فیلم ، صحبت کردن یک آلمانی به گیلکی را ببینید ، زبان گیلکی با بی تفاوتی گیلک ها به مرگ نزدیک می گردد

به گزارش سفر به آنتالیا، یک زبان شناس آلمانی در حالی که زبان گیلکی در معرض نابودی و مرگ قرار گرفته است به خوبی به این زبان صحبت می نماید.

فیلم ، صحبت کردن یک آلمانی به گیلکی را ببینید ، زبان گیلکی با بی تفاوتی گیلک ها به مرگ نزدیک می گردد

خبرنگاران: یک، دو یا حداکثر چهار. انگلیسی، فرانسه یا اسپانیایی. این ها زبان های خارجی هستند که اگر همت کنیم، شاید بتوانیم آن ها را یاد بگیریم، البته بعد از چند سال. اما برای سباستین قضیه کمی متفاوت است ؛ چه از نظر نوع، چه تعداد!

سباستین که در این ویدئو می توانید گیلکی صحبت کردن او را ببینید به زبان ها و گویش های دیگر ایران نیز مسلط است. او زبان پشتو را تنها در عرض سه ماه یاد گرفته و حالا به این زبان این قدر مسلط شده است که نه تنها می تواند شعرهای پشتو را بخواند بلکه خودش هم به همین زبان شعر می نویسد. {دویچه وله}

نتایج پژوهش های زبان شناسی با بیش از 250 سال قدمت، گیلکی را زبان می داند؛ زبانی که نه تنها هم عرض زبان فارسی بلکه هم عرض زبان های دیگر جهانی است.

آنالیز ها نشان می دهد زبان گیلکی در خطر است و پدران و مادران گیلک زبان به خصوص در شهرهای گیلک نشین اصرار دارند فرزندانشان فارسی صحبت نمایند. متاسفانه بعضی کارشناسان معتقدند با توجه به روند تغییر زبان و لهجه در شهرستان های گیلان از جمله رشت، دو نسل آینده دیگر قادر به تکلم زبان گیلکی نخواهند بود.

مسعود پورهادی پژوهشگر زبان شناسی درباره وضعیت زبان گیلکی گفته است: زبان گیلکی در معرض تهدید جدی است. گیلکی در حال دو زبانه شدن است و معادل های فارسی جای بسیاری از واژگان گیلکی را گرفته و واژگان گیلکی در حال عقب نشینی هستند.

او با تاکید بر اینکه برای حفظ زبان اجدادیمان باید تلاش کنیم ادامه داده است: اگر تلاش کنیم می توانیم مرگ زبان گیلکی را به تعویق بیاندازیم.

دکتر علی نصرتی سیاهمزگی دکترای زبان و ادبیات فارسی نیز در خصوص تفاوت لهجه زبان و گویش گفته است: آنچه زبان ها را تمایز می دهد سه سطح آواشناسی، صرف و نحو و واژگان است. چون گیلکی در این سه سطح متمایز از فارسی است می تواند گویش یا زبان محسوب گردد.

وی با بیان این که گیلکی وضعیت خوبی ندارد ادامه داده است: همه گویش های ایرانی در معرض تهدید هستند و رفته رفته این نابودی بیشتر می گردد. برای حفظ هر چه بیشتر زبان گیلکی باید از خانه آغاز کنیم، آن را به کار ببریم و با فرزندانمان به زبان محلی صحبت کنیم.

زبان گیلکی در حالی راستا مرگ تدریجی قرار گرفته که نسل جدید گیلانی ها کمتر به این زبان سخن می گویند و تلاش می نمایند به فارسی صحبت نمایند؛ اتفاقی که این روزها برای سایر زبان ها و گویش های کشور نیز حال رخ دادن است.

یک زبان شناس آلمانی در این شرایط با توانایی قابل توجهی به گیلکی صحبت می نماید که می توانید در ویدئوی زیر ببینید. این ویدئو در فضای مجازی دست به دست می گردد.

منبع: چمدان
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 268

به "فیلم ، صحبت کردن یک آلمانی به گیلکی را ببینید ، زبان گیلکی با بی تفاوتی گیلک ها به مرگ نزدیک می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم ، صحبت کردن یک آلمانی به گیلکی را ببینید ، زبان گیلکی با بی تفاوتی گیلک ها به مرگ نزدیک می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید