در المپیک پاریس، دونده های روی پیستی از جنس صدف های خرد شده، می دوند

به گزارش سفر به آنتالیا، پاریس در کوشش است تا یکی از به یادماندنی ترین المپیک های تاریخ را برگزار کند و پیست دوی بنفش سال جاری گواهی بر این هدف سبز است.

در المپیک پاریس، دونده های روی پیستی از جنس صدف های خرد شده، می دوند

هر سال تقریباً ده میلیون تُن صدف از انواع مختلف آن به زباله دان ها یا دریا ریخته می گردد.

از سال 2021، کامیون هایی پر از این صدف های ظاهرا بی ارزش از یک تعاونی ماهیگیری ایتالیایی به نام نیدّیتاس (Nieddittas) برای یک هدف تازه ذخیره شده اند.

ورزشکاران المپیک تابستانی در حال حاضر روی پیست دوی بنفشیمی دوند که با پودر ریز صدف های خرد شده دریای مدیترانه ساخته شده است.

طراحی پیست سه سال طول کشید تا نهایی گردد. این موفقیت با همکاری نیدّیتاس و مهندسان شرکت موندُو (Mondo)، که 12 پیست دوی المپیک گذشته را بازطراحی نموده اند، حاصل شد.

طراحان ادعا می نمایند، که دویدن روی این پیست، دو درصد سرعت بیشتری به دوندگان نسبت به پیست توکیو 2020 می دهد.

سیصد رکورد جهانی روی پیست های دوومیدانی موندُو از سال 1972 شکسته شده است و این امیدواری وجود دارد که بسیاری دیگر در بازی های المپیک و پارالمپیک پاریس 2024 بشکند، این مطلب در وب سایت رسمی المپیک پاریس آمده.

در مقایسه با پیست توکیو 2020 که قرمز و از جنس لاستیک بود، نصف پیست بنفش تازه از مواد بازیافتی ساخته شده است.

این اولین باری است که پیست دوومیدانی المپیک به رنگ بنفش درآمده، اگرچه این انتخاب به علت استفاده از صدف ها نبوده بلکه یک انتخاب زیبایی شناسانه بوده است.

قدرت واقعی صدف های پودر شده با چشم قابل مشاهده نیست. صدف ها از ماده کربنات کلسیم (calcium carbonate) ساخته شده اند که ماده ای مقاوم است که اغلب برای تقویت نسبی لاستیک و کف پوش استفاده می گردد. بنابراین به جای استخراج مواد کربناتی تازه، شرکت از صدف های قدیمی استفاده کرد.

این انتخاب، انتشار گازهای گلخانه ای فراوری پیست را معادل یک خودروی دیزلی یورو 4 که 60,000 کیلومتر سفر می نماید کاهش داد و بعلاوه ضایعات را کم کرد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 مرداد 1403 بروزرسانی: 16 مرداد 1403 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2346

به "در المپیک پاریس، دونده های روی پیستی از جنس صدف های خرد شده، می دوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در المپیک پاریس، دونده های روی پیستی از جنس صدف های خرد شده، می دوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید