15 فناوری در بهینه سازی انرژی تجاری سازی شدند

به گزارش سفر به آنتالیا، علی وطنی، مشاور معاون علمی فناوری ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت: اثرات پروژه و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها تنها محدود به کشور نیست و در سطح بین المللی می توان نتایج آن را مشاهده کرد؛ چرا که امروز موضوع مصرف انرژی و فراوری گازهای گلخانه ای مسئله ای جهانی است.

15 فناوری در بهینه سازی انرژی تجاری سازی شدند

مجری ملی پروژه بین المللی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان با بیان اینکه کاهش انتشار دی اکسید کربن در نتیجه صرفه جویی انرژی یکی از دستاوردهای اجرای این پروژه است، اعلام کرد: در این پروژه با بهینه سازی مصرف انرژی گام های موثری برداشته شد و شرکت های فعال در حوزه خدمات انرژی فراخوانده شدند تا محصولات خود را فراوری نمایند و از آنها در ساختمان های پایلوت پروژه استفاده کنیم.

مجری ملی پروژه اعلام کرد: با این اقدام حدود 15 فناوری مرتبط تجاری سازی شد و به بهره برداری رسید که این فناوری ها در ساختمان های پایلوت پروژه مورد استفاده قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این فناوری ها در ساختمان شماره دو وزارت کار در راستای کاهش مصرف انرژی به کار گرفته شد.

وی با بیان اینکه در این پروژه بیش از 190 ساختمان اداری، عمومی و مسکونی به عنوان پایلوت در نظر گرفته شد، مطرح کرد: این پروژه به صورت پایلوت، در حدود یک میلیون متر مربع اجرایی شده است.

وطنی با اشاره به بعضی نتایج این طرح گفت: کاهش 32 درصدی مصرف گاز و بهینه سازی مصرف انرژی به میزان 980 هزار متر مربع از دستاوردهای اجرای پروژه به شمار می فرایند.

مشاور معاون علمی و فناوری گفت: با اجرای این پروژه حرکت در مصرف بهینه سازی مصرف انرژی شروع شده و اکنون برای گسترش آن کوشش کنیم.

وی اعلام کرد: این دستاوردها باید در دولت و رسانه ها مطرح گردد تا با فرهنگ سازی عموم مردم در جریان کار قرار گیرند و با بهینه مصرف کردن انرژی باعث صرفه جویی شوند. این پروژه فرصتی را در زمینه کاهش مصرف انرژی فراهم نموده که در این راستا همکاری های بین المللی و تعاملات با سازمان ها و نهادها برای اجرای آن به خوبی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال 2016 فعالیت خود را شروع کرد، گفت: پروژه از سه بخش اصلی تشکیل شده که بازبینی و بازنگری قوانین بخش نخست آن است تا در نهایت یک سامانه ملی ایجاد و در تمامی مدل های بازار، اطلاعات ساختمان ها پایش گردد؛ در بخش دوم بهبود سیستم های گرمایشی به همراه سیستم آبگرمکن خورشیدی در ساختمان های مسکونی و دولتی مد نظر است تا با اجرای پایلوت بتوانیم بهبود مصرف انرژی را ببینیم.

وطنی تاکید نمود: ایجاد تحول در بازار بهینه سازی مصرف انرژی و شرکت های خدمات انرژی نیز بخش سوم پروژه را تشکیل می دهد. در این بخش فرهنگ سازی و آموزش عمومی به ساکنان ساختمان ها نیز در نظر گرفته شده است.

مشاور معاون علمی و فناوری با اشاره به اشتغال زایی این پروژه اضافه کرد: با اجرای این پروژه برای 300 نفر به صورت مستقیم و برای 900 نفر نیز غیر مستقیم شغل ایجاد شد. البته نکته مهم تر تشکیل شرکت های دانش بنیان و استارت اپ ها در این حوزه است. آنها با فعالیت خود در این زیست بوم می توانند اثرگذار باشند و با نیروی انسانی متخصص ما را به سوی پیشرفت سوق دهند.

وی با اشاره به بعضی اقدامات این پروژه گفت: هوشمندسازی، عایق بندی و اصلاح لوله کشی بعضی از اقداماتی بود که برای تحقق هدفمان در ساختمان های پایلوت انجام دادیم.

وی اضافه کرد: این پروژه گامی اثرگذار در صرفه جویی مصرف انرژی است.

فهرست 15 فناوری بهینه سازی انرژی به توضیح زیر است:

*سامانه های کنترل هوشمند گرمایشی

*سامانه های کنترل هوشمند سرمایشی

*سامانه های ضد رسوبی سرمایشی

*سامانه های ضد رسوبی گرمایشی

*سامانه دور متغییر برای پمپها

*سامانه دور متغیر برای برج های خنک نماینده

*سامانه کنترل روشنایی

*سامانه ابگرمکن خورشیدی

*سامانه برق خورشیدی فتوولتاییک

*سامانه برق و حرارت ترکیبی

*لامپهای کم مصرف ال ای دی

*لامپ های کم مصرف اس ام دی

*کاربرد الکتروموتور باراندمان بالا

*استفاده از عایق های حرارتی

*سامانه های پایش و مونیتورینگ عملکرد انرژی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1229

به "15 فناوری در بهینه سازی انرژی تجاری سازی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 فناوری در بهینه سازی انرژی تجاری سازی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید