خبرنگاران کوشکی و دلبر به زیستگاه طبیعی خود بازگشتند

به گزارش سفر به آنتالیا، تهران- خبرنگاران- کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده ایرانی باقی مانده در پارک پردیسان، به زیستگاه طبیعی خود یعنی توران در استان سمنان بازگشتند.

خبرنگاران کوشکی و دلبر به زیستگاه طبیعی خود بازگشتند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، امروز چهارشنبه طی فرایندی دو قلاده یوزپلنگی که در پارک پردیسان نگهداری می شدند، برای ادامه تحقیقات به پارک ملی و ذخیره گاه زیست کره توران، واقع در استان سمنان بازگشتند.

در فرآیند زنده گیری و انتقال این دو یوز پلنگ که از طریق دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست وهمکاری تیم تخصصی بیمارستان دامپزشکی تهران انجام شد، ابتدا دلبر (یوزپلنگ ماده) بیهوش و پس از انجام آزمایش های مختلف، سونوگرافی و رادیولوژی، وارد مرحله ریکاوری شد و در باکس مخصوص انتقال به هوش آمد.

پس از آن، بلافاصله، بیهوشی کوشکی، یوزپلنگ نر، در دستور کار نهاده شد و پس از بیهوشی و انجام آزمایش های لازم، سونوگرافی و عکس برداری رادیولوژی، ریکاوری شد و به هوش آمد.

پس از طی این فرآیند که حدود 3 ساعت به طول انجامید، این دو یوزپلنگ به زیستگاه طبیعی خویش انتقال یافتند. ایران، یوزپلنگ ماده جوان تر 10 روز قبل به پارک ملی توران منتقل شده بود.

به گزارش خبرنگاران، کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده ای هستند که از سال 1393 با هدف تکثیر در اسارت و نجات گونه خود به پارک پردیسان منتقل شدند اما اقدامات زیاد اجرا شده برای زادآوری آنها نتیجه بخش نبود و اکنون سازمان محیط زیست بر این باور است که این فرایند در زادگاه اصلی آنها یعنی توران باید ادامه یابد.

کوشکی، دلبر و ایران از کجا آمده اند؟

کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده ای هستند که به ترتیب 10 آذر 93 از پناهگاه حیات وحش میاندشت و 11 آذر 93 از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه سانان به این مکان منتقل شدند.

کوشکی یوزپلنگ نر بهمن ماه 1386 در 4 ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین 1390 در سه ماهگی به اسارت درآمدند که بعد از این و با توجه به اهمیت حفاظت از این گونه های ارزشمند و در خطر انقراض بودن آنها به پارک پردیسان منتقل شدند.

بر این اساس در خرداد 1390 اولین طرح ایجاد مرکز تکثیر در اسارت ارائه شد و در شهریور 1391 این طرح برای شان مک کویین کارشناس ایرلندی گربه سانان ارسال شد و وی نظر نهایی خود را بر روی این طرح ارائه داد که از تیر ماه همان سال کار ساخت این مرکز تحقیقاتی در پارک پردیسان شروع شد.

این سایت دارای 6 فضای مجزا است که با هدف تکثیر در اسارت، نگهداری از این دو یوز و همچنین پذیرایی از هر یوزپلنگ آسیایی دیگر که شاید در آینده به هر دلیل غیر قابل پیش بینی توان ادامه حیات در زیستگاه طبیعی اش را از دست بدهد، طراحی و ساخته شده است و کار تکثیر یوزپلنگ ایرانی به روش مصنوعی در آن شروع شد چون متخصصان بر این باورند که در صورت موفقیت این پروژه می توان نسل گونه های جانوری در خطر انقراض کشور را از خطر انقراض دائم نجات داد و گامی ارزشمند برای حفاظت از حیات وحش کشور برداشت.

اما گویا کوشش ها در این سایت بی نتیجه ماند و کارشناسان و متولیان امر در سازمان حفاظت محیط زیست به این باور رسیده اند که کوشکی و دلبر به زیستگاه اصلی خود برگردند و بعد از 6 سال زندگی در پردیسان دوباره به توران بازگشتند.

ایران، یوزپلنگ ماده نیز سال 96 در حالی که 8 ماه داشت از قاچاقچیان در تهران گرفته شد و به پردیسان منتقل شد تا در کنار کوشکی و دلبر ناجی نسل خود باشد اما این حیوان زیبا نیز 10 روز پیش به سمنان منتقل شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 965

به "خبرنگاران کوشکی و دلبر به زیستگاه طبیعی خود بازگشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کوشکی و دلبر به زیستگاه طبیعی خود بازگشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید