شناسایی آثار ارزشمند در نخستین مطالعات باستان شناختی در کویر کفرود

به گزارش سفر به آنتالیا، نخستین فصل مطالعات گروه باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان در منطقه کویر کفرود از زیرحوضه مهیار جنوبی در بخش پایین دست رودخانه زاینده رود به شناسایی بقایای معماری و آثار ارزشمندی منجر شد.

شناسایی آثار ارزشمند در نخستین مطالعات باستان شناختی در کویر کفرود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی شجاعی اصفهانی سرپرست فصل نخست مطالعات باستان شناختی کویر کفرود در حوضۀ آبریز رودخانۀ زاینده رود روز یکشنبه 7 آبان 97 با اعلام این خبر گفت: این گروه تصمیم دارد تا با استفاده از ظرفیت علمی موجود در دانشگاه هنر اصفهان و به یاری دیگر دانشکده های این دانشگاه مطالعات بلند مدتی را در این حوزۀ فرهنگی انجام دهد.

او فصل نخست این مطالعات را شامل آنالیز منطقه با انجام مطالعات سنجش از دور و پیمایش گام به گام بیان کرد و اضافه نمود: در این آنالیز 50 محوطه از دوره های مختلف پیش از تاریخ تا اسلامی در این محدوده شناسایی و ثبت و ضبط شدند.

این باستان شناس اضافه نمود: در ادامه این فعالیت کاوش باستان شناسی در دو محوطه مهم از میان محوطه های شناسایی شده صورت گرفت که موجب شناسایی بقایای معماری و آثار ارزشمندی از این دو محوطۀ استقراری شد.

شجاعی اصفهانی اضافه نمود: در حال حاضر استادان و دانشجویان گروه های باستان شناسی، باستان سنجی، مرمت اشیاء و مرمت بنا در دانشگاه هنر اصفهان در حال پژوهش بر روی آثار و اشیاء حاصل از این فعالیت میدانی هستند که در آینده نتیجه مطالعات آنها به شکل های مختلف منتشر خواهد شد.

تخریب محوطه های باستانی

سرپرست هیأت باستان شناسی با ابراز تأسف از اینکه در منطقۀ مورد مطالعه تخریب های گسترده ای در محوطه های باستانی متعدد کویر ورزنه، عمدتاً توسط افراد محلی و بعد از خشکی رودخانه، اجرا شده اضافه نمود: به همین خاطر با یاری ادارۀ میراث فرهنگی استان اصفهان و دفتر ثبت آثار کوشش می گردد تا در کنار شناسایی محوطه ها، پروندۀ ثبتی آنها نیز آماده شده و همچنین با فرهنگ سازی و آشنا کردن افراد محلی به اهمیت آثار باستانی گامی مؤثر برای حفاظت از محوطه ها برداشته گردد.

این باستان شناس گفت: زاینده رود، تنها رودخانه دائمی در فلات مرکزی ایران، از هزاران سال پیش تاکنون با تامین آب آشامیدنی حوضۀ آبریز گستردۀ اطراف خود، از رشته کوه های زاگرس تا تالاب گاوخونی، امکان زندگی و استقرار بشر را فراهم نموده است.

او اضافه نمود: با وجود این ظرفیت مطالعاتی گسترده تاکنون تنها مطالعات پراکنده ای در این حوزه اجرا شده است.

او توضیح داد: مطمئناً با انجام مطالعات منسجم و بلند مدت باستان شناسی، تاریخی و جغرافیایی در حوزۀ فرهنگی این بزرگ ترین رودخانۀ فلات مرکزی ایران، شواهدی ارزشمند و متعدد از دوره های فرهنگی مختلف آشکار می گردد که دانش ما را نسبت به زیست بشر در مرکز فلات ایران افزون خواهد نمود.

فصل نخست مطالعات باستان شناختی کویر کفرود در حوضۀ آبریز رودخانۀ زاینده رود با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 19 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 77

به "شناسایی آثار ارزشمند در نخستین مطالعات باستان شناختی در کویر کفرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی آثار ارزشمند در نخستین مطالعات باستان شناختی در کویر کفرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید