آشنایی با قوانین حمل بار و خودرو با قطار

به گزارش سفر به آنتالیا، آشنایی با قوانین حمل بار و خودرو با قطار یکی از موضوعات مهمی است که به منظور ترانزیت کالا و خودرو با استفاده از قطار ضروری است تا به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا شما را با قوانین حمل بار و خودرو با قطار راه آهن آشنا نموده و در خصوص آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

آشنایی با قوانین حمل بار و خودرو با قطار

قوانین حمل بار با قطار

بر اساس قوانین، مسافران می توانند بارهایی چون جایگاه چرخ بیمار، کالسکه بچه، چمدان و… را از طریق قطار جا به جا کنید. اگر وسایل شما ابعاد کوچکی داشته باشد، می توانید این وسایل را با خود داخل کوپه برده و از این طریق آن ها را حمل کنید.

البته بعضی از وسایل دارای منع قانونی بوده و نمی توانید این دسته از وسایل را با خود به داخل کوپه قطار بروید. از مهم ترین این وسایل می توان به اسلحه، مهمات، گاز پیک نیک، حیوانات وحشی و اهلی و… اشاره داشت.

به منظور حمل بار با قطار ضروری است تا ارتفاع بار شما کمتر از 158 سانتی متر بوده و عرض آن نیز کمتر از 180 سانتی متر باشد.

حمل خودرو با قطار

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران امکانی را فراهم نموده تا مسافران بتوانند نسبت به حمل و نقل و خودروهای خود اقدام نموده و از قطار برای حمل خودرو استفاده نمایند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مسافران باید بلیت مخصوص حمل خودرو را خریداری نموده تا از این طریق بتوانند خودرو و یا سایر وسایل حمل و نقل مد نظر خود را از طریق قطار جا به جا نمایند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که خودرویی که قصد جا به جایی و حمل و نقل آن را دارید ضروری است تا حداقل سه ساعت قبل از حرکت قطار خودرو را به منظور حمل به انبار توشه ایستگاه مبدأ منتقل نموده و آن را به ایستگاه تحویل دهید.

استرداد بلیت حمل خودرو

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور حمل و نقل خودرو با قطار قوانین مختلفی را ایجاد نموده است. به همین دلیل ضروری است تا توجه بسیار زیادی به استرداد بلیت نیز داشته باشید. اگر بخواهیم در خصوص قوانین استرداد بلیت حمل خودرو صحبت کنیم، می توان به موارد اشاره نمود:

  • امکان استرداد 90 درصد مبلغ بلیت تا ساعت 12 روز قبل از حرکت وجود دارد
  • امکـان استرداد 70 درصد مبلغ بلیت تا ساعت 12 روز قبل و تا 3 ساعت مانده به حرکت وجود دارد
  • امکان استرداد 50 درصد مبلغ بلیت از 3 ساعت مانده به حرکت قطار تا زمان حرکت بلیت وجود دارد

بعلاوه در صورتی که با مشکل مفقود شدن بلیت حمل خودرو روبرو شدید احتیاجی به استرداد بلیط نخواهید داشت و طبق مقررات می توانید بلیت المثنی که برای شما صادر می گردد را دریافت کنید.

قوانین مهم حمل خودرو با قطار

به منظور حمل خودرو با قطار ضروری است تا دانش خود را در خصوص قوانین انجام این فرآیند افزایش دهید. اگر بخواهیم شما را با قوانین حمل خودرو با قطار آشنا نموده و این قوانین را معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پذیرش خودرو از 8 صبح تا حداکثر 3 ساعت مانده به حرکت قطار وجود خواهد داشت و شما می توانید در این زمان خودروتان را به انبار توشه ایستگاه مبدا تحویل دهید.
  • در زمان تهیه بلیت برای مسیرهای طولانی ضروری است تا زمان هایی را برای تأخیرهای احتمالی، تخلیه واگن و بارگیری مجدد آن در نظر بگیرید.
  • هنگام تحویل دادن خودرو به انبار ضروری است تا بنزین آن به میزان حداکثر یک چهارم ظرفیت باک خودرو باشد.
  • به منظور افزایش ایمنی خودروها، ضروری است تا پیش از انتقال آن به انبار توشه، سر باتری در ایستگاه مبدأ جدا شده و سپس در مقصد فرآیند نصب مجدداً سر باتری انجام گردد.
  • به علت محدودیت میزان واگن های مخصوص حمل بار،امکان حمل خودروهایی با ارتفاع بیش از 158 سانتی متر وجود نداشته و شما نمی توانید این دسته از خودروها را با قطار جا به جا کنید. این محدودیت برای خودروهایی مثل پاترول، پاجیرو، جیپ و… است.
  • به منظور برطرف مسائل در مقصد، ضروری است تا پیش از بارگیری کلیه نواقص یا آسیب دیدگی های قبلی ماشین خود و کسری لوازم آن را به صورت کامل به مسئولین اعزام اعلام کنید تا پس از رسیدن به ایستگاه مقصد با مشکل خاصی روبرو نشوید.
  • پس از رسیدن خودروتان به مقصد ضروری است تا برای ترخیص و تحویل خودروتان مدارکی چون کارت ماشین، کارت شناسایی معتبر و… اقدام به دریافت خودروتان کنید.
  • در صورتی بعد از 24 ساعت تا 6 روز برای دریافت خودروتان اقدام کنید، روزانه 15000 ریال جریمه خواهید شد و از روز هفتم به بعد نیز روزانه 30000ریال جریمه خواهید شد که این جریمه به علت حق توقف و هزینه انبار داری خواهد بود.
  • به منظور تحویل خودرو باید کارت شناسایی و یا شناسنامه خودرو معتبر و منطبق با مندرجات در بلیت را به همراه داشته باشید.
  • در صورت تأخیر در تحویل دادن خودرو تا 24 ساعت تاخیر 50درصد کرایه به شما برگشت داده می گردد.
  • در صورتی که مشمول دریافت خسارت شده اید، برای دریافت خسارت تاخیر ضروری است تا همراه با اصل لاشه بلیت و کارت شناسایی به آژانس های سراسر کشور مراجعه نموده و سپس می توانید نسبت به دریافت خسارت بلیت خود اقدام کنید.
  • اطلاعات مورد احتیاج به منظور حمل خودرو با قطار شامل تاریخ و ساعت حرکت، شماره قطار، زمان تحویل خودرو و… می گردد که این اطلاعات بر روی برگه بلیت حمل خودرو نوشته خواهد شد.

حرف آخر

در این مطلب اطلاعات جامع و کاملی در خصوص قوانین حمل بار و خودرو با قطار را به شما ارائه کردیم و کوشش کردیم تا تمامی اطلاعاتی که به منظور حمل بار و خودرو با قطار باید به آن توجه داشته را به شما ارائه دهیم. توجه به این نکات به شما یاری می نماید تا بدون هیچ مشکل خاصی اقدام به حمل بار و خودروتان با استفاده از قطار کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2157

به "آشنایی با قوانین حمل بار و خودرو با قطار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قوانین حمل بار و خودرو با قطار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید