چرا سیقناقی در گرجستان به شهر عشق معروف شده است؟

به گزارش سفر به آنتالیا، آشنایی با شهر سیقناقی در گرجستان | Sighnaghi

امروز می خواهیم در خصوص یکی از قدیمی ترین شهرهای گرجستان صحبت کنیم. شهری تاریخی به نام سیقناقی که در استان کاختی قرار گرفته و با خانه های چوبی و سنتی و تاکستان ها و باغ های سرسبز و زیبایش فضایی رویایی و رومانتیک را به وجود آورده است. زیبایی این شهر به حدی است که در بین مردم گرجستان و همین طور توریست ها به شهر عشق مشهور شده و زوج های زیادی برای برگزاری مراسم ازدواجی رویایی و خاطره انگیز این مکان را انتخاب می نمایند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به این شهر زیبا بزنیم و در خصوص شهر سیقناقی بیشتر با شما صحبت کنیم.

چرا سیقناقی در گرجستان به شهر عشق معروف شده است؟

سیقناقی کجاست؟

سیقناقی در استان کاختی و در شرقی ترین منطقه گرجستان قرار گرفته است. این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای گرجستان است و هنوز هم خانه ها و برج و باروهای تاریخی شهر به همان شکل باقی مانده اند. سیقناقی شهر کوچکی است و جمعیتش تنها 3000 نفر است اما امروزه یکی از شهرهای توریستی گرجستان محسوب می گردد و سالانه مسافران داخلی و خارجی زیادی به این شهر سفر می نمایند. از طرفی این شهر در منطقه حاصلخیز کشور قرار گرفته که مملو از تاکستان ها و باغ های سرسبز و زیباست و دور تا دور شهر هم هنوز حصارهای استحکامات شهری تاریخی به خوبی حفظ شده و هنوز هم پابرجا هستند. تمام این عوامل دست به دست هم داده اند تا سیقناقی را به مکانی رویایی و رومانتیک تبدیل کند و لقبِ شهر عشق را به آن بدهد.

تاریخچه شهر سیقناقی

نام شهر سیقناقی از واژه ای ترکی گرفته شده که به معنای سرپناه یا بر اساس بعضی اسناد و مدارک به معنای شکست ناپذیر است. موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گیری شهر سیقناقی بر فراز دره باعث شده بود تا این شهر از اهمیت استراتژیکی خاصی برخوردار باشد. این شهر در آن موقع در راستا تجاری بازرگانی تفلیس، تلاوی و هرتی قرار گرفته بود و از این حیث هم اهمیت بالایی داشت. در سال 1762 شاه ارکله دوم این شهر را به اقامتگاهی سلطنتی و پادشاهی تبدیل کرد و برای محافظت از آن، دور تا دور شهر دیوارها و برج و باروهای مستحکمی ساخت که تا به امروز هم باقی مانده است. این دیوارها و استحکامات بزرگ ترین برج و باروها در کل گرجستان به حساب می آیند. در سال 2005-2008 با حمایت و پشتبانی وزیر فرهنگ و رئیس جمهور گرجستان، برنامه بازسازی و نوسازی گسترده ای در شهر سیقناقی انجام شد. زیرساخت های شهری همه مرمت و بازسازی شدند، سنگفرش خیابان ها، خانه های تاریخی و همه نوسازی شدند تا در عین حال که ظاهر تاریخی و چند صد ساله خود را حفظ می نمایند دچار تخریب و ویرانی نشوند.

شهر محبوب توریست ها

امروزه سیقناقی شهرت زیادی در بین گردشگران خارجی پیدا نموده و شهری کاملا توریستی به حساب می آید. خانه های شهر هنوز به سبک معماری قدیمی هستند و با بالکن های چوبی و رنگارنگ فضایی زیبا و آرامش بخش به وجود آورده اند. این شهر مشرف به دره آلازانی است و از شهر و ارتفاع 400 متر بالاتر از دره می توان چشم انداز بی نظیری به تاکستان ها و باغ ها و کوه های اطراف داشت. از طرفی دور تا دور شهر با دیوارها و حصارهای سنگی تاریخی احاطه شده که این استحکامات شامل چندین دروازه ورودی و 28 قلعه می گردد. این استحکامات در روزگاران گذشته وظیفه محافظت و پاسداری از شهر در برابر حملات دشمنان را بر عهده داشتند. هنگامی که حمله ای به شهر رخ می داد تمام مردم شهر داخل حصارهای شهر جمع می شدند و با بستن دروازه ها جلوی این حملات را می گرفتند. امروزه این قلعه ها و دیوارهای سنگی و تاریخی و همین طور سنگفرش های قدیمی بخشی جذاب از شهر هستند و بسیاری از زوج های جوان در کنار این قلعه ها عکس های یادگاری زیبایی را ثبت می نمایند.

چرا به سیقناقی شهر عشق می گویند؟

دلایل زیادی برای انتخاب این عنوان وجود دارد: از فضای رومانتیک و رویایی شهر گرفته تا تاکستان ها و باغ های سرسبز اطراف که باعث به وجود آمدن این مکان زیبا شده اند. اما بیش از هر چیز داستانی عاشقانه اما غم انگیز و تلخ باعث معروف شدن این شهر به اسم شهر عشق شده است. یکی از نقاشان مشهور و معاصر گرجی به نام نیکالا پیروسمانی (1862-1918) اهل سیقناقی بوده و اگرچه بعدها تابلوها و آثارش میلیون ها دلار فروخته شد، اما در طول زندگی بسیار فقیر و تهیدست بوده است. او تنها دارایی اش یک خانه بود که آن را به خاطر زنی که دوست داشت فروخت! نیکالا پیروسمانی عاشق هنرپیشه ای فرانسوی شده بود و برای این که او را تحت تاثیر قرار بدهد خانه و زندگی اش را فروخت و با پول آن یک میلیون شاخه گل رز برای او خرید. متاسفانه این اقدام تاثیری در جلب محبت این هنرپیشه فرانسوی نداشت و او دست رد به عشق او زد. پیروسمانی سال های آخر عمرش را زیر پله یک خانه زندگی می کرد و در آخر هم همان جا مرد. بعد از مرگ این نقاش، تابلوها و آثار هنری اش به ارزش میلیون ها دلار فروخته شد. امروزه می توانید در موزه ملی سیقناقی در خصوص داستان غم انگیز زندگی اش بشنوید و از تابلوها و آثارش دیدن کنید.

سیقناقی، مکانی رویایی برای ازدواج

شهر سیقناقی بیش از هرچیز به شهر عشق شهرت پیدا نموده و همین موضوع باعث شده تا زوج های زیادی از سرتاسر گرجستان و همین طور از کشورهای مختلف برای ازدواج و بستن پیمان وفاداری به این شهر بیایند. استقبال مردم از این موضوع آن قدر زیاد بوده که دفترخانه ازدواج سیقناقی به صورت 24 ساعته باز است تا توریست ها بتوانند در هر ساعتی از شبانه روز برای ثبت ازدواجشان به این مکان بیایند. با این حال داستانی جالب و بامزه در این مورد وجود دارد که کم کم به مشکل تبدیل شده است. گفتیم که زوج های زیادی از سرتاسر جهان برای ازدواج به سیقناقی می آیند. از طرفی می دانیم که متاسفانه درصد زیادی از ازدواج ها دیر یا زود به طلاق منجر می گردد! به همین دلیل زوج هایی که ازدواجشان را در دفترخانه سیقناقی ثبت نموده بودند مجبور بودند برای طلاق مجددا به گرجستان و شهر سیقناقی برگردند. دولت گرجستان اما این مشکل را حل نموده است و این زوج ها می توانند به صورت آنلاین طلاق بگیرند و طلاقشان را ثبت نمایند!

مشخصات شهر سیقناقی

  • موقعیت جغرافیایی: 60 کیلوماری شهر تلاوی، مرکز استان کاختی و 100 کیلومتری شهر تفلیس
  • ارتفاع از سطح دریا: 720 متر
  • جمعیت: 3000 نفر
  • آب و هوا: ملایم و مرطوب، زمستان های ملایم بدون بارش برف، تابستان ها بسیار معتدل و دلپذیر است و بهترین زمان برای سفر به سیقناقی محسوب می گردد.

چطور به شهر سیقناقی برویم؟

فاصله شهر تفلیس با شهر سیقناقی تنها 100 کیلومتر است و بسیاری از مسافرانی که به تفلیس سفر می نمایند در سفری یک روزه به شهر سیقناقی هم سری می زنند. از شهر تفلیس، مینی بوس هایی به مارشروتکا وجود دارند که مسافران را به شهر سیقناقی می رسانند. این مینی بوس ها از ایستگاه سامگوری و از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر هر دو ساعت یک بار به سمت سیقناقی حرکت می نمایند. مدت زمان سفر تنها 1.5 ساعت است و کرایه راستا هم چیزی حدود 6 لاری گرجستان خواهد بود. البته توجه داشته باشید در فصل پرگردشگر و تابستان جمعیت زیادی مثل شما می خواهند به شهر عشق گرجستان بروند. بنابراین پیشنهاد می کنیم حداقل چند ساعت زودتر بلیطتان را تهیه کنید تا بتوانید با خیال راحت به سفرتان برسید. برای راستا برگشت هم مینی بوس ها در پشت ایستگاه پلیس شهر قرار دارند و از آن جا مسافران را سوار می نمایند.

امکانات شهر سیقناقی

شهر سیقناقی خیلی بزرگ نیست و با پای پیاده هم می توانید در سرتاسر شهر به گشت و گذار بپردازید. البته تاکسی هم در حوالی میدان اصلی شهر وجود دارد که می توانید برای بازدید از مکان های دورتر از آن بهره ببرید. همچنین رستوران ها و کافه های متعددی در شهر سیقناقی وجود دارند که غذاهای خوشمزه محلی گرجی را به مشتریان ارائه می نمایند. اگر به هر دلیل دوست دارید شب را هم در شهر سیقناقی اقامت کنید چندین میهمان خانه و همین طور هتل های لوکس و توریستی در شهر وجود دارد که می توانید آن ها را برای اقامت رزرو کنید.

منبع: georgiantravelguide.com

منبع: الی گشت
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 136

به "چرا سیقناقی در گرجستان به شهر عشق معروف شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سیقناقی در گرجستان به شهر عشق معروف شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید