بومی گزینی دانشجو در استان های مرزی سیاست مطلوبی نیست

به گزارش سفر به آنتالیا، به گزارش خبرنگاران، مجتبی شریعتی نیاسر چهارشنبه شب در مصاحبه با خبرنگاران در ارومیه با انتقاد از سیاست بومی گزینی دانشجو در استانهای مرزی اضافه کرد: متاسفانه برخی از دانشگاه های استان های مرزی با اجرای طرح بومی گزینی دچار مسائل مختلفی شده و ضروری است به زودی در این قانون بازنگری گردد.

بومی گزینی دانشجو در استان های مرزی سیاست مطلوبی نیست

وی از نظارت بر عملکرد موسسات آموزش عالی اطلاع داد و اظهارداشت: در سال آینده به صورت جدی بر عملکرد موسسات آموزش عالی به خصوص موسسات غیرانتفاعی نظارت می کنیم و با واحدهای متخلف و غیرهمسو با استانداردهای وزارت علوم نیز برخورد خواهیم کرد.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه حذف تدریجی کنکور از سال جاری شروع می گردد عنوان نمود: جدا کردن فرایند پذیرش دانشجو به وسیله سوابق تحصیلی با کنکور از سال 98 در دستور کار قرار می گیرد و در سال آینده تنها 15 درصد جذب دانشجو برای رشته ها به وسیله آزمون خواهد بود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کنکور علاوه بر ایجاد بار روانی منفی و تحمیل هزینه به خانواده ها، آزمونی مناسب برای استعداد یابی نیست طی آزمونی که متقاضیان در سال آتی در آن شرکت خواهند کرد، 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها بدون کنکور دانشجو جذب می نماید و رقابت شامل رشته های پر متقاضی خواهد بود.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه یکی از گرفتاری این حوزه فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی است گفت: متاسفانه در حال حاضر در اکثر مقاطع تحصیلی چندین برابر دانشجو فارغ التحصیل وارد بازار می شوند که صاحب شغل نیستند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر در مقطع دکتری بیشتر از 4 برابر احتیاج جامعه فارغ التحصیل می شوند اعلام کرد: دانشگاه مسئول اشتغال نیست ولی مسئول توان ارتقا پذیری است و بر همین اساس توان اشتغال پذیری در خروجی ها افزایش می یابد

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال 1383 تعداد دانشگاه های غیرانتفاعی کشور تنها به 75 مرکز می رسید، اعلام کرد: این رقم تا سال 1392 به بیش از 350 مرکز رسید و علاوه بر آن نزدیک به 400 موسسه علمی و کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی تاسیس شد تا روند راه اندازی بی رویه مراکز آموزشی تکمیل گردد.

وی با بیان اینکه وزارت علوم مکلف است تا از صدور مجوز جدید برای مراکز آموزش عالی جلوگیری کند، اضافه نمود: این تصمیم نقش بسزایی در ساماندهی مراکز آموزشی داشته است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مدیریت منطقه ای مراکز آموزش عالی یکی از محورهای اساسی کیفی سازی است گفت: می توان با مدیریت منطقه ای مراکز آموزش عالی احتیاج سنجی دقیقی نسبت به توسعه مناطق داشت.

شریعتی نیاسر با تاکید بر ساماندهی مراکز آموزش عالی عنوان نمود: ساماندهی رشته ها در برنامه توسعه ای درون سازمانی موسسه های آموزش عالی باید مد نظر قرار گیرد، کار تیمی و تقسیم کار در این راستا می تواند منجر به کیفی سازی و توسعه گردد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناری صبح امروز جهت بازدید از چندین دانشگاه غیرانتفاعی و سخنرانی در نشست معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه 3 کشور به ارومیه سفر نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 109

به "بومی گزینی دانشجو در استان های مرزی سیاست مطلوبی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومی گزینی دانشجو در استان های مرزی سیاست مطلوبی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید