صخره های 350 میلیون ساله در جاده سایدلینگ ، آمریکا

به گزارش سفر به آنتالیا، سایدلینگ جاده ای در آمریکا است که در دل کوهایی به همین نام ساخته شده است، مهندسان هنگام حفاری آن به یک ساختار چند لایه زمین شناختی برخورد کردند که قدمت آن به 350 میلیون سال پیش برمی شود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

صخره های 350 میلیون ساله در جاده سایدلینگ ، آمریکا

سایدلینگ هیل (Sideling Hill)

سایدلینگ هیل یک رشته کوه باریک و شیب دار است که از شمال تا جنوب ادامه پیدا می نماید و از مریلند غربی (Western Maryland) تا واشنگتن کانتی (Washington county) ایالات متحده عبور می نماید. برای قرن ها این کوه ها سد راه بسیاری از مسافرانی بود که قصد داشتن از مریلند به شمال شرق ویرجینایا و بالعکس سفر نمایند. مسافران باید تصمیم می گرفتند که از روی کوه عبور نمایند یا آن را دور بزنند، البته هر دو راستا بسیار خطرناک بودند و حوادث ناگوار زیادی هم رخ می داد.

اولین تونل با منفجر کردن سایدلینگ هیل در سال 74-1873 برای خطوط راه آهن شرق ایجاد شد که این روش چند بار دیگر تکرار شد. ساخت تونل اصلی راه آهن در سال 1956 متوقف شد و بعلاوه تونلی که سال 1940 افتتاح شده بود هم اکنون متروکه شده است. چند دهه بعد زمانی که وزارت راه سازی استان مریلند تصمیم گرفت بزرگراه بین استانی 68 را بسازند، می دانست ایجاد یک تونل دیگر از بین این کوه ها بسیار پرهزینه است و تصمیم گرفت به جای آن یک برش عمیق در کوه ایجاد کند و جاده را روی آن قرار دهد. بعد از حفاری 10 میلیون تن سنگ مهندسان متوجه ساختار عجیب زمین شناسی آنها شدند. یک ناودیس چندلایه که لایه های آن محکم به هم گره خورده و قدمت آن به بیش 350 میلیون سال پیش برمی گردد.

ناودیس یک چینه است که لایه های آن در هر دو طرف به سمت محور داخلی شیب دارند. این ناودیس بر اثر تنش فشاری عظیمی که ناشی از برخورد پوسته زمین قاره آفریقا و آمریکا شمالی است ایجاد می گردد. این حفاری به عمق صد متر که در بزرگراه استانی 68 در 11 کیلومتری (7 مایلی) غرب هنکاک (Hancock) قرار گرفته است، یکی از برترین ناودیس های صخره ای را در ایالات متحده نمایان نموده است. این اتفاق یک کلاس عملی فوق العاده برای دانشجویان زمین شناسی فراهم نموده است که می توانند لایه های مختلف رسوبی، ویژگی های ساختاری و روابط ژئومورفولوژی (geomorphic relationships) را مشاهده و آنالیز نمایند. یک پل عابر روی بزرگراه این امکان را برای دانشجویان و گردشگران فراهم می نماید که نگاه دقیق تری به صخره ها بیاندازند.

پروژه حفاری تقریبا 250 متر از ناودیس چینه ای را به نمایش گذاشته است که به شدت روی هم فشرده شده اند. این صخره ها در دوره می سی سی پی اولیه حدود 330 تا 345 میلیون سال پیش شکل گرفته است. لایه ها و رنگ های مختلف صخره شکلی U مانند را در قسمت بالایی حفاری ایجاد نموده اند. این صخره ها شامل ماسه سنگ، لای، سنگ گل، کنگلومرای، سنگ نفت زا و حتی زغال سنگ هستند. در این پروژه حفاری، فسیل های زیادی نیز کشف شدند که بسیاری از آنها به جامانده گیاهان و موجودات دریایی بی مهره بودند.

در سال های قبل یک مرکز نمایشگاهی 4 طبقه در نزدیکی محل پروژه وجود داشت که جلوه های تأثیر و تعامل پروژه با محیط، نمایشگاه های وابسته، عکس ها، نقشه ها و توضیحاتی درباره تاریخچه زمین شناسی سایدلینگ هیل و مریلند غربی را در خود به نمایش گذاشته بود. این مرکز نمایشگاهی در سال 2009 به علت قطع شدن بودجه استانی بسته شد.

انحنای راستا پروژه در سایدلینگ هیل

لایه های سنگ کنگلومرای، سنگ نفت زا و زغال سنگ در نمای بسته پروژه مشاهده می گردد، این لایه ها همان طور که در تصویر مشاهده می گردد در مقایسه با درختان بسیار عریض هستند

خطوط قائم در مقطع کوه ناشی از سوراخ های دریل شده برای قرار دادن مواد منفجره است. علائم جاده در پایین سمت چپ تصویر و گاردریل در پایین تصویر برای مقیاس کردن میزان ها قرار داده شده است.

پل عابر روی بزرگراه استانی 68 که به گردشگران اجازه می دهد که به سطح تپه نزدیک شوند.

هم اکنون یک ماکت از پروژه حفاری سایدلینگ هیل در نمایشگاه بسته شده وجود دارد.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1994

به "صخره های 350 میلیون ساله در جاده سایدلینگ ، آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صخره های 350 میلیون ساله در جاده سایدلینگ ، آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید