گام بلند برای رونق گردشگری کرمان، بازار تاریخی مقاوم سازی می گردد

به گزارش سفر به آنتالیا، خبرنگاران - گروه استان ها: استان کرمان یکی از مهم ترین قطب های گردشگری کشور محسوب می گردد هرچند که فاصله بعضی از بناهای تاریخی شاخص ازجمله سه اثر ثبت جهانی استان از یکدیگر زیاد است اما در شهر کرمان مجموعه گنجعلیخان مهم ترین مرکز تاریخی شهر محسوب می گردد و در این میان بازار بزرگ شهر کرمان بزرگ ترین مجموعه تاریخی کرمان است که شامل ده ها کاروانسرا ده ها راسته بازار، حمام های تاریخی موزه های بزرگ و آب انبارهای متعدد و میدان های تاریخی و بادگیرهای متعدد بزرگ است.

گام بلند برای رونق گردشگری کرمان، بازار تاریخی مقاوم سازی می گردد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا زمستانی هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اما این بازار بزرگ در کرمان سال ها به حال خود رهاشده بود و کمترین توجهی از سوی دستگاه های ذی ربط به این بازار نشده بود تا اینکه در سال گذشته و در راستای توسعه بخش مغفول مانده گردشگری کرمان که طی سالهای اخیر رو به نزول گذاشته بود بازسازی این بازار و احیای بافت تاریخی در دستور کار نهاده شد و درنهایت به بازسازی بخش قابل توجهی از بازار به خصوص کف سازی و احیاء بعضی از قسمت های در حال تخریب بازار انجامید که می توان به بازسازی مدرسه حیاتی در بازار اشاره نمود.

کف سازی و بهسازی برق بازار از دیگر کارهای قابل توجهی بود که انجام شد و بازسازی نقاشی های چهار سوق کرمان نیز هرچند نیمه کاره انجام شد اما قسمت هایی از این بخش از بازار نیز مرمت شد.

استاندار کرمان در این جهت نقش محوری داشت و با همکاری شهرداری کرمان و نظارت میراث فرهنگی بخشهای قابل توجهی از بازار مرمت شد و درنهایت روز گذشته نیز فصل جدیدی درزمینهٔ مرمت بازار تاریخی کرمان کلید خورد و به نظر می رسد این بنا به زودی به یکی از زیباترین بناهای تاریخی کشور تبدیل خواهد شد.

هم اکنون نیز این بنای تاریخی و با تعریف جهت گردشگری در کرمان به قلب گردشگری کرمان تبدیل شده است و بیشترین میزان بازدید گردشگران داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.

به نظر می رسد در صورت بسته شدت میدان ارگ کرمان و تبدیل آن به قدمگاه و جلوگیری از ورود خودرو به این مکان می توان آینده بسیار روشن تر در آینده این بازار متصور شد بااین وجود همچنان تمرکز استانداری کرمان بر مرمت بازار گذاشته شده است و این بار پروژه بدنه سازی بازار کرمان با همکاری شهرداری کرمان کلید خورد.

استاندار کرمان: بازار کلکسیونی از معماری استادکاران کرمانی در طول تاریخ است

استاندار کرمان در تبادل نظر با مهر در این خصوص گفت: بازار کرمان کلکسیونی از معماری ایرانی و هنر هنرمندان استان کرمان در طول تاریخ است و نشان دهنده فرهنگ و آداب ورسوم و تمدن مردم کرمان است.

علیرضا رزم حسینی گفت: مرمت این بازار در دستور کار جدی استان قرارگرفته است و در مرحله نخست کف سازی بازار در دستور کار نهاده شد و درنهایت مدرسه حیاتیه بازسازی شد و هم اکنون نیز کار بدنه سازی و مقاوم سازی بازار با نگاه ویژه به بدنه سازی در دستور کار است و کف سازی محور گردشگری بازار نیز انجام می گردد که اعتبار قابل قبولی در این راستا اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: این بازار بعد از اتمام مراحل مختلف بازسازی به یکی از قطب های اصلی گردشگری در کشور تبدیل خواهد شد و نمونه شاخص همکاری و همراهی در راستای احیاء یک بنا لقب خواهد گرفت.

وی بازسازی کامل و مقاوم سازی و مرمت بازار کرمان را یکی از اهداف مهم در استانداری کرمان دانست و اضافه نمود: این بازار زیربنای اصلی گردشگری در استان کرمان خواهد بود و در کنار سه اثر ثبت دنیای که در استان کرمان واقع شده است کرمان را به یکی از مهم ترین مکان های موردتوجه گردشگران تبدیل خواهد نمود.

وی همچنین به بازسازی پشت بام بازار اشاره نمود و اضافه نمود: همکاری شهرداری کرمان و میراث فرهنگی در بازسازی بازار کرمان قابل توجه است و تصمیم گرفته شده است که این بازار کاملاً بازسازی و استحکام بخشی گردد تا شاهد ثمربخشی کامل اقدامات باشیم.

وی بافت تاریخی و بازار کرمان را ثروتی خفته دانست و اضافه نمود: این ثروت باید برای توسعه استان کرمان به کار گرفته گردد تا بتوانیم گردشگری را در استان کرمان توسعه دهیم.

سیف الهی: آمادگی لازم برای تبدیل میدان ارگ به قدمگاه را داریم

معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در تبادل نظر با مهر گفت: بافت تاریخی و بازار کرمان ثروتی قابل توجه است که باید موردتوجه ویژه مردم و مسئولان باشد اما اینکه صبر کنیم و دست روی دست بگذاریم که این بناها تخریب شوند و به ویرانه هایی در بافت تاریخی تبدیل شوند کار درستی نیست بلکه باید این بناها را مرمت کنیم و با تغییر کاربری در اختیار صنعت گردشگری قرار دهیم تا بتوانیم شهر را توسعه دهیم.

ابوالقاسم سیف الهی اضافه نمود: ما درزمینهٔ شرایط میدان تاریخی ارگ نیز برنامه ریزی ویژه داریم و در صورت اتمام طرح پروژه گود خشت مال ها که کار در آن آغازشده است آمادگی داریم این میدان را کف سازی و سنگ فرش کنیم و جلوی ورودی خودروها را به بازار بگیریم تا عملاً این میدان تاریخی نقشی مانند میدان نقش دنیا در اصفهان را ایفا نماید و با بدنه سازی حجره ها این بازار به مکانی برای عرضه صنایع دستی و جذب گردشگر تبدیل گردد و از حالت کنونی خارج گردد.

معاون استاندار کرمان ادامه داد: یکی از برنامه های درازمدت تبدیل بافت تاریخی کرمان به مرکز گردشگری است و در این راستا بازاریان و مردم باید همراهی و همدلی لازم را داشته باشند.

وی به بدنه سازی میدان ارگ اشاره نمود و گفت: این میدان دارای تاریخ و هویت شهر کرمان است و باید به شکل تاریخی نیز احیا گردد و نمایانگر تمدن شهر باشد.

وی اضافه نمود: در این پروژه میدان ارگ به یکی از زیباترین میدان های با هویت تاریخی تبدیل می گردد.

سیف الهی اضافه نمود: مرکز شهر کرمان که بافت تاریخی است به مرکز اقامتی و گردشگری شهر کرمان تبدیل می گردد و از زیرساخت های لازم به عنوان اهرم افزایش رفاه گردشگران استفاده می گردد.

معاون استاندار کرمان ادامه داد: طبق برآورد انجام شده هشت هزار مترمربع کار بدنه سازی و مقاوم سازی و مرمت در بازار کرمان انجام می گردد.

وی ادامه داد: استانداری کرمان منابع لازم این طرح را تأمین می نماید و عملیات توسط شهرداری و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام می گردد و حتی یک خشت نیز بدون هماهنگی کارشناسان میراث جابجا نمی گردد.

بابایی: شهرداری آماده بازسازی کامل بازار است

سرپرست شهرداری کرمان نیز در تبادل نظر با مهر گفت: هدف شهرداری کرمان تبدیل شهر به یکی از زیباترین شهرهای تاریخی کشور است و با توجه به داشته هایمان و همکاری نزدیک بین دستگاه ها این کار دور از دسترس نیست.

علی بابایی ادامه داد: در فازهای مختلف کف سازی و بدنه سازی و مرمت بازار انجام می گردد و شهرداری کرمان برای انجام این طرح مصمم است.

وی از بازسازی مدرسه حیاتیه به عنوان قدیمی ترین مدرسه کرمان اطلاع داد و اضافه نمود: این مکان به زودی به موزه شهر کرمان تبدیل می گردد و تمدن و آداب ورسوم شهر را به نمایش خواهد گذاشت.

سرپرست شهرداری کرمان اضافه نمود: یکی از مکان های قابل توجه در کرمان بافت تاریخی شهر است که مردم کرمان برای تبدیل این بخش از شهر به مکانی پررونق می توانند نقش قابل توجهی داشته باشند و این فرهنگ باید در جامعه گسترش یابد.

همکاری تنگاتنگ شهرداری کرمان برای بازسازی بازار کرمان و تبدیل شهر تاریخی کرمان به مرکز گردشگری یکی از آرزوهایی بود که طی سالهای اخیر از سوی مردم کرمان مطالبه می شد و هم اکنون شهرداری کرمان با همت بالا در راستای تبدیل شهر کرمان به شهری زیبا با محور گردشگری گام برمی دارد و برای تبدیل این شهر به مرکز گردشگری کوشش می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 680

به "گام بلند برای رونق گردشگری کرمان، بازار تاریخی مقاوم سازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام بلند برای رونق گردشگری کرمان، بازار تاریخی مقاوم سازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید