمان مدرن می تواند با رویکردهای مختلفی صورت بگیرد؛ از رویکردهایی که عمل کرد را اولویت قرار می دهند تا رویکردهایی مانند پایداری یا زیبایی شناسی معاصر. جوامع انسانی قرن 21 بیش از قرون گذشته شاهد تغییراتی بودند که در اثر پیشرفت تکنولوژی پدیدار شده اند، از پیدایش اینترنت گرفته تا هوش مصنوعی، گرمایش زمین، بالا آمدن سطح آب های آزاد و هم چنین پیدایش بیماری های تازه ناشی از آلودگی هوا، غذا و آب آشامیدنی.

این تغییرات به شکل موثری بر احتیاجهای انسان ها به ویژه در محل کار و زندگیشان تاثیر گذاشته است و با توجه به اینکه سرعت پیشرفت تکنولوژی و علم از سرعت رسیدن انواع هنرها من جمله معماری بسیار بالاتر است، متاسفانه در دهه اخیر شاهد این بودیم که ساختمان های بسیاری به دلایل مختلفی متروکه یا تخریب شده اند. و از همین روی است که در معماری ساختمان، به ویژه معماری آپارتمان مدرن، باید بیش از پیش به احتیاجهای کاربران و حتی پیش بینی تجهیزات و تامین زیرساخت ها برای تکنولوژی های تازه امری حیاتی در پیروز بودن پروژه های معماری آپارتمان مدرن محسوب می گردد.

نکاتی که در معماری آپارتمان مدرن باید به وسیله معماران مدنظر قرار بگیرد تا باعث گردد بنایی با انعطاف بیشتر نسبت به تغییرات پرسرعت سبک زندگی انسان را احداث کند می تواند شامل موضوعاتی از قبیل طراحی ساده و مینیمال، با احجام و اشکال ساده و راست گوشه در ترکیب با رنگ هایی خنثی باشد که حس سادگی و سبکی را منتقل نمایند. استفاده از پلان های باز و یک پارچه، توجه به سیرکولاسیون حرکتی و هوایی، استفاده بهینه و حداکثری از نور طبیعی به همراه تمهیدات لازم جهت پایین آوردن اندازه انرژی مصرفی و کربن دی اکسید منتشر شده در محیط طبیعی در روند ساخت و بهره برداری پروژه از جمله موارد مورد احتیاج طراحی و معماری آپارتمان مدرن محسوب می شوند.

از طرفی یکی از مهم ترین ویژگی های معماری آپارتمان مدرن توجه به ویژگی های پایداری با رویکرد دوست دارانه نسبت طبیعت و محیط زیست است. توجه به اصول معماری پایدار برخلاف آنچه در دهه های گذشته به شکل ارزشی افزوده برای ساختمان ها درنظر گرفته می شد اکنون به شکل قانون و اصل طراحی و معماری غیرقابل انکار مورد توجه واقع شده است.

اهمیت موضوع معماری و طراحی بیمارستان، به نحوی می باشد که آنالیز نمونه های مختلف بیمارستان در نقاط مختلف دنیا، فارغ از ویژگی های جغرافیایی و فرهنگی، نشان می دهد که دغدغه ها و چالش های معماری در تمامی نقاط دنیا به اندازه قابل توجهی مشترک است و پاسخ به این چالش ها احتیاجمند یافتن راه کارها و رویکردهایی ویژه می باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 خرداد 1402 بروزرسانی: 7 خرداد 1402 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2278

به "معماری و طراحی بیمارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری و طراحی بیمارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید