هواداری کشورهای حوزه خلیج فارس از خرمای سیستان و بلوچستان

به گزارش سفر به آنتالیا، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان در زمینه محصول خرما قابلیت بین المللی شدن را دارد.

هواداری کشورهای حوزه خلیج فارس از خرمای سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگاران، ریگی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان با فراوری سالیانه 220 هزار تن انواع خرما، رتبه دوم فراوری خرمای کشور را داراست، اظهار کرد: هم اکنون بیشتر باغ های جدید سیستان و بلوچستان با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بسترسازی مناسب و اصول فنی است.

وی با اشاره به اینکه سیستان بلوچستان در بخش فراوری خرما ظرفیت های خوبی دارد، گفت: این استان در زمینه سطح کشت رتبه اول و در زمینه سطح فراوری رتبه دوم کشور را دارد. خرمای سیستان و بلوچستان جنبه صادراتی دارد و عمده خرمای فراوریی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می گردد.

ریگی با بیان اینکه کار برداشت خرما از نیمه دوم تیر در سیستان و بلوچستان شروع می گردد در نیمه اول آبان به اتمام می رسد، اضافه نمود: از 55 هزار هکتار نخلستان های سیستان و بلوچستان، 45 هزار هکتار آن بارور است. هلیله، مضافتی، کتومی، نگال، شکری از جمله ارقام کشت گردیده خرما در استان است. 70 نوع خرما در استان فراوری می گردد که خرمای ربی و مضافتی بیشترین سطح زیر کشت و ارقام خرمای فراوریی استان را تشکیل می دهند.

معاون بهبود فراوریات گیاهی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان، ایرانشهر را قطب فراوری خرما در استان دانست و اضافه نمود: این شهرستان با 10 هزار هکتار نخلستان یکی از عمده مراکز فراوری خرما در سیستان و بلوچستان است.

ریگی اضافه نمود: نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سبب گردیده تا بخش زیادی از خرمای ایرانشهر توسط واسطه ها خریداری و به نام شهرستان های دیگر عرضه گردد.

وی همچنین بر حذف و جایگزینی باغ های درجه سه با ارقام تجاری بازار پسند، اصلاح و احیای باغ های درجه 2 و افزایش کمی و کیفی و توسعه محصول سالم و بهداشتی تاکید نمود و ادامه داد:ه خرمای ارگانیک سیستان و بلوچستان از نوع ربی است و در مناطق سراوان و خاش فراوری می گردد؛ در فراوری خرمای ارگانیک هیچ کود و سمی استفاده نمی گردد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: در مجموع 57 هزار و 162هکتار از باغات سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد که 45هزار و 170 هکتار آن بارو و بقیه غیر بارور است.

ریگی اعلام کرد: نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سبب گردیده تا بخش زیادی از خرمای ایرانشهر توسط واسطه ها خریداری و به نام شهرستان های دیگر عرضه گردد.

وی با اشاره به اینکه در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری فراوری می گردد، گفت: مهم ترین راه رونق کشاورزی استان، استفاده بهینه از آب و خاک، اجرای طرح های نوین آبیاری به ویژه انتقال آب با لوله، توسعه صنعت بیمه آب و خاک کشاورزی است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی جهادکشاورزی استان گفت: سهم عمده ای از اشتغال استان وابسته به بخش کشاورزی است. با آنالیز استعدادهای کشاورزی، توان فراوری محصولات کشاورزی در استان افزایش می یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 21

به "هواداری کشورهای حوزه خلیج فارس از خرمای سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواداری کشورهای حوزه خلیج فارس از خرمای سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید