نگرانی جدی ما افزایش جمعیت ملخ هاست

به گزارش سفر به آنتالیا، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه 60 کشور دنیا درگیر هجوم ملخ ها هستند، گفت: نگرانی جدی ما تا 7 روز آینده افزایش جمعیت ملخ ها با تغذیه و یا مهاجرت است.

نگرانی جدی ما افزایش جمعیت ملخ هاست

به گزارش خبرنگاران، محمد تقی منوچهری روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان بوشهر گفت: ملخ های صحرایی طی یک هفته آینده بالغ می شوند، و پس از تغذیه، جفتگیری و تخم ریزی انجام می دهند.

وی اضافه کرد: احتمال دیگر این است که ملخ ها تغذیه خود را در استان بوشهر انجام داده و جفتگیری و تخم ریزی را در استان دیگری انجام دهند که این هم آسیب بزرگی به شمار می رود و مطلوب ما نیست.

رییس جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: تاکنون و طی دو موج مبارزه ای 25 هزار هکتار از مزارع و مراتع منابع طبیعی استان بوشهر تحت پوشش سم پاشی قرار گرفته اند.

منوچهری شرح داد: هم اکنون 36 اکیپ ردیاب و 30 اکیپ مبارزه فعال است و همچنین 100 دستگاه از انواع دستگاه های سمپاشی در عملیات مبارزه با ملخ های صحرایی درگیر هستند.

وی گفت: حدود 20 هزار هکتار از اراضی زراعی و مرتعی تحت تاثیر این آفت قرار گرفته اند که مناطق مختلفی در شهرستان دشتستان، دشتی و تنگستان و روستاهای وسیعی از گناوه و همچنین شهرستان بوشهر را شامل می شود.

پیش بینی سطح مبارزه با ملخ های بالغ و پوره ها 40 هزار هکتار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه تا امروز 11 هزار لیتر سم برای کنترل ملخ های صحرایی تهیه شده است، گفت: با توجه به تشکیل شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان بوشهر و همکاری بسیار خوب دستگاه های اجرایی، به ویژه فرمانداران امیدواریم که روند مبارزه به شکل مطلوبی پیش برود.

محمد تقی منوچهری اعلام کرد: پیش بینی سطح مبارزه با ملخ های بالغ و پوره ها 40 هزار هکتار است که برای این مبارزه نیاز به حداقل 30 هزار لیتر سم وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سطح وسیعی از نخیلات در شهرستان های دشتستان و تنگستان در معرض آسیب هستند تمرکز ما این است که ملخ ها وارد این مناطق نشوند و همچنین به استان های همجوار ورود پیدا نکنند.

کمبود شدید اعتبارات برای مبارزه با ملخ ها

رییس جهاد کشاورزی بوشهر با اشاره به پیش بینی حضور سه تا پنج ساله ملخ ها در کشور، بیان نمود: بحران ایجاد شده توسط ملخ ها هنوز مورد پذیرش عموم نیست.

منوچهری یادآور شد: مشکل اساسی ما در مناطق صعب العبور خصوصا در شهرستان های دیلم و دشتستان و قسمتی از گناوه است که امکان مبارزه هوایی وجود ندارد و مبارزه زمینی نیز بسیار مشکل است. طی توافق با یک شرکت دانش بنیان هم استانی قرار شده که این مناطق را با پهپاد سمپاشی کنیم.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با ملخ ها کمبود شدید اعتبارات داریم، ادامه داد: عمده هزینه ما بابت خرید سم، اجاره تراکتور و سمپاش، خودروهای مناسب عملیاتی، دستمزد کارگران و سایر هزینه ها می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: مجموع هزینه پیش بینی شده برای مبارزه با ملخ های صحرایی در بوشهر حدود 3 میلیارد تومان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 196

به "نگرانی جدی ما افزایش جمعیت ملخ هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی جدی ما افزایش جمعیت ملخ هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید