تلگراف محرمان: اگر بتوانیم در ابتدای نشست ضربه ای کاری به ایران وارد کنیم، کانادا همراهی خواهد نمود

به گزارش سفر به آنتالیا، انتخاب اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های 1972 تا 2009 است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

تلگراف محرمان: اگر بتوانیم در ابتدای نشست ضربه ای کاری به ایران وارد کنیم، کانادا همراهی خواهد نمود

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

سرویس تاریخ انتخاب: سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از کانادا به تاریخ چهارشنبه 11 تیر 1382 به بحث دیدگاه کانادا درباره اقدامات بعدی آژانس درباره ایران پرداخته است.

به گزارش انتخاب؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر نموده، در زیر آمده است:

  • موضوع سند: ایران/آژانس: دیدگاه کانادا درباره اقدامات بعدی
  • طبقه بندی: محرمانه
  • چهارشنبه 20:49 دقیقه دوم جولای 2003
  • از: کانادا
  • به: نامشخص

1. کانادا از نشست شورای حکام آژانس در تابستان تا زمانی حمایت می نماید که اتفاق نظر درباره تصویب یک قطعنامه یا بیانیه شدید در این نشست درباره برنامه هسته ای ایران وجود داشته باشد. ران استانسفیلد، سرپرست بخش خلع سلاح شیمیایی و هسته ای وزات امورخارجه کانادا روز 2 جولای به ما گفت که کانادا می خواهد ببیند نتیجه ملاقات روز 9 جولای البرادعی از ایران چیست و اینکه معاون فنی آژانس در حال بدست آوردن یافته هایی جالب است. اگر ما بتوانیم در ابتدای نشست ضربه ای کاری به ایران وارد کنیم، کانادا در بقیه راه همراهی خواهد نمود. در غیر این صورت کانادا معتقد است که ما باید منتظر نشست عادی شورای حکام در روز های 8 تا 12 سپتامبر بمانیم، زیرا هنوز تا متقاعد کردن دیگر اعضای شورای حکام برای موافقت با صدور قطعنامه، فاصله زیادی داریم. استانسفیلد به ما اطمینان داد که کانادا همچنان به فشار برای همکاری ایران با آژانس، بصورت خصوصی یا علنی، ادامه خواهد داد.

2. ما از استانسفیلد به دلیل بیانیه علنی گراهام، وزیر امورخارجه درباره ایران بعد از آخرین نشست شورای حکام، تشکر کردیم. بیانیه استانسفیلد که در روز 20 ژوئن منتشر شد می گوید:

کانادا از نتیجه مذاکرات این هفته درباره برنامه هسته ای ایران کاملا حمایت نموده و از آژانس به دلیل کار عالی روی این مسئله قدردانی می نماید. ما انتظار داریم این کار با همین جدیت ادامه پیدا کند.

کانادا به شدت نگران یافته های آژانس است که می گوید ایران مواد، تاسیسات و فعالیت های هسته ای خود را مطابق با توافقنامه ایمنی با آژانس و همچنین مطابق با الزامات خود تحت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای، گزارش ننموده است. این یک الگوی جدی ناکامی است که تضمین ایران درباره شفافیت و همکاری را و حتی تعهد آن به منع گسترش تسلیحات هسته ای را زیر سوال می برد.

کانادا در کنار شورای حکام از ایران می خواهد تا همکاری کامل خود را با حل سریع همه مسائل کنونی با آژانس، پاسخ به همه سوالات بی پاسخ درباره برنامه هسته ای، و موافقت با اقدامات نظارتی آژانس ثابت کند. ما به تضمین هایی که ایران درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود داده، توجه داریم. شفاف ترین اثبات این مسئله می تواند پذیرش زودهنگام و بدون قیدوشرط پروتکل الحاقی باشد.

منبع: انتخاب
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 805

به "تلگراف محرمان: اگر بتوانیم در ابتدای نشست ضربه ای کاری به ایران وارد کنیم، کانادا همراهی خواهد نمود" امتیاز دهید

1 کاربر به "تلگراف محرمان: اگر بتوانیم در ابتدای نشست ضربه ای کاری به ایران وارد کنیم، کانادا همراهی خواهد نمود" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلگراف محرمان: اگر بتوانیم در ابتدای نشست ضربه ای کاری به ایران وارد کنیم، کانادا همراهی خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید