ترجمه ماهی خنیاگر نوشته هالدور لاکسنس، نویسنده برنده جایزه نوبل، منتشر شد

به گزارش سفر به آنتالیا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، ایسلندی ها را در دنیا به عنوان ملتی قصه گو می شناسند که به یمن منظومه های شاعرانه و افسانه های اسکاندیناوی (وایکینگ ها) همیشه با داستان های مختلف احاطه شده اند و هالدور لاکسنس بزرگترین نویسنده ایسلند سهم بزرگی در معرفی ادبیات این کشور به دنیایان داشته است.

ترجمه ماهی خنیاگر نوشته هالدور لاکسنس، نویسنده برنده جایزه نوبل، منتشر شد

لاکسنس در سال 1955 جایزه نوبل ادبیات را دریافت نموده و ماهی خنیاگر نیز از شاخص ترین آثار لاکسنس است که در سال 1957 منتشر شد. این اثر یک رمانِ مسحورکننده و به معنای واقعی کلمه، لذت بخش است.

داستان کتاب در ایسلند اوایل قرن بیستم می گذرد و آلفگریمور، راوی رمان در آن به توصیفِ زندگی در اراضی بکر و دورافتاده برکوکات می پردازد.

این اثر را می توان یک رمان آموزشی دانست؛ چراکه راوی به توضیح دورانِ کودکی و نوجوانی خویش می پردازد و خاتمه، رویاروی انتخابی بزرگ قرار می گیرد که با زندگی خود چه باید بکند؟

در بخشی از کتاب می خوانیم: روزی عالم فرزانه ای گفت، برای کودکی که مادرش را از دست داده، هیچ چیز بهتر از این نیست که پدرش را نیز از دست بدهد. گرچه من چنین ادعایی را با تمام وجود قبول ندارم، اما آخرین کسی خواهم بود که به کلی ردش می کنم. دست کم من اگر جای او بودم، این عقیده را طوری بیان می کردم که بوی نفرت از دنیا ندهد یا به بیان دقیق تر، آن لحن گزنده را از کلامم می زدودم. اما جدا از مزایای احتمالی این عقیده، از قضا در خصوص شخص من چنین شد که ناچار شدم بی هردو والدینم سر کنم. نمی گویم که این نهایت خوش اقبالی من بود؛ که سخنی به غایت گزاف خواهد بود؛ اما بی شک، بداقبالی هم نمی توانم بخوانمش؛ دست کم در خصوص خودم؛ چراکه من در ازای این فقدان، صاحب یک پدربزرگ و یک مادربزرگ شدم. پس به گمانم اگر این بداقبالی را تماما از آن پدر و مادرم بدانیم به واقعیت نزدیک تر باشد؛ نه از این رو که پسری نمونه برای آنها می شدم؛ هرگز! بلکه چون احتیاجِ والدین به بچه ها، به مراتب بیش از احتیاجِ بچه ها است به والدین...

نشر سولار اخیرا رمان ماهی خنیاگر اثر هالدور لاکسنس را با ترجمه سارا مصطفی پور در 402 صفحه و قیمت 160 هزار تومان عرضه نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1402 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2263

به "ترجمه ماهی خنیاگر نوشته هالدور لاکسنس، نویسنده برنده جایزه نوبل، منتشر شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "ترجمه ماهی خنیاگر نوشته هالدور لاکسنس، نویسنده برنده جایزه نوبل، منتشر شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترجمه ماهی خنیاگر نوشته هالدور لاکسنس، نویسنده برنده جایزه نوبل، منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید