اراضی ملی جاده چالوس در تصرف آشکده ها

به گزارش سفر به آنتالیا، زهرا اشرف زاده- البرز- خبرنگار:جاده چالوس که از آن با عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا یاد می گردد، یکی از مهم ترین شاخصه های کرج است که بسیاری از مردم نیز البرز را با نام این جاده می شناسند؛

اراضی ملی جاده چالوس در تصرف آشکده ها

سد کرج و آن منظره سبزرنگ که گاه گاهی پشت پیچ وخم های جاده پنهان می گردد؛ روستاهایی با قدمت هزارساله، پیست اسکی دیزین، باغ لاله های گچسر، درختان کهنسال و بناهای تاریخی، رستوران ها و مراکز اقامتی بخش هایی از جاذبه های گردشگری این جاده زیبا هستند. اما چند سالی است که آشکده ها یا همان آش فروشی ها به یکی دیگر از مشخصه های جاده چالوس اضافه شده است. اگر در روزهای تعطیل راستاتان به جاده چالوس افتاده باشد، قطعا تعداد زیادی از آنها را به ویژه قبل از تونل کندوان خواهید دید. اکنون افزایش تعداد این آشکده ها مسائل زیادی در جاده به وجود آورده است؛ از تصرف اراضی ملی تا مسائل زیست محیطی و ترافیک مسائلی هستند که این روزها جاده چالوس و مسافرانش با آن مواجهند. با وجودی که چند سالی است درباره ساماندهی این آشکده ها صحبت می گردد، هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده و همه دستگاه ها و سازمان های استان، مشکل را به گردن دیگری می اندازند.

  • آشکده ها، معضل اصلی جاده چالوس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز می گوید: یکی از معضلات جاده چالوس به ویژه بخش آسارا، تصرف اراضی ملی توسط همین آشکده هاست. با وجود این که تصرفات بسیاری در این منطقه وجود دارد، اما می توان گفت آشکده ها بزرگ ترین آنها هستند. حامد فرضی می افزاید: آغاز به فعالیت این آشکده ها از سال 72 بوده است و هر روز بر تعداد آنها افزوده می گردد، اما به دلیل این که در راستای قرار گرفته اند که به غیر از منابع طبیعی باید راهداری، محیط زیست و آب منطقه ای در این زمینه همکاری نمایند، تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه می دهد: البته این 4 سازمان شکایت و اعلام جرم نموده اند، اما تاکنون اقدامی نشده و ضروری است دادستانی در این زمینه وارد گردد. فرضی اضافه می نماید: پرونده این آشکده ها از سال 85 باز است، اما به دلیل این که روی حکم اعتراض می زنند، باعث شده که حل مشکل پرونده ها تاکنون به طول بینجامد، اما حکم قلع و قمع و تخریب این اراضی صادر شده و 9 فقره را می توانیم تخریب کنیم، اما به دلیل این که منتظر پاسخ دیگر دستگاه ها هستیم، هنوز اتفاقی نیفتاده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز می گوید: حفاظت از اراضی ملی از مهم ترین اهداف ماست و با همین اقدام خوب شاهد کاهش تصرفات اراضی در سال های اخیر بوده ایم و مسئولان حفظ یگان به محض اعلام خبر در این زمینه به محل رفته و مانع از تصرف می شوند.

  • مسائل زیست محیطی

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در رابطه با مسائل زیست محیطی که این آشکده ها به وجود آورده اند، می گوید: آشکده های مستقر در جاده چالوس که قبل از تونل کندوان قرار گرفته اند، در فراوری پسماند و آلوده کردن آب رودخانه نقش مهمی دارند. فردین حکیمی می افزاید: در این واحدها ضمن فراوری فاضلاب از سرویس های بهداشتی و آشپزخانه، پسماند زیادی نیز فراوری می گردد؛ ازطرفی پسماندهای فراوریی این واحدها به دلیل استفاده از ظروف یک بار مصرف که برای مصرف آش استفاده می نمایند، بسیار مضر است.

وی ادامه می دهد: ظروف یک بار مصرف معمولا در جاده و کنار رودخانه رها می شوند؛ همچنین به دلیل نبود شبکه فاضلاب، آب رودخانه کرج نیز در معرض آلودگی بسیاری است. حکیمی با بیان این که فعالیت آشکده ها در اراضی ملی به صورت غیرقانونی و در حریم راه است، می افزاید: صاحبان این واحدها بدون مجوز قانونی اراضی ملی را تصرف نموده اند که اداره کل منابع طبیعی البرز به عنوان نماینده دولت، از این واحدها به مراجع قضایی شکایت نموده و پرونده برای آنها تشکیل شده که منتظر تصمیم قانون برای آنها هستیم.

وی اضافه می نماید: قرار بر این بود که تعاونی برای این واحدها تشکیل گردد و حتی در رابطه با جابه جایی آنها هم صحبت هایی شده است، اما به دلیل این که چند سازمان و دستگاه در استان در ساماندهی آنها نقش دارند، هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به این که وظیفه این سازمان مدیریت پسماند آنهاست می گوید: تا تصمیم گیری قانونی در مورد فعالیت این واحدها، نمی توان اقدامی کرد و تنها وظیفه ما کنترل و مدیریت پسماند و جلوگیری از مسائل زیست محیطی است. اکنون به صاحبان این آشکده ها اخطار قانونی در مورد کنترل پساب و پسماندها داده شده و سعی نموده ایم حداقل در این بخش وظیفه خود را انجام دهیم.

  • برخورد با سد معبر محور کندوان

فرماندار ویژه شهرستان کرج درباره معضل سد معبر در محور جاده کندوان می گوید: سد معبر معمولا حوالی رستوران های بین راهی اتفاق می افتد که منجر به توقف اجباری مسافران می گردد، از همین رو تذکرات لازم در این زمینه به صورت تلفنی داده شده و برخورد جدی تری نیز می گردد. غفور قاسم پور می افزاید: به دلیل ضرورت و اهمیت ملی و منطقه ای و حتی جهانی این محور، باید بدون هیچ گونه تعللی در کوتاه ترین وقت ممکن فرایند ساماندهی آن در دستور کار قرار گیرد و دستگاه های ذی ربط از جمله محیط زیست، راهداری، منابع طبیعی و امور آب ملزم به پیگیری و همکاری هستند.

  • گسترش بی رویه آشکده ها

جاده استثنایی و زیبای چالوس با وجود همه زیبایی هایی که دارد، دارای سختی ها و مسائلی است. ترافیک پرحجم به خصوص در آخر هفته ها از مسائلی است که باعث می گردد گاهی شاهد قفل شدن و مسدود شدن چندساعته این محور باشیم. به گزارش خبرنگاران، عوامل بسیاری در افزایش ترافیک جاده کرج- چالوس سهم دارند، اما به گفته رئیس راهداری البرز معضلی که چند سالی است باعث افزایش حجم ترافیک جاده کرج- چالوس شده آشکده هایی است که هر روز مثل قارچ در این جاده رشد می نمایند و مسافران شمال کشور اغلب مقابل این آشکده ها توقف می نمایند تا چندساعتی استراحت نمایند؛ غافل از این که همین موضوع ترافیک را پرحجم تر می نماید.

از طرفی این آشکده ها در تصرف واحدهای صنفی هستند و جزو اراضی ملی به حساب می آیند. با وجود این که سال هاست از برخورد با این واحدها صحبت می گردد، هیچ یک از سازمان های استان تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نداده است. رئیس اداره راهداری البرز با بیان این که این آشکده ها در حریم جاده قرار دارند، می گوید: توقف خودروها در اطراف جاده کرج- چالوس حوادثی را ایجاد نموده که بخش عمده ای از این توقف ها مربوط به رستوران های بین راهی است. مهرداد جهانی می افزاید: از طرفی این جاده به خصوص محور کندوان همیشه شاهد حجم عظیم ترددهاست که با وجود این آشکده ها در کنار جاده و توقف خودروها مقابل آنها ترافیک بیشتر می گردد.

وی ادامه می دهد: رستوران ها و آشکده ها در این راستا گسترش بی رویه ای یافته اند و بیشتر آنها پارکینگ نیز ندارند؛ همین موضوع باعث می گردد تا خودروها در مقابل این رستوران ها و در حریم جاده توقف یا پارک نمایند که افزایش تراکم خودروها و حوادث را به دنبال دارد. رئیس راهداری البرز با بیان این که این اداره مکاتبات بسیاری با دستگاه حقوقی برای برخورد با این واحدها داشته می گوید: ساماندهی این جاده فقط مختص راهداری نیست، بلکه سازمان ها و دستگاه های مختلف استان از جمله منابع طبیعی باید جلوی ساخت اینگونه بناها را در اراضی ملی و حریمجاده بگیرند.

  • مهلت به آشکده ها

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در پاسخ به دلیل رسیدگی نشدن به پرونده آشکده های جاده کرج- چالوس با توجه به این که پرونده آنها بیش از 10 سال است که باز مانده است، می گوید: حکم قطعی برای این واحدها صادر شده و به خلع ید، قلع و قمع بنا و برطرف تصرف از اراضی ملی محکوم شده اند. رضا شاکرمی می افزاید: موضوع در شورای حفظ حقوق بیت المال نیز مطرح و در این شورا تصمیم گرفته شد که به این آشکده ها مهلت بدهیم تا به اداره منابع طبیعی و راه و شهرسازی مراجعه نمایند و آنها مکان دیگری برای این واحدها در اختیارشان قرار دهند و حتی قرار بر این شد تا تعاونیتشکیل گردد تا هرکسی که خواست فعالیت کند، از این تعاونی مجوز بگیرد. وی ادامه می دهد: تاکنون هیچ پاسخی به این جانب از این سازمان ها داده نشده و ما منتظر پاسخ آنها برای اجرای حکم هستیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 304

به "اراضی ملی جاده چالوس در تصرف آشکده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اراضی ملی جاده چالوس در تصرف آشکده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید