نورپردازی نمای ساختمان مسکونی و روشن نمودن چهره خاموش شهر

به گزارش سفر به آنتالیا، اگرچه نورپردازی نمای ساختمان مسکونی نقش آشکاری در چشم انداز شهر دارد، اما در این راستا باید بسیاری از ملزومات را رعایت کرد تا از طراحی روشنایی در ساختمان های مسکونی به طور چشمگیر و مناسب استفاده کرد. در حالی که هنوز هم در خصوص اینکه آیا نماهای ساختمان های مسکونیِ تاریک احتیاج به روشنایی دارند، عدم اطمینان وجود دارد. طراحان بدون توجه به اینکه یک ساختمان مسکونی بخشی از یک فضای کلی است، سبک نورپردازی آن ها را طراحی می نمایند. به این معنا که ساختمان های مسکونی باید از نظر نورپردازی در یک قالب طراحی یکپارچه با محیط خود قرار گیرند؛ و در عین حال خود را منحصربه فرد نشان دهند. در این مقاله ما درباره نورپردازی نمای ساختمان مسکونی صحبت می کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

نورپردازی نمای ساختمان مسکونی و روشن نمودن چهره خاموش شهر

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

درباره نورپردازی نمای ساختمان مسکونی

منظره شهری به طور مداوم با ساکنان و بازدیدنمایندگان خود در تعامل است و تأثیر قابل توجهی در آگاهی، احساسات و رفتارهای محیطی آن ها دارد. به عبارت دیگر، منظره شهری نمایی است که می تواند جنبه های غیر جسمی یک شهر، مانند دین، تاریخ، فرهنگ و حتی خصوصیات مالی و سیاسی را نشان دهد. با توجه به اهمیت منظره شهر در عصر جهانی سازی که در آن زندگی می کنیم، نورپردازی نقش اساسی در آن دارد.

طراحی و اجرای نورپردازی ساختمان مسکونی توسط متخصصین ماهر کارگشا

به عنوان یکی از مؤلفه های مهم در منظره شهری، نمای ساختمان ها نقش مهمی در منظر تصویر شهر دارند. امروزه زندگی شبانه شهری دارای ارزش شناخته شده ای است. ایجاد فضاهای جذاب و پرنشاط شهری در زمان تاریکی منجر به پیدایش یک مفهوم شهری 24 ساعته شده است که به نوبه خود به احیا و ایجاد شهرهای امن تر به وسیله طیف گسترده ای از ابتکارات یاری می نماید. علی رغم پروژه های طراحی باشکوه نورپردازی که در ساختمان ها یا سازه های ویژه (مثلاً هتل ها) صورت گرفته است، تصویر کلی شهر به ویژه در تهران احتیاج به بازبینی مجدد دارد.

در سال های اخیر، فرایند نورپردازی نمای ساختمان مسکونی در تهران به روشنایی نما با استفاده از چراغ LED بوده است. مطالعات ادعا می نمایند که دلایل اصلی روشنایی ساختمان های مسکونی افزایش کیفیت بصری یک ساختمان یا جزئیات معماری آن و افزودن ارزش مالی به ساختمان ها و همچنین افزایش ایمنی و امنیت شهری است. با این حال ، این موضوع اغلب بدون در نظر دریافت نتیجه نهایی که همان منظره شهری است اتفاق می افتد.

علاوه بر این، نورپردازی ساختمان های مسکونی برای خریداران خانه به طور فزاینده ای جذاب تر می گردد و با افزایش تقاضا برای این، دستیابی به یک منظره خوب می تواند امری چالش برانگیز باشد. از منظر دیگر، در صورت عدم وجود یک برنامه روشنایی عمومی یا کدهای خاص برای روشنایی نما، توجه بیش از حد شهرداری ها به طراحی روشنایی، انگیزه بخش خصوصی را برای علاقه مند شدن به طراحی روشنایی نما، حتی برای ساختمان های مسکونی را فراهم می نماید.

معین معیارهای نورپردازی ساختمان مسکونی

در زیر درباره معیارهای مهم روشنایی نمای ساختمان های مسکونی می پردازیم:

زمینه گرایی

اگر یک ساختمان در موقعیتی واقع گردد که برای مدت طولانی تر از سایر ساختمان ها قابل مشاهده باشد، می توان از نورپردازی برای برجسته کردن جزئیات بیشتر استفاده کرد. در غیر این صورت، روشنایی باید محدود یا کاهش یابد. علاوه بر این، مفهوم نورپردازی تحت تأثیر کیفیت فضایی است که بلافاصله در اطراف ساختمان واقع شده است. ساختمان های مسکونی واقع در خیابان های اصلی در خصوص میزان روشنایی، آزادی بیشتری کسب می نمایند، در حالی که ساختمان های مسکونی در خیابان های فرعی باید از نور آرام استفاده نمایند. در محیط های تاریک، سطح روشنایی کمتری ضروری است.

هماهنگی با فرم و سبک معماری

شکل و طراحی معماری یک ساختمان، از جمله ابعاد نما، مصالح و سن بنا، در طراحی نورپردازی تأثیر می گذارد. به دلایل صرفه جویی در مصرف انرژی و مقابله با آلودگی نور، طرح روشنایی باید با اندازه نما مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، صرف نظر از اینکه ساختمان قدیمی یا مدرن است، سبک و متریال مورد استفاده برای نمای ساختمان از دیگر عناصر مهم است که هنگام طراحی روشنایی باید مورد توجه قرار گیرد. در طراحی نورپردازی سازه های مسکونی مدرن غالباً انتظار می رود انعطاف پذیر و خلاق باشد، در حالی که ساختمان های قدیمی تمایل به روشنایی لطیف دارند.

هماهنگی با شخصیت ساختمان مسکونی

یک طراحی روشنایی می تواند فعالیتی را که در داخل یک ساختمان انجام می گردد را منعکس کند. بر این اساس، یک ساختمان مسکونی به وسیله یک طرح روشنایی، احساس آرامش، ایمنی، عزت، صمیمیت و آرامش را منعکس می نماید. هنگامی که صحبت از معین کردن منابع نوری و تکنیک های روشنایی می گردد، شخصیت بنا و سبک ساختمان ملاک های معین نماینده هستند. رنگ نور، توزیع شدت نور، اندازه منبع نور و همچنین قرارگیری تجهیزات نورپردازی، همگی در تأکید بر هویت رسمی و شخصیت ساختمان نقش دارند.

آلودگی تابش نور

آلودگی نور اصطلاحی است که نور هدر رفته یا نشت نور را توصیف می نماید که برای کاربران فضاهای عمومی و برای ساکنان اطراف آن و همچنین برای گیاهان و جانوران ناراحتی ایجاد می نماید. روش های بسیاری وجود دارد که به وسیله آن می توان روشنایی نما را تبدیل به آلودگی نوری کرد. زاویه نصب نادرست یا موقعیت نامناسب منابع نور، نمای بیش از حد روشن و انعکاس نور در جهت نامناسب، فقط چند نمونه از آلودگی تابش نور هستند.

تعمیر و نگهداری

در حالی که کلیه منابع نوری و لوازم جانبی باید در برابر تغییر شرایط آب و هوایی مقاوم باشند، همچنین نگهداری و تعمیر آنها باید کاملاً در دسترس باشند. این کار می تواند شامل تمیز کردن لامپ ها و یا تعویض آنها باشد.

انواع تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان های مسکونی

وال واشر

یکی از پراستفاده ترین لامپ های نورپردازی نمای ساختمان های مسکونی، چراغ های وال واشر هستند. این چراغ ها از کنار هم قرار دریافت تعدادی لامپ های کوچک ساخته می گردد.این لامپ ها اغلب برای نورپردازی دیوارهای صاف کاربرد دارند. نحوه تزئین وال واشرها می تواند به صورت خطی، چهارگوش و دایره ای باشد.

پروژکتور

پروژکتورها اغلب دارای بدنه آلومینیومی هستند و در دو شکل مختلف فراوری می شوند. همچنین پروژکتورها در ابعاد، اشکال و زوایای پخش نور متفاوت فراوری می شوند. از جمله مزایای آن ها می توان به مصرف برق پایین، بازده ای بالا، تغییر جهت روشنایی و طول عمر بالا اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان ؛ انواع لامپ ها و مراحل اجرا

چراغ دلفی

این چراغ اغلب در سطح افقی نما نصب می گردد تا شکوه و جلال ساختمان را به رخ رهگذران بکشد. همچنین می توان از چراغ دلفی به صورت مورب یا عمودی نیز استفاده کرد.

ریسه

پیکسل های ال ای دی رشته ای و پنل های ال ای دی به شکل ریسه قابل استفاده هستند. ریسه ها نصب بسیار آسانی دارند و در برابر تابش نور خورشید و بارندگی مقاومت بالایی دارند.

مراحل اجرای نورپردازی نمای ساختمان مسکونی

طرح اولیه

طرح اولیه به معنای آنالیز سبک معماری بنا، محیطی که ساختمان در آن ساخته شده و احتیاجهای روشنایی است. در این مرحله حتی نوع تجهیزات مورد احتیاج ساختمان و بودجه احتمالی نیز معین می گردد.

تجهیزات روشنایی

تهیه نوع لامپ ها و چراغ و کیفیت ساخت آنها مورد آنالیز قرار می گیرند. در این مرحله احتیاجهای روشنایی با استفاده از انواع تجهیزات موجود در بازار تطبیق داده می شوند تا بهترین محصولات خریداری شوند.

نصب و اجرا

بعد از تهیه تجهیزات، در این مرحله نوبت نصب سیستم روشنایی نما است. نصب باید توسط نیروهای متخصص و حداکثر ایمنی انجام گردد. اجرا باید اصولی باشد تا سیستم روشنایی طول عمر بالا را تضمین کند.

اهمیت توجه به نورپردازی نمای ساختمان های مسکونی

شهرهایی که دارای مناظر زیبا هستند تمایل دارند تا در خاطرات مردم باقی بمانند، تصویری بی نظیر و خاص از شهر را به گردشگران و شهفرایندان نشان می دهند. علاوه بر این، یک منظره خوب شهری می تواند مزایای رقابتی یک شهر را نسبت به سایر شهرها در سطح ملی و بین المللی با فواید مالی و اجتماعی بسیار افزایش دهد. یکی از موارد می تواند توجه ویژه به نورپردازی نمای ساختمان ها باشد. امری که می تواند چهره خاموش شهر را به یک باره روشن و درخشان کند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 937

به "نورپردازی نمای ساختمان مسکونی و روشن نمودن چهره خاموش شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نورپردازی نمای ساختمان مسکونی و روشن نمودن چهره خاموش شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید