رشد اعطای تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان، حمایت از فناوریهای آینده

به گزارش سفر به آنتالیا، دکتر سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مصاحبه با خبرنگاران در مورد عملکرد یک ساله صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: طی یک سال اخیر خدمات اعطا شده به شرکتهای دانش بنیان رشد قابل توجهی داشته است.

رشد اعطای تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان، حمایت از فناوریهای آینده

رشد 4 برابری اعطای تسهیلات دانش بنیان

وی خاطر نشان کرد: صف متقاضیان دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی با ابزارهای جدید طراحی شده در سال 98 شکسته شده به طوری که در سبد تسهیلات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان از آذر ماه 97 تا سرانجام بهمن 98 در مجموع 2379 میلیارد تومان قرارداد منعقد و مبلغ 2005 میلیارد تومان نیز تسهیلات پرداخت شده است که این امر نشان دهنده رشد 4.2 برابری اعطای تسهیلات است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تسهیلات پرداخت شده در این مدت از سه طریق صندوق های پژوهش و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و سیستم منابع اهرمی صندوق نوآوری نزد بانک های عامل اجرا شده است، مطرح کرد: در این رابطه با همکاری 12 بانک بیش از سه برابر منابع اهرمی به میزان 1519 میلیارد تومان با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان تسهیلات اعطا شده است.

وی تاکید نمود: همچنین با پرداخت 269 میلیارد تومان تسهیلات به 18 صندوق پژوهش و فناوری زمینه فعالیت گسترده این صندوق ها به عنوان عاملان صندوق نوآوری و شکوفایی در سراسر کشور فراهم شده است.

وی با بیان اینکه یکی از روینمودهای صندوق نوآوری و شکوفایی در دوره جدید فعالیت هیئت عامل این صندوق، چابک سازی و بروکراسی زدایی از فرآیندهای ارائه خدمات و صدور ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان است، گفت: این خدمت از جمله خدمات اولویت دار صندوق نوآوری و شکوفایی است که با تسهیل حضور شرکت های دانش بنیان در معاملات و مناقصات، زمینه تقویت توان تجاری شرکت های دانش بنیان را فراهم می نماید.

ارائه ضمانت نامه بانکی به شرکتهای دانش بنیان 29 برابر گذشته

وی در مورد کل مبلغ ضمانت نامه های صادر شده برای شرکت های دانش بنیان از آذر ماه 1397 تا سرانجام بهمن 98 گفت: این ضمانت نامه به ارزش 1085 میلیارد تومان بوده که این مبلغ بیش از 29 برابر کل عملکرد گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است؛ صدور ضمانت نامه به وسیله شبکه بانکی و مورد پذیرش تمامی کارفرمایان با ایجاد شرایط ترجیحی برای شرکت ها صورت گرفته است.

وی تاکید نمود: فرآیندهای کاری مربوط به اعطای ضمانت نامه، بازنگری شده و میانگین زمان صدور ضمانت نامه به کمتر از یک هفته یعنی 25 درصد کمتر از زمان قبلی در دوره های گذشته کاهش یافته است.

سرمایه گذاری بیش از 148 میلیارد تومانی برای شرکتهای دانش بنیان

ملکی فر در ادامه با اشاره به مدل سرمایه گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در دوره جدید هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، مدل سرمایه گذاری مستقیم بازنگری شده و مدل هم سرمایه گذاری و ضمانت سرمایه گذاری جایگزین آن شده است به طوری که در یک سال اخیر پس از بازنگری و طراحی مدل ها، در تاسیس 6 نهاد اقتصادی خطرپذیر مشارکت و هم سرمایه گذاری در سبد 3 صندوق پژوهش و فناوری تصویب شده است.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش در صندوق نوآوری و شکوفایی میزان سرمایه گذاری در دور جدید هیئت عامل صندوق، 148 میلیارد و 51 میلیون تومان بوده است.

ملکی فر مطرح کرد: منظور از سرمایه گذاری و مشارکت در طرح ها، تأمین سرمایه لازم برای شرکت های دانش بنیان و نوآور و مشارکت در سود یا زیان احتاقتصادی این شرکت ها است. در سرمایه گذاری تعهدی برای بازپرداخت منابع دریافتی وجود ندارد و بدیهی است وثیقه ای نیز برای اصل یا فرع مبالغ تخصیص داده شده اخذ نخواهد شد. در این چارچوب صندوق در سود و زیان احتاقتصادی برابر با سهم الشرکه خود سهیم است.

ملکی فر در مورد مدل توانمد سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز افزود: پرداخت یاری بلاعوض برای اخذ استانداردها و تاییدیه های داخلی و بین المللی، ثبت پتنت و حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و اعزام و پذیرش هیئت های تجاری از جمله خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه بازار شرکت های دانش بنیان در دوره جدید فعالیت هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی است. در دور جدید هیئت عامل خدمات توانمندسازی بیشتر و متنوع تر دنبال شده است.

انعقاد تفاهم نامه های بیش از 4میلیارد تومانی

به گفته معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات توانمندسازی در سه بخش شبکه سازی و تبادل فناوری، شرکت در نمایشگاه ها و آموزش و مشاوره است.

وی افزود: گزارش عملکرد صندوق نوآوری وشکوفایی تا سرانجام بهمن 98 نشان می دهد که به صورت میانگین هر دو روز یک رویداد فناورانه در صندوق برگزار شده است، به این معنی که در بخش شبکه سازی و تبادل فناوری، 936 شرکت مشارکت داشتند و 12رویداد برگزار شده و 148 خریدار عظیم برای محصولات شرکت های دانش بنیان تقاضا داشته اند و 4674 میلیارد تومان تفاهم نامه و قرارداد امضا شده است.

وی افزود: 1070 شرکت از خدمات حضور در نمایشگاه های صندوق نوآوری و شکوفایی در دور جدید هیئت عامل استفاده نموده اند و در 199 نمایشگاه حضور داشتند که از این تعداد 33 حضور نمایشگاهی به صورت پاویون شرکت های دانش بنیان بوده است و 17 هیئت تجاری پذیرش یا اعزام شده اند.

معاون توسعه نوآوری صندوق نواوری و شکوفایی افزود: علاوه بر آن 2349 شرکت نیز از خدمات آموزش و مشاوره صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده نموده اند که این میزان شامل 23 هزار و 610 نفر ساعت آموزش، 1241 جلسه مشاوره و 43 جلسه عارضه یابی بوده است.

حمایت از فناوریهای آینده

وی با اشاره به برنامه های در دست اقدام صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: مشارکت در حل مسائل اجتماعی، مشارکت در حل مسائل راهبردی، یاری هزینه تحقیق و توسعه و حمایت از فناوری های آینده از برنامه های آینده این صندوق برای تامین اقتصادی و حمایت از شرکت های دانش بنیان است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 927

به "رشد اعطای تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان، حمایت از فناوریهای آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد اعطای تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان، حمایت از فناوریهای آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید