کمیسیون های انتخاباتی افغانستان؛ از ریاست 2 زن تا سرنوشت نامعلوم بودجه انتخابات

به گزارش سفر به آنتالیا، اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی افغانستان پس از رای گیری، حوا علم نورستانی را به عنوان رئیس کمیسیون انتخابات و زهره شینواری را به عنوان رئیس کمیسیون شکایات انتخابات این کشور معین کردند.

کمیسیون های انتخاباتی افغانستان؛ از ریاست 2 زن تا سرنوشت نامعلوم بودجه انتخابات

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی افغانستان در نخستین جلسه کاری، حوا علم نورستانی را به عنوان رئیس جدید کمیسیون انتخابات این کشور معین کردند.

در نتیجه این رای گیری زهره شینواری نیز به عنوان رئیس جدید کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان معین شد.

این نخستین باری است که رهبری کمیسیون های انتخاباتی افغانستان را زنان بر عهده می گیرند.

حوا علم نورستانی پیش از این برای یک دوره از ولایت نورستان در مجلس افغانستان نمایندگی نموده است.

رئیس جدید کمیسیون انتخابات افغانستان توضیح داد که اعلام نتایج انتخابات مجلسی 15 ولایت باقی مانده در صدر اولویت های کاری این کمیسیون واقع شده است.

وی اضافه نمود: اعلام نتایج انتخابات مجلسی مرتبط به کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان است زیرا نتایج نهایی پس از آنالیز شکایات معین خواهد شد، اولویت بعدی را نیز ایجاد اصلاحات در این کمیسیون مطرح کرد.

در حالی که حدود 4 ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است اما تا کنون معین نیست که آیا کمیسیون انتخابات بودجه کافی برای برگزاری این انتخابات را دارد و یا خیر؟

پیش از این دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل و سایر نهادهای بین المللی یاری های اقتصادی شان برای برگزاری انتخابات را به ایجاد اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی مشروط نموده بودند.

رئیس جدید کمیسیون انتخابات افغانستان توضیح داد: کوشش خواهیم کرد تا یاری های اقتصادی را از نهادهای تمویل نماینده انتخابات به دست آوریم.

نورستانی گفت: از شروع به کار ما تنها دو روز گذشته است تا هنوز نمی دانیم که برای انتخابات بودجه کافی داریم یا خیر، در هر صورت کوشش خواهیم کرد تا بودجه را به دست آوریم.

وی اضافه نمود: دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات به لزوم برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید می نمایند.

گروه حمایت از انتخابات افغانستان موسوم به ای اس جی از تغییرات در کمیسیون های انتخاباتی افغانستان حمایت نموده است و از اعضای این کمیسیون خواسته که اصل بی طرفی و امانت داری را رعایت نمایند.

اتحادیه اروپا، استرالیا، ژاپن، آلمان، انگلیس، آمریکا، سازمان ناتو، و سوئد به نمایندگی از کشورهای اسکاندیناوی از اعضای گروه حمایت از انتخابات افغانستان هستند.

نهادهای ناظر بر روند انتخابات بر این باورند، تا زمانی که اصلاحات صورت نگیرد سازمان ملل و جامعه بین المللی حاضر به تامین بوجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور نخواهد شد.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات افغانستان حدود چند ماه قبل پیش نویس بودجه برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به نمایندگانی سازمان ملل در کابل فرستاده است.

انتظار می رود که با روی کار آمدن رهبری جدید در کمیسیون های انتخاباتی افغانستان، سازمان ملل و گروه حمایت از انتخابات افغانستان نیز بودجه مورد احتیاج برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را فراهم نمایند.

این گروه از کمیسیون انتخابات افغانستان خواسته است تا در زودترین فرصت نتایج انتخابات مجلسی 15 ولایت باقی مانده را نیز اعلام کند.

این در حالی است که دوره جدید کاری مجلسی افغانستان نیز طبق قانون امروز توسط رئیس جمهور افغانستان باید گشایش یابد اما تا کنون نتایج انتخابات مجلسی 15 ولایت افغانستان معین نشده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 159

به "کمیسیون های انتخاباتی افغانستان؛ از ریاست 2 زن تا سرنوشت نامعلوم بودجه انتخابات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیسیون های انتخاباتی افغانستان؛ از ریاست 2 زن تا سرنوشت نامعلوم بودجه انتخابات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید