تاثیر برند دانشگاه ها در جذب دانشجو

به گزارش سفر به آنتالیا، در دفاع از خاتمه نامه یک دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد، خاتمه نامه ای با عنوان اندازه گیری و سنجش تصویر ذهنی از برند دانشگاه تربیت مدرس نور و ارائه راهکارهای برند، آنالیز شد.

تاثیر برند دانشگاه ها در جذب دانشجو

به گزارش خبرنگاران، تحقیقات نشان داده که ارزش واقعی، در درون محصول یا خدمات نیست، بلکه در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان ایجاد می نماید؛ در گذشته بازاریابی مخصوص دنیای تجاری بود و با آموزش عالی بیگانه و نقش موسسات آموزش عالی تنها خدمت به جامعه، درگیر شدن در فعالیت های تحقیقاتی، آموزش دانشجویان و مجهز کردن آنها به آموزش ها و مهارت ها محسوب می شد تا در محیط کار برای آنان سودمند باشد.

در فضای گسترده تر، موسسات آموزش عالی به عنوان منبعی برای توسعه دانش در جامعه مورد توجه نهاده شدند، امروزه بخش بازاریابی موقعیت منحصر به فردی را در ساختار سازمانی موسسات آموزش عالی ایفا می نماید، مدیران موسسات آموزش عالی فعالیت های بازاریابی را به اندازه ای مهم می دانند که اهمیت آن به اندازه بخش های مالی، منابع انسانی، تضمین کیفیت و سایر بخش های درون موسسات است.

بر این اساس، گروه مدیریت دانشگاه آموزش عالی خزر محمودآباد، خاتمه نامه ای را با عنوان اندازه گیری و سنجش تصویر ذهنی از برند دانشگاه تربیت مدرس نور وارائه راهکارهای برند، طراحی و اجرا کرد؛ این خاتمه نامه به هدایت دکتر میثم شیرخدایی، استاد دانشگاه آموزش عالی خزر محمودآباد و از سوی مصطفی شعبانی، دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دراین دانشگاه انجام، ارائه و دفاع شد.

نقش برند در بازاریابی

میثم شیرخدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه هدف از ارائه این خاتمه نامه نشان دادن مفهوم و شهرت برند در حوزه بازاریابی سازمان های غیرانتفاعی است، اظهار کرد: برند صرفا در خصوص کالاها و موسسات انتفاعی مطرح نمی گردد بلکه در پارادایم جدید برند شامل همه سازمان ها اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی است.

وی با بیان اینکه که همه سازمان ها درگیر رقابت و جذب نخبگان دانشگاهی بوده و این برندسازی دغدغه ای برای تمامی نهادها است، گفت: آموزش عالی نیز از این موضوع برای جذب دانشجویان بهتر و نخبه یاری می گیرد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: برند دانشگاه ها به ارتقای وجه بین المللی دانشگاه ها که آموزش عالی کشور نیز بر آن تاکید دارد، یاری نموده و ما با هر نگاه کوشش کردیم تا این مدل را در خصوص دانشگاه تربیت مدرس شهر نور آنالیز و راهکارهایی برای ارائه برند و تصویر سازی مناسب برای ارتقا دانشگاه ارائه دهیم.

لزوم توجه به مفهوم برندسازی در دانشگاه ها

شیرخدایی با اشاره به اینکه تحقیق برای این نوع موضوع ها اولین قدم در یاری برای شناخت این موسسات و برند سازی آن ها خواهد بود، اضافه نمود: مفهوم برندسازی در سطح دانشگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد و از طرفی دیگر آمارهایی که تهیه شده می تواند در سطح دانشگاه ها مفید واقع گردد.

وی گفت: برندسازی دانشگاه تربیت مدرس می تواند گامی برای اجرای برنامه های استراتژیک این دانشگاه در خصوص برنامه ریزی هایی که برای جذب دانشجو و بهبود تصویر ذهنی دانشجویان فعلی این دانشگاه انجام می گیرد، باشد.

اندازه گیری و سنجش تصویر ذهنی از برند و ارائه راهکارها

مصطفی شعبانی، دانشجوی ارشد بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه آموزش عالی خزر محمودآباد، در حاشیه دفاع از خاتمه نامه خود در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: در این تحقیق به مقایسه تصویر سه دانشکده و دو گروه دانشجویان سال اول و دوم پرداخته و تفاوت آن ها با یکدیگر مورد مقایسه نهاده شد.

وی توضیح داد: تمامی دانشجویان با توجه به انتظارات خود تصاویر ذهنی متفاوتی از دانشگاه دارند بنابراین برای نخستین بار نیازهای مصرف کنندگان و بازار هدف در دانشکده آموزش عالی مطرح شده تا در راستای بقا به وسیله ایجاد ارزش های متفاوت گامی برداشته گردد.

این دانشجو اضافه نمود: از آنجایی که دانشگاه ها به جذب دانشجو و داشتن تصاویر ذهنی متمایز با دیگر دانشگاه ها برای افزایش رقابت اهمیت می دهند بنابراین مجموعه می تواند با برندسازی از ظرفیت های بالقوه آموزش عالی با ارزش ترین تصویر ذهنی را در بین رقبا ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه می توان در ادبیات بازاریابی از واژه برندسازی برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کرد، گفت: یک برند خوب برای موسسات آموزش عالی به کیفیت، محصول و خدمات خوب وابسته است بنابراین توجه به مساله برندسازی در حوزه دانشگاه ها برای دستیابی به مزیت رقابتی ضروری محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 62

به "تاثیر برند دانشگاه ها در جذب دانشجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر برند دانشگاه ها در جذب دانشجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید